Interviu
su Jono Šliūpo sūnumi Vytautu Šliūpu. Parengė Danutė Mukienė:
- Gydytojo,
aušrininko, visuomenės veikėjo Jono Šliūpo rašytinio palikimo išsaugojimu,
archyvo kaupimu rūpinasi jo sūnus Vytautas Jonas Šliūpas. Gimė
jis Palangoje 1930 m., o 1945 m. kartu su tėvais pasitraukė į
Vakarus, o nuo 1947 m. gyvena JAV. Bendraudami su Vytautu Jono Šliūpu,
įgyvendinome seną sumanymą – plačiau papasakoti ŽKD leidinių
skaitytojams apie aušrininko Jono Šliūpo ryšius su Žemaitija,
geriau nušviesti svarbius jo gyvenimo momentus, gyvenimą Palangoje.
Žinome, kad Jūs jau esate sukaupęs
didžiulį savo tėvo archyvą, tačiau jis vis dar Amerikoje.Ką pasiūlytumėte
pirmiausia paskaityti tiems, kurie gyvena Lietuvoje, tačiau norėtų
kiek galint plačiau susipažinti su Jono Šliūpo gyvenimu ir darbais?
Apie mano tėvą Lietuvoje išleista
gana nemažai literatūros. Na, o iš to, kas paskelbta užsienyje,
pirmiausia rekomenduočiau perskaityti dr. Juozo Jakšto leidinį „Dr.
Jonas Šliupas jo raštai ir tautinė veikla” (išleista Čikagoje
1979 m., perspausdinta 1996 m. Šiauliuose). Nemažai šių ledinių jau
yra pasiekę ir Lietuvą.
Tėvas mirė kai man buvo tik 14 metų.
Todėl aš pats, rašydamas, kalbėdamas apie jį, remiuosi ne tiek savo
prisiminimais, kiek savo motinos pasakojimais, kitų asmenų man atsiųstais
laiškais - prisiminimais, tėvo rašytiniu palikimu, na, ir
straipsniais iš įvairių periodinių leidinių, kurių daugybę esu
surinkęs.
Kas dr. Joną Šliūpą sieja su Žemaitija?
Jono Šliūpo tėvai yra kilę iš Žemaitijos
žinoma, kad jie gyveno Šiaulių apskrities Gruzdžių apylinkėse.
Seniausi šaltiniai rodo juos gyvenus
Medsėduose. Kada Šliūpai apsistojo
Maniušiuose, Rakandžiuose, dar nėra nustatyta. J. Šliūpui jau išvykus
į Ameriką, 1886 metais, jie persikėlė į naują 96 ha dydžio ūkį
Auksučiuose, Papilės valsčiuje (Šiaulių apskritis), netoli Kuršėnų.
Yra žinių, kad buvo parašyta šeimos istorija, tačiau ji 1876 metais
sudegė per gaisrą. Jonas Šliūpas po to šią istoriją, tėvų ir
vyresnio brolio padedamas, ėmėsi rašyti iš naujo, tačiau jie jau ne
viską begalėjo prisiminti. Tačiau įdomių faktų čia nemažai. Štai
pasakojama, kad vienas iš prosenelių ėjęs į Vilnių pas Vytautą
bylinėtis su kaimynu. Bylą laimėjęs, tačiau grįžtant jį girioje
užklupęs razbaininkas. Prosenelis jį įveikęs ir po to jo dirže radęs
nemažai užsiųtų auksinių piningų. Nuo to laiko Šliūpai tapę
turtingi: vieni įsigiję dvarus, kiti išsimokslinę ir pradėję
tarnauti pas turtingesnius dvarininkus raštininkais ar „užveizdomis”.
Tačiau vėliau kitas prosenelis visus savo turtus prauliavojęs ir
kortomis pralošęs. Taip jie vėl tapo beturčiais baudžiauninkais.
1861 m. kovo 5 d. (likus vienai dienai iki Jono Šliūpo gimimo),
Lietuvoje buvo panaikinta baudžiava. Taip Šliūpai vėl
„atsipalaidavo nuo ponų”.
