ANTANAS BARANAUSKAS
Prasidėjus 1863 m. sukilimui, Anykščiai tapo vienu stambiausių jo
židinių. Vilniaus centriniame istoriniame archyve saugomi dokumentai
pasakoja ir apie Baranausko brolių dalyvavimą sukilime šiek tiek
kitaip negu aprašė savo atsiminimuose A. Vienuolis. Sukilėlių gretose
su ginklu rankose kovėsi jaunesnysis poeto brolis dvidešimtmetis
Anupras. Žandarmerijos dokumentuose nurodyta, kad jis, baigęs tris
Anykščių gimnazijos klases ,,politiškai nepatikimas", naudojosi „didele
nepatikimų žmonių pagarba", kurstė ir kitus dalyvauti sukilime.
Vyresniajam broliui Jonui Baranauskui sukilimo metu buvo užkrautos ypač
sunkios ir pavojingos Anykščių valsčiaus viršaičio pareigos. Carinė
administracija galbūt vylėsi jo, kaip kunigo brolio, autoritetą
panaudoti saviems reikalams. Nepateisinęs viršaičio pareigų ir vardo,
jis buvo charakterizuotas kaip „politiškai nepatikimas" ir apkaltintas
sukilėlių rėmimu. Nors Anupras dar 1863 m. vasarą parėjo namo iš
sukilėlių „gaujos", abu broliai 1864 m. balandžio mėnesį buvo suimti,
ištremti ir grįžo tėvynėn tik po dvylikos metų.
Žinia apie brolių
likimą Antaną Baranauską pasiekė Romoje. Išlikusi poeto laiško tėvams
skiautelė
liudija, kokio
nerimo apimtas poetas tarsi šaukte šaukė: „Tamstos man parašykit apie
Joną, Anuprą ir Steikūną, ar do nesugrįžo namuos? Ė, Tamstos, ar dar
gyvi krutat!"... Jo požiūrį į sukilimą išreiškė tolesni laiško žodžiai:
„nebijokit ir galvos padėt". Tame pačiame laiške Baranauskas įspėjo:
„Tik kepkit visus obuolius, bo čėsas nesveikas". A. Vienuolio aiškinimu,
žieminiais obuoliais tėvai vadinę poeto kūrinius. Tikriausiai poetas
prašė sudeginti jo laiškuose tėvams sueiliuotus kelionės į Šiaurės
Rusiją įspūdžius. Motina sūnaus rankraščius, esą, per visą sukilimą
išnešiojusi užantyje, išsaugojo ne visus. Vienas iš „Kelionės
Petaburkan" nuorašų neabejotinai krosnyje pavirto pelenais.
Užsienyje Baranauską užklupo žinios ir apie jo artimiausio bičiulio K.
Kairio ištrėmimą į Uralą ir jo tragišką mirtį. Į K. Kairio bylą buvo
įpainiotas ir Baranauskas. Kratos metu rasti laiškai, kuriuose jis
įrodinėjo, kad žmogaus laimė glūdinti ne materialinėje gerovėje, bet „
V zlobe i borbe“ (įniršy ir kovoje), ir džiaugėsi, kad K. Kairys
„nesudėjo ginklų tokioje sunkioje kovoje". Baranauskas akino bičiulį,
vos pradėjusį pedagoginį darbą, įsigyti mokinių pasitikėjimą. Laiškuose
buvo ir politinių naujienų. Tie laiškai žandarmerijai padėjo susekti
slaptąją Peterburgo dvasinės akademijos auklėtinių organizaciją „Baublio
respubliką", žandarmerijos protokolo formulavimu „neabejotinai
kursčiusią anticarines nuotaikas". Baranauskas išvengė arešto tik
todėl, kad tuo metu buvo užsienyje. Caro žandarmerija jį apibūdino,
kaip „nepatikimą, pavojingą žmogų, tikrai pritariantį naujausioms
neteisingoms pažiūroms". Nežinia kada ir kas apie tai Baranauską galėjo
informuoti, bet neabejotinai ši byla turėjo reikšmės jo tolesnei
laikysenai.
