- 2004 m. gegužės 7 d. Kaune vyko
lietuviškos spaudos lotyniškais rašmenimis atgavimo šimtmečiui
skirti renginiai.
-
- Šventė prasidėjo 10 valandą šv.
Mišiomis arkikatedroje.
- 12 val. savivaldybės vadovai bei
knygnešių ainių atstovai aplankė vyskupo Motiejaus Valančiaus
amžinojo poilsio vietą arkikatedroje, kunigo J. Tumo-Vaižganto
atminimo vietą Vytauto bažnyčioje bei knygnešių kapus Kauno
kapinėse, padėjo prie jų gėles.
- Po to miesto Nepriklausomybės
aikštėje koncertavo pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“.
Vėliau į aikštę susirinkę miesto bendrojo lavinimo mokyklų
moksleiviai organizuotai nuėjo į Knygnešių sodelį, kur koncertavo
jaunimo meno kolektyvai.
- Pavakaryje. į minėjimą
besirenkančius kauniečius ir miesto svečius pasitiko varpų muzika
(varpais skambino Julius Vilnonis).
- 19 val. „Ainių“ ansamblio
muzikantai prie Knygnešių sienelės daudytėmis paskelbė
iškilmingo minėjimo pradžią.
- Skambant varpų muzikai, lyg vaidilutės
tunikomis vilkinčios „Ąžuolo“ mokyklos moksleivės nunešė
žvakeles ant „Knygnešio“, „Lietuvos mokyklos“, „Sėjėjo“
paminklų ir prie Knygnešių sienelės.
- Renginį vedė aktoriai Petras Venclovas
ir Sandra Daukšaitė. Jiems talkino Inesa Paliulytė.
- Šventę pradėjo P. Venclovas
žodžiais:
- ...Sveika dienelė spaudos mūs
grąžinimo, Lietuvai atnešei tu nuraminimo... 1904 m. gegužės
7-oji diena. Laimėta kova dėl spaudos. Teskamba Laisvės varpas
lietuvių tautai, lietuvių kovoms dėl savo tautybės išlaikymo,
savo dvasios laisvės.“
- Skambant Laisvės varpui, aktorė
paskelbė: „Knygnešio vėliavą neša didžiojo Lietuvos knygnešio
Jurgio Bielinio anūkas Jurgis Bielinis, knygnešio Juozo Akelaičio
dukra Laimė Akelaitytė-Milvidienė, knygnešio Juozo Kanclerio dukra
Milda Kanclerytė-Sruogienė“.
- Minėjimo dalyviai Knygnešio vėliavą
pasitiko stovėdami. Vėliavą Jurgis Bielinis perdavė prie
Knygnešių sienelės stovinčiai „Ąžuolo“ mokyklos moksleivių
garbės sargybai.
- Jungtinis choras (Kauno jėzuitų
bažnyčios, tremtinių „Ilgesys“ ir Laisvės kovų dainos chorai)
bei šventės dalyviai sugiedojo Lietuvos valstybinį himną.
- Šventės metu vedantieji deklamavo
šventei parinktas eiles, citavo Jono Jablonskio, Mikalojaus Daukšos
ir Atgimimo šauklių mintis apie gimtąją kalbą.
- Knygnešio draugijos Kauno skyriaus
pirmininkas Kazimieras Blaževičius į šventės dalyvius kreipėsi
žodžiais:
- „Naujųjų laikų mūsų tautos ir
valstybės istorijoje gegužės 7-oji – ypatinga diena. Prieš 100
metų mūsų tauta aršioje kovoje su rusifikatoriais išplėšė
istorinę pergalę – privertė carinę administraciją panaikinti
lietuviškos spaudos draudimą. Anuliuodami tą draudimą, pavergėjai
prisipažino, kad jiems nepavyko surusinti, o tuo pačiu ir sunaikinti
mūsų tautą. [...]“.
- Kauno miesto vicemeras Erikas
Tamašauskas priminė spaudos draudimo padarinius ir spaudos atgavimo
reikšmę tautos ir valstybės likimui.
- Arkivyskupas Sigitas Tamkevičius
kalbėdamas susirinkusiesiems priminė XX-ojo amžiaus knygnešystės
epopėją, „Lietuvių Katalikų Bažnyčios Kronikos“ leidimo ir
platinimo Lietuvoje bei užsienio šalyse istoriją, priminė sunkų
tautos kelią į laisvę.
- Po oficialių kalbų pasigirdo „Knygnešio
dainos“ melodija, pasigirdo aktoriaus balsas:
- „Ar kas uždegs vaškinę žvakę,
- Kai smėlio kauburį supils?
- Už sunkų kelią, baugią naktį
- Ar kas mus, knygnešius, atmins?“.
- Aktoriams skaitant Knygnešių
sienelėje įrašytų knygnešių pavardes, šimtas „Ąžuolo“
vidurinės mokyklos pradinukų nunešė ir padėjo prie Knygnešių
sienelės po žvakutę.
- Baigus skaityti knygnešių pavardes,
miesto vadovai, knygnešių ainiai bei minėjimo dalyviai padėjo
gėles prie Knygnešių sienelės, pasigirdo Danieliaus Sadausko
atliekama giesmė iš Martyno Mažvydo Katekizmo ir Vinco Kudirkos „Labora“.
Po to jungtinis choras atliko tremtinių dainą „Leiskit į Tėvynę“,
D. Sadauskas, P. Venclovas ir ansamblis „Ainiai“ – Bernardo
Brazdžionio ir Antano Paulavičiaus dainą „Lietuvos motina“.
