Draugystė su J. Jablonskiu iš dalies nulemia net šeimyninį Smetonos
gyvenimą. Vasaros atostogas J. Jablonskis leisdavo Pašvitinio valsčiaus
Gavenonių dvare pas Chodakauskus. Cia dažnai lankėsi ir daugiau
lietuvių, nors dvarininkai Chodakauskai iki tam tikro lietuvių
„antplūdžio“ namuose kalbėjo lenkiškai. J. Jablonskis rekomendavo
Smetoną, kaip gabų korepetitorių, pamokyti Chodakauskų sūnų Romaną. Tada
septintos klasės moksleivis susipažino ir su 11 metų gimnaziste Sofija
Chodakauskaite. Jos senelė buvo Kuršo vokietė, todėl Sofijos motina
geriau kalbėjo vokiškai negu lenkiškai. Baigusi Mintaujos gimnaziją,
Sofija 1904 m. ištekėjo už Antano Smetonos ir persikėlė su juo gyventi
į Vilnių. Jaunesnioji Sofijos sesuo Jadvyga vėliau ištekėjo už Smetonos
draugo Juozo Tūbelio. (Matyt, giminystės ryšiai daug lėmė, nes, 1929 m.
pašalinus iš vyriausybės A. Voldemarą, vieningas Smetonos-Tūbelio
tandemas ilgai vairavo Lietuvos valstybinį gyvenimą.)
Kultūrinė veikla, pagalba J. Jablonskiui (1896 m. Jablonskis, rengdamas
pirmąją lietuvių kalbos gramatiką, tyrinėjo su Smetona rytinių
aukštaičių tarmę, pastarojo gimtinėje) padėjo Antanui Smetonai susikurti
savitą stilių ir tapti vienu iš originaliausių lietuvių kalbos stilistų;
jo raštų kalba gana turtinga, žodinga. 1899 m. vasarą J. Jablonskis
rengė spaudai pirmąją lietuvių bendrinės kalbos gramatiką ir M.
Valančiaus raštus. V. Putvinskio dvare Pavėžupyje jis pakvietė į talką
visų pagrindinių lietuvių kalbos tarmių atstovus: Antaną Smetoną, Petrą
Avižonį, Juliją Žemaitę, kurie ir padėjo per trumpą vasarą įgyvendinti
šiuos svarbius sumanymus.
Mintaujos gimnazijoje Smetona sueina į pirmą konfliktą su caro
administracija, o tiksliau — su biurokratine ir rusifikacine carizmo
švietimo sistema. Gimnazijos vadovybė versdavo mokinius katalikus prieš
pamokas kalbėti maldą rusiškai. Šiems tai daryti atsisakius, 1896 m,
rudenį Smetona ir dar keliolika mokinių iš gimnazijos pašalinami. Su
Jurgiu Šlapeliu ir kitais jis vyksta į Peterburgą, pas Rusijos švietimo
ministrą, ir prašo leidimo baigti mokslą. Prašymas buvo patenkintas, ir
Smetona 1897 m. baigia Peterburgo IX gimnaziją.
Smetoną labiau traukė istorija ar filologija, bet žinodamas, jog su šia
specialybe darbo Lietuvoje negaus, pasirenka studijuoti teisę
Peterburgo universitete. Čia tarp lietuvių studentų jau veikė nemaža
lietuviškų draugijų, tad Smetona tampa veikliu jų nariu, dainuoja Č.
Sasnausko chore, su V. Sirutavičiumi slaptai išspausdina P. Avižonio
parengtą lietuvių kalbos gramatiką, kurią išdalija norintiems gerai
išmokti kalbėti ir rašyti lietuviams studentams.
Universitete, matyt, įvyko ir Smetonos idėjinis apsisprendimas. Jis
buvo priešiškas socialistinei ideologijai, pasisakė prieš marksizmą,
nors nuo bendrų studentų reikalų neatsiribojo. 1899 m. už dalyvavimą
protestuose dėl studentų teisių varžymų (valdžia išvaikė studentų
eitynes) buvo suimtas, dvi savaites kalintas ir ištremtas į Vilnių.
Tiesa, po mėnesio caro administracija leido jam tęsti mokslą
universitete.
Dalyvavimą lietuvių nacionaliniame judėjime pastebėjo žandarai. Už
lietuviškų knygelių laikymą 1902 m. Antanas Smetona vėl suimamas ir
pasodinamas į tvirtovę, tačiau po dviejų savaičių, trūkstant įkalčių
bylai sudaryti, paleidžiamas. Tais pačiais metais jis baigia studijas
ir, kaip vienas iš nedaugelio to meto lietuvių inteligentų, turinčių
aukštojo mokslo diplomą, grįžta į Lietuvą.
