Kai kaimo mergaitė Karolina ištekėjo už Karolio Baužio, buvo beraštė. Vyras
ją išmokė skaityti, šiek tiek rašyti. Ji greitai suvokė, ką reiškia mokslo
šviesa, ir kaip ir jos vyras troško, kad vaikai būtų apsišvietę, ragino
kitus kaimo žmones lavinti savo mažuosius. Tėvai labai norėjo, kad sūnūs
pasirinktų tada labai vertinamą kunigystės luomą. Tačiau dvasininkais tapo
tiktai du - Danielius ir Zenonas. Kiti vaikai mokėsi arba gimnazijose,
arba aukštosiose mokyklose. Dukros Melanija ir Stasė baigė Kauno Vytauto
Didžiojo universitetą. Sūnūs Alfonsas ir Juozapas įsigijo specialųjį
vidurinį išsilavinimą, Vilė ir Olytė mokėsi vidurinėse mokyklose.
Toks jaunųjų Baužių veržimasis į mokslą stebindavo ir sukeldavo kaimynų
pagarbą. Juk jų tėvai nebuvo turtuoliai, nei dvarų, nei fabrikėlių
neturėjo. K. Baužys visą gyvenimą buvo zakristijonas, o K. Baužienė
rūpinosi namais, gausia šeimyna. Prisimenu, senelė Karolina
pasakodavo, kaip ji rogėmis ar ratais veždavo savo vaikams maistą į
Vilnių ar sutikdavo grįžtančius traukiniu namo Švenčionėliuose. Juk
norėdama juos pasitikti, keliaudavo daugiau nei dvidešimt kilometrų per
tankią Labanoro girią. Neretai apie vežimą imdavo sukinėtis vilkai,
kurių tada apsčiai būdavo. Du sykius ji vos atsigynė nuo žvėrių. Padėjo
uždegtas žibintas. Be jo tada labanoriškiai niekur, ypač toliau,
nekeliaudavo.
XX a. pradžioje Labanoras buvo palyginti judrus bažnytkaimis. Ypač per
Labanorinės atlaidus prie stebuklingojo Dievo Motinos paveikslo
suplaukdavo žmonės ne tik iš gretimų, bet ir iš tolimesnių parapijų.
Iki rugsėjo 8-osios labanoriškiai skubindavosi nuimti derlių, kad
atsirastų vietos atvykstančių maldininkų arkliams. Vežimai tvindyte
užtvindydavo miestelį. Prekijai žydai, kurie čia turėjo dešimt ar
dvylika krautuvių, irgi laukdavo šių švenčių, tikėdamiesi pasipelnyti.
Privažiuodavo, priplūsdavo maldininkų kromelninkų ir ubagų. Po
pamaldų, grojant smuikams, armonikoms ir, žinoma, garsiąja Labanoro
dūda, prasidėdavo linksmybės. Atlaidai buvo bene geriausias laikas ir
vieta platinti draudžiamą spaudą, nes žandarams sekti buvo nelengva.
Dėmesio -
Knygnešio Karolio Baužio gentainiai skiria prizą už gerą rašinį apie
knygnešį. Būtina sąlyga – aplankyti Kernavės muziejų ir rasti jame
papildomos informacijos apie knygnešį. Rašinyje svarbu atsakyti į šiuos
klausimus:
1. Kaip Karolis Baužys tapo knygnešiu ir daraktorium?
2. Kur slėpė ir platino draudžiamą spaudą?
3. Kaip Baužių šeima veržėsi į mokslą?
4. Kodėl atlaidai buvo geriausias laikas knygnešiams?
Apskritai labanoriškiams, nuo amžių čia dirbusiems smėlingą, nederlingą
žemę, išgyventi padėdavo miškas. Kaip pasakojo senelė K. Baužienė,
grybus ir uogas čia vežimais veždavo. Prisivirdavo jų, prisisūdydavo ir
gausi Baužių šeimyna.
