- Valdas Papievis: – Kaip, kokiais kriterijais remiantis vienai ar
kitai valstybei svarbios sukaktys įtraukiamos į UNESCO minimų datų sąrašą?
-
- Ina Marčiulionytė:
- – UNESCO vienija 190 valstybių, tad teikiant panašius pasiūlymus
konkurencija labai didelė. Be to, vertindama pateiktus pasiūlymus UNESCO
taiko griežtus kriterijus. Negali būti teikiamos datos, mininčios
valstybių įkūrimą, nepriklausomybės paskelbimą, karo įvykius ar
pan. UNESCO minimomis datomis gali būti paskelbtos datos, reikšmingos ne
vienai šaliai, bet visam pasauliui ar bent regionui. Labai svarbu, kad
toji sukaktis ar jubiliejus būtų plačiai minimas pačioje valstybėje.
Jei tai asmenybės gimimo ar mirties metinių jubiliejus, savaime
suprantama, kad tas žmogus turi būti daug nusipelnęs pasaulio kultūrai,
švietimui ar mokslui. Pavyzdžiui, 2004–2005 m. UNESCO minimomis
datomis taip pat paskelbtos I. Kanto 200-osios mirties metinės, V.
Gombrovičiaus 100-osios gimimo metinės, Ž. Sand 200-osios gimimo metinės
ir kt.
- Spaudos lotyniškais rašmenimis atgavimo šimtmetis – tai jau
ketvirtoji Lietuvos data, paskelbta UNESCO minima data. Kartu su UNESCO
Lietuva taip pat minėjo Martyno Mažvydo katekizmo 450 metų sukaktį,
Adomo Mickevičiaus 200-ąsias gimimo metines, Ignoto Domeikos 200-ąsias
gimimo metines.
-
- V.P.: Kuo UNESCO pasirodė reikšmingas Lietuviškos spaudos
lotyniškais rašmenimis atgavimo šimtmetis?
- I.M.: Kaip žinia, UNESCO – tai organizacija, kuri rūpinasi švietimu,
mokslu ir kultūra. Raštui bei raštingumui, spaudai čia skiriamas labai
didelis dėmesys. Spaudos lotyniškais rašmenimis atgavimas – unikalus,
ne tik Lietuvai svarbus dalykas, ypač jei prisiminsime, kad jis buvo
pasiektas taikiomis priemonėmis. Spaudos draudimu buvo siekiama mus
atkirsti nuo Vakarų Europos kultūros. Tad šios datos simbolinė reikšmė
labai didelė ypač šiemet, Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare.
-
- V.P.: O kaip į sumanymą surengti spaudos atgavimo šimtmečiui
skirtą parodą UNESCO žiūrėjo Lietuvos institucijos?
- I.M.: Pirmiausia, šį sumanymą labai palankiai įvertino Kultūros
ministerija, tačiau visos institucijos, susijusios su švietimu ir kultūra,
puikiai suprato, jog tai – reikalinga ir aktuali paroda. Mums talkino
svarbiausi Lietuvos muziejai, bibliotekos ir archyvai. Konsultavomės su
istorikais, archyvinės medžiagos specialistais. Esame dėkingi visiems,
kurie mums padėjo, visi dirbo su dideliu entuziazmu. Be jų pagalbos
tokios parodos tikrai nebūtume galėję surengti.
-
- V.P.: O kaip jūs pati vertinate šią parodą?
