- Motiejaus Valančiaus (1801-1875) –
Žemaičių vyskupas, teologas, religinių raštų autorius,
rašytojas, istorikas, švietėjas. Jis dažnai vadinamas „ryškiausia
žvaigžde mūsų XIX a. istorijos danguje“ (Vaclovas Biržiška),
kurio įtaka prasiskverbė į visas Lietuvos gyvenimo sritis. Jis
vadinamas ir tautos blaivintoju, ir sumaniu kovotoju prieš
rusifikaciją, ir lietuvių grožinės prozos pradininku.
- „Žemaičių vyskupo Motiejaus
Valančiaus vyskupavimas sutapo su liūdnu ir tamsiu laikotarpiu
lietuvių tautai, kada buvo iškilęs pavojus net jos tautinei bei
religinei tapatybei. Toje sunkioje ir pavojingoje padėtyje vyskupas
Valančius buvo ne tik rūpestingas ir išmintingas tikinčiųjų
ganytojas, bet ir tikras moralinis savo tautos vadovas. Plačiai
pagarsėjo jo energingi kreipimaisi į kunigus ir į krikščionis
tėvus, kad pilnai suprastų savo atsakomybę perduoti jaunosioms
kartoms drauge su tėvų tikėjimu visą kultūrinių bei religinių
tautos tradicijų turtą“ (Popiežiaus Jono Pauliaus II laiškas
Lietuvos vyskupams Lietuvos krikšto 600 metų jubiliejaus proga).
- Caro valdžiai po 1831 m. sukilimo
uždarius Vilniaus universitetą, Varnių kunigų seminarija liko
viena iš nedaugelio aukštesniųjų mokyklų. Labai svarbus
seminarijos laikotarpis, kai 1845 m. jai pradėjo vadovauti M.
Valančius, pats baigęs šią seminariją. Seminarijoje labiau
pradėjo skambėti lietuvių kalba. 1848 m. M. Valančius galvojo
apie „Žemaičių akademiją“. Būdamas seminarijos rektoriumi,
M. Valančius pasikvietė į Varnius S. Daukantą, kurio skatinamas
ir remiamas istorine medžiaga, lietuvių kalba parašė veikalą
„Žemaičių vyskupystė“. Tuo daugeliui žmonių tada sunku
buvo patikėti. Ir S. Daukantui rūpėjo, kad Varnių seminarija
taptų lietuviškos kultūros, lietuvių kalbos ugdymo vieta. M.
Valančius žadėjo išspausdinti S. Daukanto Lietuvos istoriją.
Planų įgyvendinti nepasisekė.
- 1850-1863 m. beveik visų lietuvių
kultūrinių akcijų gijos vedė į Varnius. Miestelis buvo
žymiausias lietuvių literatūros ir tautinių idėjų formavimosi
centras. Vysk. M. Valančiaus aplinkoje buvo žadinama tautinė
sąmonė, neatskiriama nuo tikėjimo, skatinama gimtosios kalbos
meilė. Subūręs apie save daugumą lituanistinio sąjūdžio
aktyvistų, M. Valančius stengėsi išplėsti pradinį švietimą
lietuvių - žemaičių kalba, knygelių platinimą, itin sėkmingą
blaivybės darbą. Dar daugiau, čia susibūrusi inteligentija
korespondentiniais ryšiais apjungė toli nuo gimtinės gyvenusius
veikėjus: Žemaičių gramatikos autorių Juozapą Čiuldą, jo
amžininką Kajatoną Zabitį-Nezabitauską, A. Ugianskį -
Peterburgo ir Maskvos aukštųjų mokyklų studentus - žemaičius.
Jie susirašinėjo su varniškiais ir buvo pastarųjų skatinami
kultūriniam darbui. Vysk. M. Valančius stengėsi aprūpinti darbu
Varniuose žemaičių inteligentus - pasauliečius, padaryti patį
miestelį patrauklesniu. Tam reikėjo nemažai pastangų. Vėliau
vyskupas prisimins: „Mano rūpesčiu vidaus reikalų ministeris
Perovskis leido Varniuose įsteigti aptieką: ją tuoj ir įsteigė
Kražių aptiekius vokietis (…). Iš paštų valdžios
išprašiau, kad per Varnius paštas eitų. Mano pakviestas ponas
Adomas Zavadskis iš Vilniaus įsteigė Varniuose knygų pardavimą.