Kiek prisimena jauniausioji Karolinos ir Karolio dukra Olytė
Baužytė, jos tėvas mėgo daug skaityti, šviestis, buvo smagus,
geros nuotaikos žmogus. Jį žmonės nuolat prašydavo pabūti
krikštatėviu savo dukrelėms ar sūneliams. "Jei žmogus ant svieto
atsirado, reikia padaryti jį krikščionimi",- sakydavo K. Baužys. Tų
krikštadukrų ir krikštasūnių turėjo nevieną.
K. Baužys buvo dar ir nagingų rankų. Spintas dirbdindavęs, kraitines
skrynias. Kai baigęs kunigų seminariją sūnus Zenonas buvo paskirtas
Kernavės klebonu, ten persikraustė ir jo tėvai. Paskutiniuosius
trejus savo gyvenimo metus K. Baužys buvo zakristijonu senojoje
Lietuvos sostinėje. Vyresnieji jos gyventojai dar prisimena jį,
prisimena visada svetingus Baužių namus. Čia pavargęs ir išalkęs
galėdavo pailsėti, gaudavo pieno puodelį, sūrio gabalėlį.
K. Baužys mirė 1936 m. ir buvo palaidotas Kernavėje. K. Baužienė,
ištrėmus jos sūnų kunigą Zenoną Baužį, išvažiavo su dukra Olyte
gyventi į Vilnių. Ji mirė 1958 m. ir buvo iškilmingai kaip kunigo
motina pagerbta ir palaidota naujose Rasų kapinėse.
Iš Knygnešio krivulės No. 20 („Voruta“, No.11,1997)
Jeigu teko lankytis Kernavėje, negalėjote nepastebėti Milžino kūrinių ir
jo kapo paminklo. Pateikiame įspūdingą jo straipsnį, raskite jame
knygnešio Baužio ir to laikmečio Vilniaus realijų.
PAGARBA GRAŽIAI GYVENUSIAM IR VEIKUSIAM LIETUVIUI
(a.a. Karolis Baužys)
Švenčionių apylinkės Labanoro miestelis -gryniausia, tipiška lietuviška
vietovė. Čia medinėje bažnytėlėje yra stebuklingas Dievo Motinos
paveikslas, vadinama "Labanorinė", čia seniau būdavo garsūs patrijotai
lietuviai kunigai, čia dar draudžiamais laikais prasidėjo lietuviškai
vilnietiška darbuotė.
Čia prie bažnyčios visus 50 metų dirbo patrijotas Tverečiaus
parapijietis Karolis Baužys - visos apylinkės lietuviškas vadovas ir
pavyzdys.
Jį, jauną bernaitį, pasiėmė iš Tverečiaus prof. Z.Žemaičio giminės
garsusis kan. Jonas Burba. Nusivežė 3-ms metams Daugėliškin. Paskui
visus 50 m. paliko Labanore. Čia, Labanore, K.Baužys, savo klebonų
nurodomas, sukėlė ir vadovavo lietuvišką liaudį, kėlė tautinę sąmonę,
pats savo darbu bei pavyzdžiu visus švietė ir organizavo. Jo klebonais
buvo garsi eilė kunigų: Burba, Janiškevičius, Bandzevičius, Soparas,
Sadūnas, Lajauskas, Miknevičius, Kunigėlis, Jūraitis, Linartas, Vilutis
ir kt.
Didis, naudingas ir įdomus šito eilinio liaudies vyro Karolio Baužio
gyvenimas.
Štai anais laikais jis platina visiems lietuviškas knygas: maldaknyges,
kantičkas, katekizmus, lamentorius, brošiūras prieš rusų carą ir
popus...
Žandarai krečia jo klebonus kun. Šoparą ir Bandzevičių ieško lietuviškų
knygų net bažnyčioje. Bet Baužys su savo žmona Karolina Meidute, kaip
visuomet, taip ir dabar - taip gudriai knygas paslepia ir nusuka, kad
rusai niekuo neprikimba, nieko nebaudžia.
Gudrus ir išmintingas buvo K.Baužys - jis nusipelnė knygnešio titulą ir
nors po mirties vertas dovanos - medalio...
K.Baužys Labanore sukūrė "lietuviško vargo mokyklą". Čia pas jį špitolėn
subėgdavo švaresni apylinkės berniukai ir jis juos mokė pirmo mokslo.
