Kiekviena tauta prisimena
ir pagerbia žymiuosius savo žmones: visuomenės ir kultūros veikėjus
ir gynusius jos laisvę bei nepriklausomybę - karius, sukilėlius,
partizanus. Lietuvių tauta turėjo dar vieną svarbią
grupę žmonių - lietuviškos knygos gynėjus spaudos draudimo metais
carinės Rusijos okupuotoje Lietuvoje.
Įvykus antrajam, 1863 metų, sukilimui, okupantai pradėjo naudoti ypač
brutalias priemones tautiškumui slopinti, lietuvių tautai rusinti.
Uždraudžiamas knygų spausdinimas ir platinimas lotynišku raidynu.
Valdiniuose lietuviškuose leidiniuose įvedamas rusiškas raidynas.
Uždraudžiamos ir lietuviškos mokyklos. Taip buvo siekiama suduoti
lemiamą smūgį ir lenkiškumui Lietuvoje. Tuo metu didžioji dalis
bajorijos ir dvasininkijos, kaip labiau apsišvietusieji, buvo linkusi
lietuvių tautą lenkinti: vartojo lenkų kalbą šeimose ir
visuomeniniame gyvenime, bažnyčiose pamaldos buvo
laikomos tik lenkiškai. Caro administracija lietuvių tautą vadino
gentimi, nesunkiai pasiduodančia lenkinimui, taigi atrodė, kad ji
pasiduos ir rusinimui. Sprendėsi tautos likimas - ar bus Lietuva, ar
"Severo-zapadnyj kraj" (Šiaurės-Vakarų kraštas).
Lietuvių pasipriešinimas spaudos draudimui jau buvo dėsningas ir
neišvengiamas, brendo lietuvių tautinis atgimimas. Lietuviškos spaudos
poreikis Didžiojoje Lietuvoje nulėmė jos spausdinimą Mažojoje
Lietuvoje, taip pat slaptą gabenimą bei platinimą.
Ypač reikšmingas vaidmuo kovojant prieš rusifikavimą ir organizuojant
ryžtingą pasipriešinimą spaudos draudimui, gimtosios kalbos vartojimo
varžymui mokyklose ir bažnyčiose tenka Žemaičių vyskupui Motiejui
Valančiui. Jis parengė ir išleido septynias politines brošiūras,
kurios tuo metu buvo vienintelis šaltinis, informuojantis apie
susidariusią sunkią padėtį. M. Valančius įkūrė pirmąją
nelegalios spaudos leidybos ir platinimo organizaciją, veikusią
1867-1871 m. Iš 17 kaltinamų ir areštuotų organizacijos narių dešimt
buvo jaunieji kunigai, septyni valstiečiai ir amatininkai.
Caro administracija įtarė, kad M. Valančius yra brošiūrų autorius ir
pasipriešinimo organizatorius. Tik didžiulis vyskupo autoritetas, jo
asmeninės ir diplomatinės savybės, tiesioginių įkalčių stoka
padėjo išvengti arešto. Organizacijos narių suėmimas ir ištrėmimas
nesustabdė lietuviškos spaudos leidybos, platinimo, slaptų mokyklų
organizavimo. Po keleto metų Užnemunėje kun. M. Sederevičius subūrė
naują spaudos leidimo ir platinimo organizaciją. Šiek tiek vėliau
susikūrė didelė Garšvių knygnešių draugija ir kt.
"Aušros" pasirodymas 1883 m. suaktyvino pasipriešmimą spaudos
draudimui ir rusifikacijai. Pagausėjo pasaulietinės ir konfesinės
inteligentijos, ryžtingai atsisakiusios lenkiškumo ir įsitraukusios į
spaudos platinimo organizavimą bei knygnešystę (V. Kudirka, V.
Putvinskis, G. Petkevičaitė ir kt.). Draudžiamosios lietuviškos
spaudos platinimo sąjūdį rėmė visi lietuvių tautos sluoksniai.
Nepaisant caro administracijos represijų, gausėjo knygnešių, spaudos
platintojų, slaptųjų mokyklų ir mokytojų - daraktorių. Spaudos
platinimas sustabdė ne tik tautos rusinimą, bet ir lenkinimą.
Slaptosiose lietuviškose mokyklose buvo mokoma tik lietuviškai.
Žmonėms reikalaujant, vis labiau pradėta vartoti lietuvių kalbą
bažnyčiose. Daugėjo jaunų lietuvių kunigų, kurie bažnyčiose
įvedė lietuvišką kalbą. Deja, Rytų Lietuvoje tai buvo tik
retos išimtys (S. Gimžauskas, K. Jagminas, A. ir J. Burbos ir kt. ).
Lietuviškos kalbos įvedimo bažnyčiose nepalaikė bažnytinė šio
krašto hierarchija, išskyrus vyskupą A. P. Audzevičių (Audzijonį).
Skaudūs sulenkinimo padariniai išliko ir praėjus daugeliui metų.
Vilniaus krašto okupacija 1920-1939 m. sudarė ypač palankias sąlygas
tolesniam lenkinimui.
1994 metais išleistoje knygoje "Knygnešių laikai, 1864-1904"
dr. V. Merkys, remdamasis šiuo metu jau prieinamais gausiais archyviniais
šaltiniais ir kitų knygnešystę nagrinėjančių istorikų medžiaga,
ją išanalizavęs ir apibendrinęs, nušvietė lietuvių spaudos draudimo
istoriją (priežastis, sumanytojus, įgyvendinimo priemones).
Knygoje aprašytas lietuvių tautos pasipriešinimas, ypač knygnešių
veikla, spaudos rėmėjų draugijos ir slaptosios mokyklos. Antroje tais
pačiais metais išleistoje informacinėje knygoje "Draudžiamosios
lietuviškos spaudos kelias, 1864-1904" dr. V. Merkys pateikė
duomenis apie 2854 žmones, įkliuvusius su draudžiamąja spauda
(knygnešius ir skaitytojus), kuriems caro administracija taikė vienokias
ar kitokias sankcijas, buvo užvedusi bylas. Kaip ir kovose už laisvę,
taip ir kovoje už lietuvišką knygą buvo žuvusiųjų, sužeistų,
suluošintų, kankintų, įkalintų, tremtų net į tolimąją Jakutiją,
susirgusių psichinėmis ligomis. Bet ne visi knygnešiai ir spaudos
laikytojai įkliuvo. Manytume, kad neįkliuvusiųjų buvo gal net daugiau.
Tai liudija daugybė pavardžių atsiminimuose, kuriuos surašė
knygnešiai, jų artimieji ir juos pažinojusieji. Kai kurių knygnešių
buvo žinomi tik vardai arba slapyvardžiai. Daug pavardžių taip ir
nuėjo į nebūtį, nes spauda buvo platinama nepaprasto persekiojimo
sąlygomis. Buvo baudžiama ne tik už pasaulietinio turinio knygelę ar
maldaknygę, bet ir už religinį paveikslėlį su lietuvišku užrašu.