- I.M.: Man atrodo, kad ši paroda yra stipri ir konceptualiąja,
ir vizualiąja prasme. Parodoje plačiai pristatomas spaudos draudimo
laikotarpis, nušviečiant svarbiausias šio laikotarpio istorines ir kultūrines
aplinkybes, faktus, ryškiausias asmenybes. Paroda padeda suprasti, kas
Lietuvoje dėjosi, kokia ji buvo spaudos draudimo metu, kas vyko prieš
tai, kodėl spauda buvo uždrausta, kaip ji buvo atgauta. Parodoje buvo
galima rasti ne tik daug tekstinės istorinės medžiagos, bet ir
iliustracijų, pamatyti autentiškus eksponatus, spaudos draudimo
laikotarpio leidinius ir netgi savomis rankomis pavartyti kai kurių
leidinių faksimiles. Tačiau, pirmiausia, į parodą patekęs lankytojas
trumpai supažindinamas su Lietuvos istorija, lietuvių kalba, Lietuvos
kultūros ir rašto plėtra iki minimo laikotarpio. Mano manymu, tai labai
gerai apgalvotas konceptas. Mums dažnai atrodo, kad nebūtina, tarsi net
nepatogu kartoti elementarius dalykus, bet iš tikrųjų vis dar labai
daug žmonių užsienyje mažai arba nieko nežino apie Lietuvą. Kad
lietuviai kalba lietuviškai, o ne rusiškai, kad tradiciškai naudoja
lotynišką abėcėlę, o ne kirilicą, kad 1990-aisiais atkūrėme
nepriklausomybę toli gražu ne pirmą kartą, kad galime didžiuotis sena
valstybingumo tradicija, jiems tai – vis dar atradimas ir naujiena.
Daugeliui lankytojų ši paroda buvo pirmoji pažintis su mūsų valstybe.
- Labai džiaugiuosi, kad šią ekspoziciją labai gyrė mano kolegos, kitų
šalių ambasadoriai ir nuolatiniai atstovai prie UNESCO.
- UNESCO darbuotojams padarė didelį įspūdį parodos rengėjų
profesionalumas. Iš pakankamai nedėkingos erdvės jie sukūrė nuostabią
ekspoziciją. Kas jau kas, o prancūzai ir, žinoma, kitų tautybių
UNESCO dirbantys žmonės labai gerai skiria, kur yra originalus darbas, o
kur standartiniai šablonai. Jei dėl lėšų stokos neturime galimybių
surengti tokių parodų dažniau, privalome tai padaryti labai
profesionaliai, siekdami, kad apie tai būtų kalbama ilgai, kad renginys
suskambėtų. Ir mums tai pavyko. Visi atsiliepimai apie parodą tik
teigiami. Visus sužavėjo Sauliaus Valiaus instaliacija. UNESCO netgi
paprašė palikti šį kūrinį ekspozicijoje keletą metų. Tai bus
lyg ir „neilgalaikė“ (nes popierinė…) Lietuvos dovana
UNESCO.
-
- V.P.: Bet teko girdėti, kad pačioje Lietuvoje buvo abejojančių,
ar verta rengti šią parodą, sakančių, kad UNESCO – per daug uždara
organizacija. Ar nebuvo nusivylusių dėl to, kad į ją prancūzai neplūdo
miniomis, kad apie ją nebuvo atgarsių prancūzų žiniasklaidoje?
- I.M.: Valstybės pristatymas tarptautinėse organizacijose labai
skiriasi nuo pristatymo vienoje ar kitoje šalyje. Paroda, surengta
Niujorke, Jungtinių Tautų būstinėje, nėra skirta amerikiečiams. Jei
mes parodą rengiame UNESCO, tegul ir Paryžiuje, tai nereiškia, kad ji
skirta prancūzams. Žinoma, ateina ir prancūzų, mes irgi juos kviečiame.
Yra paryžiečių, kurie domisi UNESCO veikla ir nuolat vaikšto į čia
vykstančius renginius. Bet prancūzams mūsų šalį pristatinėja
Lietuvos ambasada Prancūzijoje. Ir šiuos dalykus reikia aiškiai skirti.
UNESCO – daugiašalė institucija, todėl pristatydami Lietuvą, mes
negalime orientuotis vien tik į prancūzus. Jie – auditorijos mažuma.
Mūsų auditorija – 190 valstybių. Kiek yra tokių vietų, iš kurių
mes galėtume pasiekti šitiek šalių? Per laiką, kol vyksta paroda, ją
pamato ne tik UNESCO dirbantys žmones, diplomatai, šios organizacijos
svečiai. Į UNESCO nuolat atvažiuoja ekspertai iš įvairių pasaulio šalių,
čia vyksta posėdžiai, konferencijos, valstybių vadovų susitikimai. Ir
visi tie žmonės aplanko UNESCO rūmuose vykstančias parodas. Libija,
Mauritanija, Papua Naujoji Gvinėja mums tokie pat egzotiški kraštai
kaip ir mes jiems, todėl dažnai tik per UNESCO gali pasiekti šias
valstybes. Apsilankę parodoje šių šalių atstovai parsiveža
katalogus, pasakoja savo įspūdžius, kitąkart pasitaiko, kad iš to
gimsta ir naujas projektas toje šalyje.