Jonas Šliūpas Lietuvoje ir
Amerikoje plačiai žinomas ne tik kaip aušrininkas, bet ir kaip
laisvamanis. Kas, Jūsų žiniomis, labiausiai lėmė tai, kad jis
nusigręžė nuo Bažnyčios?
Jonas Šliūpas gimė 1861 m. kovo 6 d.
Rakandžiuose. Jis turėjo du brolius Stanislovą ir Roką. Siekiant
mokslo, berniukus materialiai rėmė jų dėdė kunigas Aloyzas Šliūpavičius.
Jis savo kunigui netinkamu elgesiu, naudodamas jėgą prieš mažuosius
giminaičius padarė itin didelę neigiamą įtaką savo sūnėnams
Jonukas ėmė šalintis dėdės ir atsidūrė laisvamanio kelyje. 1880
m. Jonas Šliūpas Latvijoje baigė Mintaujos gimnaziją. Tėvai labai
norėjo, kad sūnus taptų kunigu, tačiau Jonas, dar šeštoje klasėje
ėmęs skaityti Buchnerį, Draperį ir kitus filosofus, skaudžiai
nusivylęs dėde Aloyzu, atsisakė stoti į kunigų seminariją.
Baigdamas gimnaziją Jonas Šliūpas jau laisvai kalbėjo penkiomis
kitomis kalbomis: latviškai, lenkiškai, rusiškai, vokiškai ir lotyniškai.
Žmogus jis buvo labai savarankiškus, imlus. Skaitė daug. 1880 metais
išvyko į Maskvą, toliau mokydamasis įsijungė į kultūrinę švietėjišką
veiklą, kartu su kitais bendraminčiais ėmėsi leisti pirmąjį
hekrografuotą laikraštėlį „Aušra”. 1882 metais studijas tęsė
Petrapilyje. Čia jis greitai kartu su kitais prieš valdžią
protestavusiais studentais buvo suimtas ir išsiųstas į Lietuvą be
leidimo ar vilties būti kada nors priimtam į bet kokį Rusijos
universitetą. 1883 metais Jonas Šliūpas, matydamas, kad tęsti
studijas jam čia nepavyks ir vengdamas kariuomenės, slapta apleido
Lietuvą. Atsidūrė Ženevoje, po to persikėlė į Bitėnus (Rytų Prūsija)
ir čia ėmėsi redaguoti „Aušrą”. 1884 m. kovo 15 d., iškilus
pavojui, kad gali būti suimtas, pasinaudodamas Martyno Jankaus pasu,
slapta grįžo į Lietuvą ir įsikūrė Marijampolėje. Po to spaudos
atgavimo reikalu lankėsi Varšuvoje, vėliau grįžo į Mintaują pas
savo sužadėtinę ir būsimąją žmoną Liūdą Malinauskaitę, su
kuria netrukus Amerikoje sujungė savo gyvenimą. Lietuvoje, pajutęs,
kad yra sekamas, žvejų laiveliu per Palangą pabėgo į Klaipėdą, vėliau
pasiekė Hamburgą, o iš ten išvyko į Ameriką. Niujorką jis pasiekė
1884 m. birželio 16 d... Jo kelionės, be abejo, tuo nesibaigė. Apie
tai ir jo švietėjišką veiklą šiandien jau galima daug kur
pasiskaityti.
Įdomus, skaitytojų dėmesį
pritraukiantis J. Šliūpo gyvenimo etapas, susijęs su Palanga. Kaip
jis atsidūrė šiame mūsų pajūrio kurorte, ką svarbesnio jis nuveikė
čia gyvendamas?
Susirgus žmonai Liūdai, Jonas Šliūpas
apsigyveno Kaune. Ten 1922 metais mirė jo motina, o 1928 m. balandžio
7 d. ir žmona Liūda.
