Atamenu būdavo per atlaidus ir prekymečius škaplerninkų būdų būdos, po
kelias eiles sustodavo apie šventorių. Knygų turėdavo kiekvienas savo
būdoje bent po kelias lentynas apsidėjęs: ten gulėjo paauksuotais
viršais maldų knygos ir kitokios, susiūtos mėlynais ar žaliais poperio
viršais. Teisybė, neturėjau tuomet pinigų kuriai knygelei nusipirkti,
bet vis dėlto malonu būdavo į jas žioplinėti ir seilė varvinti.
Šitai 1865 metais ima žmonės šnekėti, kad mums knygų nebeliksią. Aš ir
prašau savo tėvo: „Nupirk man lietuvišką maldų knygą, nes jau eina
girdas, kad jų graitai nebebūsią". Tėvas nupirko man lietuvišką knygą,
savo gi lenkiškąją knygą aš padėjau antvisados.
Taip ir atsitiko, kaip žmonės kalbėjo: lietuviškų knygų nebeliko. Jų
vietoje ėmė rodvties kur-ne-kur rusiškomis raidėmis spausdintos
„Altorinės" ir giesmių knygos. Žmonės dėlto maža-kas tepirko jas :
viena, reta kuris sodietis temokėjo „kirilicą", antra kad ir mokėjo
kuris rusiškai, tečiaus sakės daugumas nemalonu esą nesavas raštas.
Taigi retai tebuvo matyti ką bažnyčioje tokią knygą skaitant.
Tie laikai, tuoj po 1864 metų, buvo baisūs. Žmonės dėl mokslo ir
dėl bažnyčios buvo labai suspausti. Visi buvo nusigandę, kaip per kokį
marą, kuris, tarytum, po visą kraštą būtų siautęs. Knygos užgintos !
Nueisi bažnyčion — matai žandarą tvarką darant, gainiojant kunigus.
Spaudė širdį gangrait visiems, jeibent girtuokliai to nejuto..
Bet ėmė švisti švieselė! 1866-siais ar 1867-siais metais žmonės ėmė
gauti iš Prūsų kontrabanda (vagčia) pergabentąsias gražiais apitaisais
maldų knygas ir elementorius. Žandarai gi, kurių tuomet buvo kiekviename
miestelyje, pamatę mergaites nešantis naujas gražias knygas, traukė iš
rankų ir prispyrę klausinėjo: „Kur gavai? iš ko pirkai?" Sugavę ką su
knygų krepšiu vaikščiojant ir pardavinėjant, tuojau kažikur išgrūsdavo,
ir tas jau nebesugrįždavo atgal.
Spėlionių
klausimai teksto informacijai:
-
„19
šimtmečio pradžioje mokyklose užginta šnekėti - a) lenkiškai, b)
lietuviškai
-
„Tokio lietuvių kalbos gynimo jau neradau“ - a) draudimo, b)
apgynimo
-
„Mokslas buvo rusiškai išguldomas“ - a) išdėstomas, b) užrašomas
-
„Mokyklos taisomos prie valsčiaus namų“ – a) remontuojamos, b)
kuriamos
-
„Mokyklos buvo namie“ - a) mokė daraktorius, b) niekas nėjo į
mokyklą
-
„Knygos buvo vagčia gabenamos“ - a) pavogtos, b) slapta
-
„Pagautą su knygomis... kažkur išgrūsdavo, ir tas jau nebesugrįždavo
atgal“ – a) pakeldavo tarnyboje, b) atsidurdavo Sibire ar kalėjime
Nuo 1868 metų pasirodė vyskupo Valančiaus „Šventųjų Dievo
gyvenimai", pasirodė ir daugiau jo Tilžėje išleistųjų knygelių, mažesnių
ir didesnių.
Tuomet visos mųsų mokyklos buvo namie, bet ir tas pačias žandarai ir
uredininkai baisiai naikino, kišo kalėjimuosna tuos, kas mokė vaikus,
tėvus gi pinigais baudė. Tuo metu reta - kas išleisdavo geresnį
kalendorių, bet jei ir norėdavo kas pirkties, negalėdavo gauti: ar
nešiotojų neišsirasdavo, ar pirkėjų maža tebūdavo. Tokiu bodu keletas
metų reikėjo su bet-kokiais šlamštais kalendorpalaikiais prabūti.
1882-jų metų kalendorėlyje buvo patalpintas J. Basanavičiaus
straipsnelis, kuriame jo buvo pažadėta išleisti koks ten raštas apie
Lietuvą. 1883 metais pasirodė jo pažadėtoji „Aušra". Tai buvo
didžiausias džiaugsmas ! Tame laikraštyje visų-brangiausieji jausmai
išsiliejo iš visų Lietuvos mylėtojų širdžių! Kada aš gavau savo
pažįstamojo vardu siųsta pirmąjį „Aušros" numerį ir ėmiau jį skaityti,
tai ilgai verkiau iš džiaugsmo, taip mylimą svetį sulaukęs.
M. Slančauskas. Iš: „Lietuvos ūkininkas“, 1906