- Į šios parodos atidarymą buvo atėję žmonės iš visų žemynų.
Jie žiūrėjo, skaitė, domėjosi, uždavinėjo įvairius klausimus. Sakė,
kad apie tai nebuvo girdėję, nežinojo, kad mūsų šalyje buvo uždrausta
rašyba lotyniškais rašmenimis, kad mes buvome verčiami naudoti kitą
raidyną, kad šitaip buvo diskriminuojamas tikėjimas ir lietuvių kalba.
Tokį domėjimąsi sunku pervertinti.
- Klausimai, ar išvis reikėjo tokios parodos, yra gana keisti, nes apie
spaudos atgavimą tarptautiniu mastu mes dabar galėsime kalbėti mažiausiai
tik po penkiasdešimties metų. Taip pat keista yra ir klausti, kiek apie
tai rašė prancūzų spauda. UNESCO – ne Prancūzija, o tarptautinė
organizacija. Be to, vertėtų prisiminti, kiek Paryžiuje vyksta puikių
renginių, apie kuriuos prancūzai nė neužsimena. Jie rašo tik apie didžiausius
renginius, ir tai kartais jiems skiria tik vieną kitą pastraipą. Tokia
kaip ši paroda gali atsispindėti tik UNESCO spaudoje, per kurią
informacija pateikiama ir žurnalistams, dirbantiems UNESCO ar su UNESCO.
- Tiems, kurie sako, kad neapsimokėjo rengti šią paroda, galiu
pasakyti, kad kitiems metams visos UNESCO salės jau užsakytos, tegul
patalpų nuoma kainuoja ir didelius pinigus (apie tūkstantį eurų už
parą). O mums patalpos buvo skirtos nemokamai.
- Tarptautinėms organizacijoms mes turime skirti labai didelį dėmesį
– jos atveria daugybę galimybių. Per jas vienu šūviu gali pasiekti
labai daug valstybių. Tai yra starto aikštelė kitiems projektams rengti
ir realizuoti. Be to, šią parodą galima dar ir kitur rodyti, kad ir vėliau.
Ji tikrai to verta, į ją tiek darbo įdėta.
-
- V.P.: O kaip kitos šalys rūpinasi savo kultūros pristatymu
UNESCO?
- I.M.: Nors, kaip sakiau, UNESCO patalpų nuoma brangiai kainuoja,
jos niekada tuščios nebūna – parodos keičia parodas. Neseniai
albanai buvo surengę parodą, kuri tęsėsi tik kelias dienas. Bet ją
pamatė labai nemažai žmonių. Ir albanai neklausia savęs, ar apsimoka
rengti tokią parodą, ar apsimoka leisti pinigus patalpų nuomai. Jie
supranta savo šalies pristatymo UNESCO svarbą.
- Kaip ir kroatai. Kroatai šiemet surengė net tris parodas – pristatė
modernųjį meną, į Pasaulio paveldo sąrašą įtrauktas vietoves, trečioji
buvo skirta tekstilei ir skulptūrai. Šioms parodoms lėšų jiems skyrė
Kultūros ministerija. Savo šaliai propaguoti kroatai skiria labai daug dėmesio.
Jau nebe UNESCO, o Intercontinental viešbutyje šiemet jie dvi savaites
pristatinėjo savo virtuvę. Kroatai tikrai labai rūpinasi turizmo plėtra,
ir ne tik žodžiais. Šiuo atžvilgiu kroatai veikia labai agresyviai,
bet užtat apie juos daug žino. Kroatai supranta, kad per UNESCO apie
juos sužinos ne tik prancūzai, bet visas pasaulis.
-
- Paryžius, 2004 spalio 26 d.