Pirma mišioms tarnauti, paskui bendrų žinių, o pagaliau ir mokslo apie
Lietuvą. Sakydavo Baužys, kad vis tiek kada nors Lietuva vėl bus laisva
valstybė...
Šita "vargo mokykla" K.Baužys nusipelnė daraktoriaus garbę - ir vėl
vertas lietuviškos dekoracijos... Juoba kad jo mokiniai išėjo žymiais
tautos vyrais: vilniškis a.a. kun.prof. Petras Kraujalis ir kt.
Pagaliau anksti prieš karą pirmas visoje apylinkėje Baužys paleido
Vilniun mokytis savo vaikus. Jam davė Dievas jų viso 16 - 8
liko gyvi. Tada liaudis dar neišmanė gimnazijos, tai visi stebėjosi
- ką daro zakristijonas su savo sūnumis? O lenkai ponai Jeloveckas,
Powstauskis ir kiti sakė: "Ten Bowžys to chlop z inteligientną
orjentacją... (Tas Baužys inteligentiškos orientacijos valstietis) - ir
davė rekomendacijas gimnazijosna.
Baužiukai: Alfonsas, Danielius, Juozas, Zenonas -visi mokėsi Vilniuje,
ėjo kunigų seminariją ir dabar Alfonsas yra Panevėžy vald.
likvidatorius, Danielius -Liškiavos vikaras, o Zenonas - Kernavės
klebonas. Gražuolė duktė Melanija studijuoja Kaune, Stasytė - 7 klasėje,
kiti - dar maži.
Šiuo savo ankstybu žygiu K.Baužys sulaužė liaudies tamsumą - nesimokyti
ir pirmas savo pavyzdžiu nuėjo pirmyn. Tai istoriniai įvykiai, tai mūsų
tautiškoji medžiaga.
Švenčioniškis Karolis Baužys su žmona - pavyzdingi lietuviai ir tėvai.
Jis miręs ir palaidotas Vilniaus pafrontėje.
Dažnai važinėjo Vilniun, lankė lietuvius veikėjus dr.Basanavičių,
kan.Kuktą, Vileišius - tai vežė jiems Labanoro kunigų žinias, tai
grįždavo su informacijomis.. Vilniuje, Aušros vartuose Baužys turėjo
savo brolėną Gabrį, kuris visą amželį ištarnavo stebuklingoje
koplyčioje, kuris pažinojo visą Vilniaus gyvenimą ir viską išpasakodavo
Karoliui. Taigi mūsų K. Baužys kaupė savyje daug Vilniaus būvio ir
paslapčių. Man, šio nekrologo autoriui, jo gerbėjui, švenčioniškiui -
jis jau Kernavėje būdamas daug išsipasakojo ir patikėjo.
1934 m. rudenį, pakeisdamas kun. Švogžlį-Milžiną, atvyko Kernavėn
klebonauti kun. Zenonas Baužys. Atsivežė su savim tėvą Karolį ir motiną
Karoliną. Tėvas Karolis Baužys tuojau susirgo ir visus metus kankinosi.
Verkdamas ir bučiuodamas Vilniaus, Švenčionių ir Labanoro paveikslus,
mirė lapkričio 19 d.
Garbingąjį lietuvį vilnietį senelį knygnešį, daraktorių ir patrijotą
labai iškilmingai palaidojo Kernavėje. Suvažiavo visa plati Baužių
giminė, atvyko kunigai: Markuckis, Meidus, Žvinys ir Švogžlys.
Šitas naujas lietuviškas kapas Vilniaus pašonėje - yra Kernavės
milžinkapis. Jis bus čionai tautinė emblema.
Vargšas vilnietis Karolis Baužys. Kaip simboliškai jis užbaigė savo
lietuvišką gyvenimą: negali savo kaulų padėti pavergtajame Vilniuje ir
Švenčionyse, tai atsigulė pirmojoje Lietuvos sostinėje - Kernavėje, čia
pat Vilniaus pašvaistėje...
Vis jam bus lengviau ir arčiau prie Vilniaus.
MILŽINAS "Mūsų Vilnius" 1935 m. Nr. 34
Perspausdinta iš Jūros Marijos Baužytės knygos
„Šviesa iš toli“, Vilnius,
2000