Ta įstaiga vyskupijai buvo labai naudinga, nes žemaitiškos knygos
ėjo į visas šalis taip gausiai, jog pramonininkas vos galėjo
patenkinti žmonių reikalavimus (…). Pelkėtą miestelį
pradėjau labiau žvyru pilti, nes to reikalavo pašto kelias.“
- Iki 1863 m. sukilimo M. Valančius
lakioja po plačią Žemaičių vyskupystę kaip taikos balandis.
Jis čia tikrai buvo mielesnis ir galingesnis, negu dvigalvis caro
imperijos erelis. Per keletą metų mažai kas ryžtasi rimčiau
prieštarauti paties ciesoriaus ir popiežiaus skirtajam vyskupui,
nors tas šakojasi plačiau negu bet kuris kitas iki tol buvęs
žemaičių ganytojas. Aplenkėję klebonai įpareigojami steigti
savo parapijose lietuviškas mokyklas, dvarponiai ir žydai,
smuklių savininkai priversti taikytis su M. Valančiaus pradėtu
blaivybės sąjūdžiu. Tačiau atsiranda vis įžūlėjantis
priešas - vyskupui gerai pažįstamas Antanas Petkevičius - iš
kunigo pasidaręs popu ir slaptuoju cenzoriumi. Tai jis kabinėjasi
prie M. Valančiaus išleistos „Žemaičių vyskupystės“,
maldaknygių, kantičkų. M. Valančius neapsikęsdamas rašo
Vilniaus apygardos mokslo globėjui Gruberiui: „(...)Aukščiausiojo
ciesoriaus įgaliotas valdyti tokią didžiulę vyskupiją
turėčiau būti vertas didesnio pasitikėjimo negu kažkoks
šventikas“. Jis reikalauja, kad iš A. Petkevičiaus būtų
atimta teisė kabinėtis prie M. Valančiaus aprobuotų raštų. Bet
iki sukilimo vyskupas supras, kad to judošiaus jam nepavyks
atsikratyti. Žemaitiškai kukuojančiai gegužei vis dažniau tenka
nusileisti ant žemės ir mokytis žalčio gudrybės. Daug paguodos
teikia kelionės po plačią vyskupiją ir geros žinios apie
blaivybės plitimą. Vysk. M. Valančius džiaugdamasis rašo: „Garsas
apie žemaičius ir lietuvius greitai perbėgo per svietą.
Užmiršta mūsų tėvynė, Šv. Bažnyčios klausydama, radosi vėl
garsi ir garbinga tarp žmonių giminių“.
- Pamažu įsidrąsinę M. Valančiaus
bendražygiai - Laurynas Ivinskis, Mikalojus Akelaitis pradeda
kalbėti apie būtinybę turėti lietuvišką laikraštį. Tačiau
gražios iliuzijos dūžta viena po kitos. Vyskupas gauna Kauno
gubernatoriaus Chominskio raštą: „...Remdamasis Vidaus reikalų
ministerijos įsakymu, reikalauju, kad be vyriausybės leidimo
įsteigtos Blaivybės draugijos, turinčios tam tikrą politinį
atspalvį, privalo būti nedelsiant išardytos“. Apie L. Ivinskio
„Aitvarą“ arba M. Akelaičio „Pakeleivingą“ niekas
nedrįsta prasitarti.
- 1861 m. valstiečiai, išgirdę apie
caro Aleksandro I baudžiavos panaikinimo dekretą ir matydami, kaip
dvarponiai ruošiasi pasisavinti jų žemę, pradeda bruzdėti.
Vysk. M. Valančius nebepajėgia sutramdyti kai kurių kunigų, nors
gerai prisimindamas 1831 m. sukilimą, jaučia, kad iš naujo
ginkluoto bruzdėjimo lietuviai nieko nelaimės. Vyskupas atsidūrė
tarp kūjo ir priekalo ir galutinai nusileidžia ant žemės - nei
balandžiu, nei geguže jis jau niekada nebeskraidys. Po kruvinų
mūšių Varniuose vyskupas išvyksta į Šiaulius, iš ten kuriam
laikui pasitraukia į patį vyskupijos pakraštį - Kuršą.
- 1864-ųjų rudenį, Rusijos
generalgubernatoriaus Muravjovo įsakymu, vyskupas M. Valančius su
visa kapitula iškeliamas į Kauną, kad čia galėtų būti budriai
sekamas ir, galima sakyti, įkalintas, nes jis jau nebegali
važinėti po savo vyskupystę. Uždarytas Kaune, Žemaičių
Ganytojas jau priverstas elgtis kaip miklus driežas, kaip
gyvybingas žaltys, saugantis tautos ir Bažnyčios pamatus. Vysk.