Nerimo genamas, ilgiau neištvėręs, Baranauskas sugrįžo į Peterburgą dar
1864 m. pabaigoje. Vos grįžusį, jį karštai pasveikino M. Valančius,
aukštai įvertinęs jam pirmajam iš Peterburgo dvasinės akademijos
auklėtinių suteiktą teisę pratęsti studijas užsienyje. M. Valančius
savo laiške prisipažino: „Bijausi tiktai dviejų dalykų: kad nuo darbo
pertekliaus neprarastum sveikatos ir kad, būdamas užsiėmęs aukštesniais
reikalais, nepamirštum Lietuvos. Juk nuo neatmenamų laikų tas kraštas
neturi rašytojo, dėl to tenykščiai žmonės naudoja tik žemaitiškas
knygas. Todėl reikia, kad pirmasis pašvęstum savo darbus gentainiams."
Nuo 1865 m. pradžios Baranauskas buvo paskirtas Peterburgo dvasinės
akademijos dėstytoju. Bet „Anykščių šilelio" autoriaus populiarumas
akademijos auklėtinių tarpe, jo ryšiai su ką tik užgniaužta „Baublio
respublikos" byla nepatiko po sukilimo pakeistai, represijų įbaugintai
dvasinės akademijos vadovybei. M. Valančiaus kvietimu 1866 m. sausio
mėn. viduryje Baranauskas parvyko į Lietuvą. Čia jis ilgus metus dirbo
pedagoginį darbą Kauno kunigų seminarijoje ir iškilo kaip įžymus
lietuvių kalbos tyrinėtojas.
<......>
Maskvos universiteto studentu J. Basanavičium, kuris grįždamas atostogų
visada apsilankydavęs, o kartą net dvi dienas viešėjęs, Baranauskas
buvęs sužavėtas. Ir J. Basanavičiui poetas rodėsi neišpasakytai
mandagus, malonaus būdo, didžiai meilus.
<. . .> Mudviejų kalbos, kiek atsimenu, sukinėjosi daugiausia apie
lietuvystę, kaip tuomet apie ją suprantama buvo, apie lietuviškos
kalbos atgaivinimą, apie jos grožybes ir kitas panašias temas."
Basanavičius pasakodavęs apie savo istorinius tyrinėjimus, o Baranauskas
dainuodavęs senas lietuvių dainas arba savo poetinius kūrinius (Iš
,,Dainų dainelę" posmus „Kalnai ant kalnų, ė ant tų kalnų..."),
klavikordu sau akompanuodamas.
Apie savo poetinę kūrybą Baranauskas kalbėti nemėgdavęs, laikydamas ją
jaunystės
įkvėpimo metų privilegija, nesuderinama su kunigo profesija.
Negalėjo nesidalyti jiems rūpimu lietuviško laikraščio klausimu. Baigęs
universitetą ir apsigyvenęs Bulgarijoje, Basanavičius tarėsi su Sofijos
ir Prahos spaustuvėmis, užmezgė ryšius su „Lietuviškos ceitungos"
redakcija Ragainėje. (Pastarajame laikraštyje 1882.VI.20 išspausdintas
Baranausko eilėraštis ,,Ko gi skaudžia man širdelę"). Tų pačių 1882
metų spalio mėnesį J. Basanavičius aplankė Baranauską. Sekančių 1883 m.
pradžioje Peterburgo pagrindiniame laikraštyje ,,Novoje vremia"
pasirodė J. Basanavičiaus straipsniai, kaltinantys dvasininkiją
polonizacine veikla. Tų pačių metų balandžio mėnesį Ragainėje išėjo J.
Basanavičiaus pasirašytas pirmas „Aušros" numeris.