- Dainuodama „Knygnešio dainą“,
nusilenkusi „Knygnešio“ paminklui, scenoje pasirodė Veronika
Pavilionienė ir kartu su kitais ansamblio „Blezdinga“ dalyviais
ir atliko dainas „Prabilkite, žvaigždės“ ir „Kaip
grįžtančius namo vaikus“.
- Iškilmingas minėjimas užbaigtas
pirmą kartą viešai atliekamu Antano Paulavičiaus kūriniu „Odė
knygnešiui“. Minėjimo dalyviams stovint, diriguojant pačiam
maestro, odę atliko solistas Danielius Vėbra ir jungtinis choras.
- Po oficialiosios dalies vyko vakaronė,
kurioje koncertavo KTU dainų ir šokių ansamblis „Nemunas“, VDU
folkloro ansamblis, folkloro ansambliai „Kupolė“, „Verpeta“,
keletas kitų kolektyvų..
- Jubiliejinis renginys jo dalyviams
paliko neišdildomą įspūdį. Šventę suorganizavo Kauno miesto
savivaldybė, Knygnešio draugijos Kauno skyrius ir „Ąžuolo“
vidurinė mokykla.
- Šventinį renginį režisavo aktorius
Petras Venclovas.
-
- Knygnešio draugijos Kauno skyriaus
pirmininko Kazimiero Blaževičiaus kalba, pasakyta 2004 m. gegužės
7 d. minint spaudos atgavimo šimtmetį Kaune, Knygnešių sodelyje
-
- Naujųjų laikų mūsų tautos ir
valstybės istorijoje gegužės 7-oji – ypatinga diena. Prieš 100
metų mūsų tauta aršioje kovoje su rusifikatoriais išplėšė
istorinę pergalę – privertė carinę administraciją panaikinti
lietuviškos spaudos draudimą. Anuliuodami tą draudimą, pavergėjai
prisipažino, kad jiems nepavyko surusinti, o tuo pačiu ir sunaikinti
mūsų tautą. [...]
- Po 1831-ųjų ir 1863-ųjų metų
nepavykusių sukilimų ir po to sekusių žiaurių represijų mūsų
tautai buvo iškilusi reali išnykimo grėsmė. XIX amžiuje mūsų
miestuose skambėjo rusų, lenkų, žydų ir vokiečių kalbos.
Lietuvybe alsavo tik kaimas. Lietuviškos spaudos draudimas ir
šnekamosios kalbos suvaržymas turėjo tą vienintelį lietuvybės
židinį sunaikinti, tuo pačiu sunaikinti ir mūsų tautą. Tik
galingomis tautos vitalinėmis jėgomis galima paaiškinti, kodėl
neįvyko ši nelaimė.
- Gimtajai kalbai, o tuo pačiu ir tautos
gyvasčiai iškilusį pavojų pirmasis suprato didysis Žemaitis
vyskupas Motiejus Valančius. Jis, uždraudęs į rankas imti „graždanka
rašytus raštus“, pakėlė tautą kovai už gimtąjį žodį ir
raštą. Istorijoje ši kova vadinama knygnešystės gadyne.
- Knygnešystės gadynė – tai
laikotarpis, kada tautos žadintojų pastangomis vyko lietuvių tautos
sąmonėjimas, gimtojo žodžio ir rašto svarbos suvokimas, kada
plėtėsi kova už prigimtinę tautos teisę į laisvą ir orų
gyvenimą. Toje kovoje ypatingas vaidmuo teko „Aušrai“ ir „Varpui“.
Aušra” buvo atgimimo įkvėpėja. Iki „Aušros“ pasirodymo
mūsų tautos likimas balansavo tarp gyvybės ir mirties. „Aušra“
persvėrė jį į gyvybės pusę. Varpininkai tikėjo, kad
snaudžianti tautos dvasia yra galinga, tik būtina ją pažadinti.
„Varpo“ gausmas „kelkite, kelkite“ pakėlė tautą į
audringą tautinį atgimimą, kurio jokios represijos sustabdyti jau
nepajėgė.
- Aušrininkai ir varpininkai formavo
tautinę ideologiją. Jos tikslas buvo tautinės valstybės vizija,
kova prieš pastangas surusinti mūsų tautą ir kova už tautinės
priespaudos panaikinimą.
- Tautinio atgimimo šauklių paraginti
ginti gimtąjį žodį ir raštą stojo tūkstančiai iš kaimo
pirkios kilusių knygnešių ir daraktorių. Visi jie šventai tikėjo
spausdinto gimtojo žodžio stebuklinga galia.
- Prieš šimtą metų, 1904 metų
gegužės 7 dieną, buvo užverstas svarbiausias mūsų tautos
laisvės kovų istorijoje puslapis – kovos už tautinį atgimimą,
kovos už tautos gyvybės išsaugojimą puslapis. Po to prasidėjo
kova už politinį tautos ir valstybės atgimimą.
- Brangūs mūsų tautai nepaprastai
svarbios pergalės minėjimo dalyviai. Susirinkome į šį kiekvienam
lietuviui šventą Knygnešių sodelį nusilenkti tiems, kuriems
mūsų tauta amžiams liks dėkinga už apgintą gimtąjį žodį ir
tautos gyvastį. Šiandien galime drąsiai tvirtinti, kad jei nebūtų
buvę knygnešystės gadynės, nebūtų buvę pirmojo tautinio
atgimimo, nebūtų Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios, nebūtų ir
laisvos Lietuvos.