Gyvenimo negandų slegiamas, vaikų
apleistas J. Šliūpas ieškojo gyvenimo šilumos. Tuo laiku svarbiu jo
gyvenimo įvykiu tampa pažintis su palangiške Grasilda Grauslyte. 1929
metais po vestuvių J. Šliūpas su savo naująja žmona nusprendė įsikurti
Palangoje. Ten 1930 metų spalio 24 d. jiems gimė sūnus Vytautas (Jūsų
pašnekovas). Gyvendamas Palangoje, J. Šliūpas, nors ir turėdamas jau
70 metų, dirbo toliau. Gyventojų prašomas jis sutiko tapti Palangos
miesto burmistru. Jo dėka Palangai buvo iškovotos pilnos miesto teisės.
Tuo laikotarpiu jis toliau rašė ir leido knygas. Iš jų vertėtų
paminėti „Tikri ir netikri šventieji”, „Lietuvių, latvių bei
prūsų mytologija”, „Katalikų bažnyčios veikimas Lietuvoje”,
„Senovės ir viduramžių medicinos istorija”, „Palyginamoji
pasaulio religijų istorija”, „Du žymiu darbuotoju Lietuvos naudai:
Juozas Zauka ir kun. Aloyzas Šliūpavičius”, „Dievų sutemos”,
„Dievo idėjos raida arba evoliucija”. 1939 m. tėvas buvo parašęs
didelį darbą „Žydija ir talmudas”, tačiau 1940 metais rankraštis
dingo spaustuvėje ir darbas nebuvo išspausdintas. Esu surinkęs ir
saugau nemažai savo tėvo rankraščių, kurie iki šios dienos dar nėra
išspausdinti.
Gyvendamas Palangoje ir Kaune Jonas Šliūpas
taip pat rašinėjo straipsnius ir į įvairius periodinius leidinius.
Šiuose savo darbuose jis nevengdavo pakritikuoti ir tuometinę valdžią.
Tėvas tuo metu įkūrė ir redagavo laikraštį „Laisvoji mintis”,
įsteigė Laisvamanių etinės kultūros draugiją, buvo jos
pirmininkas, kovojo prieš cenzūrą, pasisakė už Lietuvai, jo požiūriu,
būtinas reformas, už sąžinės ir tikėjimo laisvę, civilinės
metrikacijos įvedimą.
Lietuvoje dar gyvi pasakojimai ir apie
tai, kad dr. Jonas Šliūpas nevengdavo „sukryžiuoti iečių” ir su
pačiu Lietuvos Prezidentu...
Labiausiai įsimintinas jo 1935 metų
pasisakymas Lietuvoje per Kariuomenės šventės minėjimą, kai mano tėvas,
pačiam Antanui Smetonai ten esant ir girdint, pasakė, kad Prezidentas
bando Lietuvą, „kaip supančiotą žirgą šuoliais varyti”. Kalba
buvo transliuojama ir per radiją. Kalbant J. Šliūpui, radiją norėta
išjungti, tačiau tai padaryti nepavyko, ir Lietuva Jono Šliūpo žodžius
išgirdo. Po šios kalbos A. Smetona išsitaręs, kad „Šliūpas
Lietuvoje norįs sukelti revoliuciją”. Už tai mano tėvą buvo
norima nubausti, bet pabijota galimos Amerikos lietuvių neigiamos
reakcijos į tokius veiksmus. Kitoje savo kalboje J. Šliūpas yra pasakęs,
kad jis prisibijąs „jog A. Smetona, būdamas pirmasis Lietuvos
Prezidentas, nebūtų ir paskutinis...”
J. Šliūpas daugelį kartų lankėsi
Amerikoje. Antrasis pasaulinis karas jį su šeima taip pat užklupo
ten, kai 1939 metų vasaros pabaigoje buvo išvykęs į Niujorko
pasaulinėje parodoje. Tačiau ir tąkart J. Šliūpas grįžo į Lietuvą.
Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui
draugai jam patarė likti Amerikoje. Tėvas jiems atsakė, kad
„pavojaus atveju reikia grįžti ir dirbti tėvynės labui”.
