- Juo labiau artėji prie pasaulio
bibliofilijos, tuo nelengviau gali apibūdinti savąją. Mes ją
mažai pažįstame. Lietuvos bibliofilijos kelias buvo platus ir
šakotas, tačiau duobėtas.
Jis vedė per išdidžius, bet istorijai neatsparius
dvarus ir rūmus, vyskupų rezidencijas ir miestelių klebonijas,
kurių sukurtą dvasios turtą įkandin uoliai šlavė nedėkingi
įpėdiniai ir laikas. Knygų kultūros naikinimu daug nusikalto ir
svetimieji.
- Dar kitokio veido ir stoto
gimtąja kalba bylojanti lietuviškoji bibliofilija. Ji išaugusi iš
liaudiško elementoriaus ir katekizmo. Iš tų laikų, kai
lietuviškoji knyga buvo vienintelė mūsų dvasią gynusi šventovė
ir kariuomenė. Ji, nepaisant garbaus amžiaus, ir šiandien vis dar
kukli, nedrąsi, nuolaidaus būdo ir mažakalbė. Giliau pažinęs
matai, kad toji bibliofilija ir sodietiškai išdidi - į svetimas
duris nesibeldžia ir nesiskundžia, neprašo nei dovanų, nei
užtarimo. Ji niekada ir niekur neskuba. Gal dėl to ji yra arba bent
dedasi esanti pakankamai savarankiška. (…)
- Pasaulio bibliofilija - svarbus
civilizacijos dvasingumo ir kultūros raiškos būdas. Tikriausiai
dėl to ji šiek tiek ne namisėda, šiek tiek mąsli, šiek tiek
daugiaveidė. Visada pasižymi charakteriu. Jo savitumus labiausiai
nulemia geografinė vieta po saule, valstybės ir tautinės bendrijos,
kuriai priklauso, pažanga. per pastaruosius du šimtmečius ji mums
nebuvo dosni. Ši aplinkybė tiek visai lietuviškajai kultūrai, tiek
ir bibliofilijai trukdė šakotis, pelnytai įgyti savo vietą ir
balsą. Jos šaknys gyvybingumą geriausiai išlaikė tik niveliacijai
atspariausiuose regionuose ir pačiuose didžiausiuose kūrybinės
inteligentijos telkiniuose. Vaisingi ūgliai lapoja Žemaitijoje. Juos
lyg ankstyvo pavasario žaluma kelia Simono Daukanto bibliofilų
sambūris. Gal kiek ir perdėsime, bet nelabai nusižengsime tiesai
sakydami, kad bibliofilijos protrūkis mieste ant Babrungo krantų
buvo laukiamas, gal net neišvengiamas lyg savitos Žemaičių
kultūros blyksnis, nulemtas viso krašto knyginės kultūros
tradicijų ir dvasinės žmonių brandos. Daukantiečiai, kaip ir pats
jų patronas, įžvalgūs, žino tikslą ir atkakliai jo siekia. Jie
jau penkiolika metų ištikimai tarnauja Knygai, savo vėliavoje
įsirašę didžiai įpareigojantį obalsį „Švieskis ir šviesk!“.
Knyga tapo jų gyvenimo ir mąstymo būdu. Ji guodžia ir glosto
sielą, neleidžia suklysti dėl vertybių, priartina pasaulį,
skatina pasididžiavimą žemaitiška savastimi ir leidžia žvelgti
pakelta galva. Simono Daukanto bibliofilų klubas dar tik ateina į
Lietuvą. Tačiau ateina ne tuščiomis rankomis. Per penkiolika
gyvavimo metų jis uoliai statė Žemaičių krašto Knygos šventovę
ir gausino jos dvasios aruodą, kuris, atrodo, bus prisipildęs ir
imąs berti grūdą per kraštus. Gerą sėją ir dagą pranašauja
garsiau tariamas žodis - „Žemaičių bibliofilas“. Tokio
laikraščio mes laukėme seniai. Jis kalbins pats ir ragins kalbėtis
bendraminčius, juos burs ir vienys, ugdys bibliofilijos savimonę ir
būtį.
- „Žemaičių bibliofilas“ -
pirmasis tokio pobūdžio periodinis leidinys lietuvių
kultūros istorijoje. Pirmtakams sunkiausia. Estijoje per
nepriklausomybės dešimtmetį pasirodė ir nunyko berods šeši
knygos bičiulių ir bibliofilų laikraščiai.
Jiems skaitytojų pakako - estai pristigo lėšų ir atkaklumo. Mes
iš kitų klaidų privalome pasimokyti. „Žemaičių bibliofilą“
turėtume pagal išgales paremti
plunksna ir skatiku, paslaugiai palydėti pas savąjį skaitytoją.
Šis laikraštis turi ateitį. Jo, galbūt ir kitų vietinių
bibliofilijos leidinių dėka vieną dieną sulauksime ir „Lietuvos
bibliofilo“.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-