Baranausko reakcija buvo nelaukta. Jis pasijuto asmeniškai įžeistas,
apeitas tų pačių žmonių, kurie ką tik su juo tarėsi tais pačiais
laikraščio klausimais. Antra vertus, dvasininkijos kritika ir jos
ignoravimas, išleidžiant pirmąjį lietuvišką laikraštį, suteikė didžiulį
smūgį ir dvasininkijai. Gegužės mėnesį Baranauskas nusiuntė Peterburge
išeinančio lenkiško laikraščio „Krajaus" redakcijai laišką (išsp. 1883
m. liepos 8 d.). Kadangi to laikraščio informacijoje nurodytame „Aušros"
turinyje paminėta ir paties Baranausko pavardė, jo pareiga buvo
atsiriboti nuo „Aušros", laikraščio, kurio programa atmetė klerikalinę
kryptį. Jis pareiškė, kad „Aušra" išspausdino „Dainų dainelę" be jo
žinios, be to grubiai sudarkytą. „Aušroje" išspausdintoje J. Kraševskio
„Vitolio raudos" recenzijoje dvasininkiją erzino, kad kūrinys
pagoniškosios mitologijos tema buvo palygintas su biblija.
<.....>
1897 m. Baranauskas buvo paskirtas Seinų vyskupu. Pirmas iš vyskupų
Seinų katedroje prabilo lietuviškai. Didesnė pusė gyventojų Seinų
vyskupijoje tuomet buvo lietuviai, penktadalis – lenkų ir žydų.
Istorinė situacija ne dešimtmečiais, bet šimtmečiais įtvirtino
kompromisinę tautinę poziciją – dvikalbystę viešajame Lietuvos gyvenime,
elito sluoksniuose. Skirtingai nuo Valančiaus, Baranauskas senatvėje
nebepalaikė jaunosios dvasininkijos lietuviškos orientacijos, nerėmė
nacionalinio judėjimo. Tačiau lenkiškųjų sluoksnių buvo vadinamas
litvomanu. Vis dėlto lietuviams jis liko ne savas, o lenkams svetimas.
Baranauskas
stengėsi išnaudoti kiekvieną progą pasisakyti prieš lietuviškos spaudos
draudimą, todėl to meto rusų spauda jį laikė kovotoju už lietuvių
spaudos draudimo panaikinimą. Aiškiai ir griežtai jis protestavo prieš
draudimą spausdinti lietuviškus raštus ir savo studijoje apie lietuvių
kalbą ir žodyną, išleistoje 1898 m. Rusijos Mokslų Akademijos. Jis rašė:
„Lietuviškos abėcėlės uždraudimas neatnešė jokios naudos; atvirkščiai,
buvo labai žalingas ne tik lietuvių tautos švietimui, bet ir mokslui
apskritai, ir patiems gyvybingiausiems valstybės interesams".
Baranauskas rašinėjo raštus Peterburgo senatui, išdėstė reikalą pačiam
vidaus reikalų ministrui, Varšuvos generalgubernatoriui. Palaikydamas
ryšius su Rusijos Mokslų Akademija, su įžymiais rusų mokslo ir kultūros
veikėjais, tikėjosi jų paramos, keliant lietuvių spaudos grąžinimo
klausimą.
Kaip aukštas
bažnyčios pareigūnas, Seinuose Baranauskas stengdavosi dar labiau
pabrėžti savo nepakantumą carinės administracijos apribojimams. Jis
išdidžiai mokėdavo baudas už iškilmingas vizitacijas, kurios virsdavo
demonstracijomis prieš carizmą. Įteikdamas carinės vyriausybės
apdovanojimus kunigams, jis nepraleisdavo progos ceremonijos metu
pastebėti, kad jo krūtinė nesanti subjaurota carinių ordinų.
Ištrauka iš: R.Mikšytė. Antanas Baranauskas, Kaunas, 1983
Šioje ištraukoje apie Antano Baranausko gyvenimą ir veiklą, raskite
paaiškinimą, kodėl jis liko lietuviams ne savas, o lenkams – svetimas.
Klausimai pastabiems skaitytojams:
1.
Kodėl būsimasis vyskupas liepė tėvams „kepti visus obuolius“?
2.
Už ką A.Baranauskas pakliuvo žandarmerijos nemalonėn?
3.
Nuo ko prasidėjo A.Baranausko ir „Aušros“ takoskyra? Kuo ji baigėsi?
4.
Kaip Baranauskas parodydavo savo nepakantumą carinei administracijai?