M. Valančius galėjo pasakyti: „Driežu geguže verstis
turėjau...“ Net paprasti kunigai be specialaus leidimo neturi
teisės lankyti savo parapijiečių. Uždaromos visos lietuviškos
mokyklos, uždraudžiama lietuviška spauda lotyniškomis raidėmis,
represuojami 107 kunigai, visur brukama rusų kalba ir
stačiatikybė. „Litovskij vestnik“ atvirai išdėsto, ko siekia
Rusijos imperija: „Lietuvių tauta - tauta be jokių istorinių ir
kultūrinių tradicijų. Ta aplinkybė ir dar tas jos
neskaitlingumas, palyginti su mūsų valstybe, lemia lietuvių
tautos ateitį: įsilieti į bendrą Rusijos gyventojų sudėtį“.
- Po sukilimo Kaune uždarytas
Žemaičių Ganytojas priverstas elgtis kaip miklus driežas,
gyvybingas žaltys, saugantis tautos ir bažnyčios pamatus. Visokie
išgamos jau žino, kad vyskupas yra netekęs valdžios malonės,
kad jį galima skųsti, įdavinėti jo bendražygius ir už tai
pelnyti ordiną, didesnę algą, geresnę vietą ar pasijusti
viršesniam. Mėgindamas susigrąžinti prarastą valdžios
pasitikėjimą ir norėdamas palengvinti suimtų kunigų dalią,
1866 m. Kauno katedroje M. Valančius ryžtasi pasakyti jam
įbruktą pamokslą, kurio tekstą valdžia stengėsi išplatinti
kur tik įmanydama: „Vienąsyk visiems laikams atsisakykime
minties, kad kada nors dar būsime savarankiška tauta,
nepriklausoma nuo Rusijos. Nesekime savo kaimynais lenkais, tegul
jie su savo nepastoviu charakteriu tvarkosi kaip nori“.
- Šitaip gudraudamas M. Valančius jau
buvo nužymėjęs knygnešių taką į Prūsus ir užsimojęs
išleisti „Vaikų“ ir „Paaugusių žmonių“ knygeles. Iki
1872 m. jis dar sukurs ir išspausdins „Palangos Juzę“, po to
„Antano Tretininko pasakojimus“ ir dar kelias, tuomet labai
reikšmingas, religinio, politinio turinio brošiūras. Patrauklių
pasaulietiško turinio knygų labai trūko jau pramokusiems
skaityti, ypač slaptiems liaudies mokytojams - daraktoriams.
- Vyskupas M. Valančius paragino
atsidėti kūrybai būsimąjį vyskupą Antaną Baranauską, jo
draugą Klemensą Kairį. 1857 m., mokydamasis Varnių kunigų
seminarijoje, A. Baranauskas parašė straipsnį „O mowie ludu
Żmudzkiego i Litewskiego“ („Apie žemaičių ir lietuvių
kalbą“), čia pradėtas rašyti garsusis „Anykščių šilelis“.
Tarp seminarijos mūrų gimė pirmosios A. Vienažindžio dainos.
Vyskupas gerokai praskaidrino Lietuvos dangų, o svarbiausia -
pramokė skaityti visą didžiulę tuometinę Žemaičių
vyskupystę.
- Dar ir šiandien Varnių katedros
bokšte yra mažas kambarėlis, kuriame vyskupas mokė paprastų
žemaičių sūnus ir dukras rašto, skambaus žemaitiško žodžio.
Kažin, ar mes, neturėdami M. Valančiaus, vėliau būtume atkūrę
savo valstybę? Jo veikimo taktikos privalėjome pasimokyti ir
mūsų laikais sumaniau priešindamiesi bolševikų okupacijai.
-
- Išsamiau apie vysk. M. Valančių
skaitykite adresu
-
- Literatūra:
- 1. E. Aleksandravičius. Varnių
vaidmens išaugimas ir nuosmukis 1845 - 1863 metais. In.:
Žemaičių žemė, 1996 m. Nr. 2.-P. 11-12.
- 2. V. Daujotytė. Varniai
literatūroje.-In.: Žemaičių praeitis.-V., 1993.-T. 2.-P. 18-23.
- 3. K. Saja. Žemaitiškai kukuojanti
gegužė išmanė ir žalčio gudrybę.-In: Lietuvos rytas,
2001-02-27.
- 4. Lietuvių enciklopedija. Bostonas,
1965.-T. 32.-P. 523-531.