Pasirinkite lengvesnius ar sudėtingesnius klausimus (pagal amžių ir žinias)
1. Ar daug
A.Smetonos tėvas paveldėjo?
2. Kaip
piktas mokytojas galėjo atbaidyti nuo mokyklos?
3. Kuo
šlėktelė skiriasi nuo šlėktos?
4. Ar svarbu
jausti pašaukimą kunigo luomui?
1. Kaip
suprantate „dvarininkai kertasi (ar nesikerta) su lietuvybe“?
2. Kiek
A.Smetonos gyvenimą galėjo nulemti faktas, kad jo tėvai buvo kilę iš Radvilų
baudžiauninkų?
3. Kodėl
Lietuvoje nebuvo galima gauti darbo su istorijos ar filologijos specialybe?
4. Kurie
V.Kavolio išvardinti lietuvių tautinio sąmoningumo raidos etapai žymi ir
A.Smetonos asmenybę?
Vilniuje Smetona, kiek padirbėjęs advokato padėjėju, susiranda
ramią, nors menkai (50 rub. per mėnesį) apmokamą tarnybą
Žemės banke ir įsitraukia į lietuvių visuomeninę veiklą; verčia (P.
Vileišio paskatintas) knygeles į lietuvių kalbą, dalyvauja Lietuvių
demokratų partijos (LDP) renginiuose ir keliuose jos suvažiavimuose,
kartu su žmona pamėgsta meno saviveiklą. Jų namai tampa daugelio to
meto Vilniaus veikėjų susirinkimų, susitikimų vieta.
................................................................
Kaip valstybės vadovas, Antanas Smetona galutinai perorientavo
Lietuvos kultūrinį, materialinį, ekonominį gyvenimą iš Rytų į
Vakarus ir siekė savito Lietuvos gyvenimo, savų politinių tradicijų
sukūrimo. Užsienio prekybai praradus imlią Rytų rinką, nedidelei
valstybei teko brangiai mokėti už tai, o nepasiturintiems
sluoksniams kęsti nemažus materialinius nepriteklius, kai Lietuvos
bekonas ir sviestas atsimušdavo į Vokietijos ar Anglijos negatyvią
poziciją importo iš Lietuvos atžvilgiu.
Ir vis dėlto kodėl ir dabar žmonės, paprasti žmonės
įvairiomis progomis sako „prie Smetonos, Lietuvoje", „smetoniška
tvarka", „dirbau kaip prie Smetonos", „tada, Smetonos
laikais...'? Šiuo požiūriu neatmestina ir išeivijos
filosofo Vytauto Kavolio dar 1958 m. pabandyta susisteminti
lietuvių tautinio sąmoningumo raida. Joje V. Kavolis išskiria, jo
manymu, svarbiausius penkis laikotarpius:
1) Basanavičišką emocinę identifikaciją su savąja tauta;
2) Kudirkišką įsipareigojimą naudingam darbui jungtinėmis jėgomis;
3) Čiurlionišką individualumo ieškojimą ir įsipareigojimą
kūrybai;
4) Smetonišką įsipareigojimą savo valstybei;
5) Šalkauskišką intelektualinį įsipareigojimą savo
tautos ir jos siekių analizei.
V. Kavolis teigia, jog ketvirtojo laikotarpio simbolis yra Antanas
Smetona, kuris vadovavo Lietuvos valstybiniam atgimimui, o vėliau
ir įsivyravusiai reakcijai ir ilgiausiai — nepriklausomai Lietuvai.
Todėl pozityvusis šio laikotarpio įnašas yra valstybingumas ir
pasitikėjimas savimi kaip tauta, pajėgiančia save valdyti.
Antanas Smetona - pirmasis ir paskutinysis Lietuvos Respublikos
prezidentas. Absurdiška būtų priskirti jam visus nepriklausomos
valstybės susidarymo nuopelnus arba kaltinti jį tos pačios valstybės
žlugimu. Kaip politinis veikėjas, jis rodė nemaža įžvalgumo ir
sugebėjimų, laviruodamas tarp opozicinių jėgų krašte ir kaimyninių
valstybių interesų užsienio politikoje.
Iš:
A.Eidintas. Antanas Smetona, Vilnius, „Mintis“, 1990