Lietuvoje jis rado didelę suirutę. Jo mylimoje Palangoje buvo daugybė
internuotų lenkų karių. Sugrąžinus Lietuvai Vilnių, J. Šliūpas išskubėjo
ten, nes jam labai knietėjo pačiam tokiu lemtingu momentu pamatyti senąjį
Gedimino miestą ir pilį.
1940 metais, Lietuvą užėmus Rusų
armijai, įvedus Sovietų valdžią, J. Šliūpui buvo pasiūlyta įeiti
į naujai sudaromą vyriausybę, tačiau jis griežtai atsisakė. 1941
metais, atėjus vokiečiams, J. Šliūpas Palangoje buvo išrinktas
miesto burmistru, tačiau greitai jį įskundė vokiečiams už tai, kad
užtarė žydus. Po to J. Šliūpas buvo suimtas. Paleido jį greitai,
tačiau su sąlyga, kad burmistru daugiau nebedirbs ir ramiai sėdės
namuose. Atsidūręs laisvėje tėvas parašė keletą memorandumų gen.
Kubiliūno valdžiai. Buvo parašęs memorandumą ir Hitleriui, kad
Lietuvai suteiktų daugiau teisių, tačiau, draugų įkalbėtas, jo neišsiuntė.
Kaip J. Šliūpas atsidūrė
Vakaruose ir ką galėtumėte pasakyti apie paskutines jo gyvenimo
dienas?
1944 m. spalio mėn. J. Šliūpas kartu
su šimtais kitų besitraukiančių lietuvių traukiniu išvyko į
Vakarus pradžioje į Vieną, vėliau į Bregenzą. Čia vokiečių
valdžia jį susirado ir išvežė į Berlyną, kad jis per radiją
pasakytų kalbą Amerikos lietuviams. Apie tai liudija ir dokumentas,
kurį pasirašė buvęs Lietuvos generalinis konsulas dr. Antanas
Trimakas ir Lietuvos ministras Londone Vaclovas Sidzikauskas: „Mes
žemiau pasirašiusieji šiuomi liudijame, kad dr. Jonas Šliūpas, karo
aplinkybių priverstas apleisti Lietuvą ir laikinai apsistojęs
Bregenze, Austrijoj, 1944 m. lapkričio 3 d. buvo iškviestas į Berlyną,
kame jis turėjo įkalbėti į plokštelę atsišaukimą į JAV
lietuvius. Jo paruošto atsišaukimo teksto Berlynas nepriėmė, gi šio
pastarojo pasiūlytus pakeitimus dr. Jonas Šliūpas atmetė. Dėlėi to
susijaudinęs dr. Jonas Šliūpas gavo širdies smūgį ir 1944 m.
lapkričio 6 d. ryte Berlyne mirė eidamas 84 metus. Iki paskutinės
savo gyvenimo valandos dr. Jonas Šliūpas buvo taurus, savo tautai ištikimas
ir jai daug nusipelnęs lietuvis patriotas”.
Jo palaikai buvo sudeginti Berlyno
Wilmersdorfo krematoriume. Vėliau pelenai buvo pervežti į Ameriką ir
palaidoti Lietuvių tautinėse kapinėse prie Čikagos. Lietuvių
visuomenė jam pastatė puikų paminklą, kurio papėdėje vėliau
prisiglaudė ir jo žmonos palangiškės Grasildos palaikai (Grasilda Šliūpienė
mirė Kalifornijoje 1976 m. kovo 5 d., sulaukusi 77 metų amžiaus).
Prof. M. Biržiška yra pasakęs: „Apie
Šliūpą, kaip apie didžiulį ugnikalnį, visą laiką sukinėjosi
juodi debesys. Žaibai trankė jo viršūnę ir audringi lietūs plovė
jo šlaitus. Bet, laikui bėgant, debesys išsisklaidė ir išnyko, o
ugnikalnis išliko nepajudinamas, nepasikeitęs. Toks jis ir liks per amžius,
kuriuo grožėsis žmonija”.
Buvęs Lietuvos Prezidentas dr. Kazys
Grinius prie dr. Šliūpo karsto Berlyne sakė: „geriausias būtų jam
paminklas, kaipo tikrajam Lietuvos ąžuolui, supilti piliakalnį su
ąžuolu viršūnėje. Jei kiekvienas jo pasekėjas senovės papročiu
papiltų kepurę žemės, tai pasidarytų turbūt nemažas kalnas...”
Būtų įdomu plačiau sužinoti ir
apie dr. Jono Šliūpo archyvą...
„Aušrininko dr. Jono Šliūpo vardo
archyvas” įsteigtas 1987 metų lapkričio mėnesį. Daugelį metų aš
pats rinkau ir kaupiau įvairią medžiagą apie savo tėvą, susirašinėjau
su jo buvusiais draugais, bendraminčiais, net priešininkais: KaroliuVairu
Račkausku, Baravyku, Žyvatu, Dėde Ambraziejum, Matulioniu, Skinderiu,
Margeriu, Mikelėnu, Bačiūnu, Biržiška, Mauragiu ir kitais. Beveik
visi jie parašė ir savo atsiminimus apie tėvą. Po to, kai būdamas
55 m. amžiaus išėjau į pensiją, visas savo jėgas paskyriau lietuviškai
kultūrinei veiklai ir savo tėvo rašytinio palikimo sutvarkymui.
Kaupiu visų dokumentų kopijas po 4 egz.. Originalai lieka pas mane,
po dvi ar tris kopijas planuoju atiduoti Amerikoje veikiantiems lietuviškiems
archyvams, o ketvirtąjį kopijų egzempliorių taupau tam, kad, atėjus
tinkamam laikui, galėčiau parvežti į Lietuvą.
Važinėdamas ir rinkdamas įvairius raštus
apie savo tėvą, sutikau daug dosnių lietuvių, kurie, papildydami
vertingomis knygomis ir dokumentais mano tėvo archyvą, kartu išsakydavo
ir nerimą dėl savo bibliotekų, asmeninio archyvų likimo. Jie visi
bijojo, kad neatsitiktų taip, kaip su kunigo Miluko biblioteka, kuri,
kunigui Milukui mirus, dviems sunkvežimiais buvo išvežta į miesto šiukšlyną...
O juk vien medžiagos apie dr. Joną Šliūpą kun. Miluko archyve buvo
daugiau, negu kuriame nors lietuviškame archyve... Tos bibliotekos
praradimas buvo didžiausias nuostolis visai Lietuvos kultūrai. Dėl to
nemažai žmonių ėmė prašyti, kad aš į dr. Jono Šliūpo archyvą
priimčiau ir jų išsaugotą kultūriniu požiūriu svarbią medžiagą.
Apmąstęs tuos pasiūlymus spaudoje paskelbiau žinią, kad įsteigiu
„Aušrininko dr. Jono Šliūpo vardo archyvą”, kurio tikslas
priglausti visą lietuvišką, išliekamąją vertę turinčią kultūrinę
medžiagą.
Per pirmuosius devynerius mėnesius jam
daug knygų, dokumentų ir kitų vertingų daiktų padovanojo apie 366
lietuvių ne tik iš JAV, bet ir iš Australijos, Kanados, Lenkijos,
Lietuvos. Palaikau ryšius su keliais Lietuvos ir Amerikos muziejais,
bibliotekomis ir archyvais. Šiam archyvui aukojamos senesnės knygos ir
žurnalai, istorinės reikšmės straipsniai, laiškai, fotografijos, žemėlapiai,
plokštelės, paveikslai, genealoginiai šeimų „medžiai”, pašto
ženklai, medaliai.
Šiuo metu archyvas kaupiamas mano
namuose, Kalifornijoje, netoli Franinco miesto. Archyvas atviras
visiems, kas nori studijuoti čia sukauptą medžiagą. Neprarandu
vilties, kad šio archyvo dalį artimiausiais metais galėsiu perkelti
ir į buvusius savo tėvų namus Palangoje, kuriuos, tikiuosi, man
Lietuvos valdžia sugrąžins.
Nuotraukos iš Vytauto Jono Šliūpo
archyvo