Knygnešio Juozo Akelaičio palaikų perlaidojimas Kaune 1990m. rugpjūčio 18
Knygnešių dukros ir sūnūs Kaune 1993m., (iš kairės) Zuzana Bielskutė - Rutkauskienė, Laimė Akelaitytė - Milvidienė, Juozas Grušys, Milda Kanclerytė ir Ona Luobikytė - Stasiulevičienė
O per pačią didžiausią šeimos šventę — 1949-ųjų kovo 25-ąją, per
tėvo gimtadienį — Akelaičiai buvo susodinti į sunkvežimį ir
nugabenti į Jonavos geležinkelio stotį. Iš čia gyvuliniame vagone
(kaip ir tūkstančiai kitų lietuvių) išdardėjo į Sibirą. Ir — o
lemtie! — Juozas Akelaitis, dabar jau su visa šeima, atsidūrė toje
pačioje Sibiro vietoje, kurioje daugiau kaip prieš 40 metų praleido
savo pirmąją tremtį. (Tik dukra Alė, būsimoji smuikininkė, iš
pradžių buvo nugabenta į lagerį prie Angaros.)
Pirmosios tremties laikais jaunas, stiprus vyras per mėnesį gaudavo
5 rublių pašalpą, turėjo šautuvą ir su vietos gyventojais leisdavosi
į taigą medžioti. Didžiosiose Manzurkos lankose ganėsi gyvulių
kaimenės, o per miestelį vykdavo pirkliai, kurie savo prekes
keisdavo į žvėrelių kailius. Maisto pakako visiems, daugelis žmonių
gyveno net pasiturinčiai. Dabar tose lankose liepsnojo pernykštė
žolė, nors vietos gyventojų karvės mūkė iš alkio, pieno duodavo vos
po litrą. Žmonės sakydavo, kas valdiška — neliečiama, o savavališkai
pasišienavusius „apdovanodavo" kalėjimu.
Akelaičių būklė tikrai apgailėtina. Nors apvalyta ir aptvarkyta,
trobelė visai nešildoma, drėgmė stačiai laužo kaulus. Kertelėj ant
plikų grindų dejuoja ilgo badavimo ir ligų išsekintas knygnešys.
Tačiau nepraranda vilties vėl pamatyti Tėvynę: domisi Lietuvos
politiniu gyvenimu, būsimo žento Kazio Milvido prašo atsiųsti
laikraščių ir knygų — Maironio, Kudirkos. Viršininkai, pamatę sunkų
ligonį kampe, pažada lentų gultams susikalti, bet pažado įvykdyti
„nespėja": po trijų mėnesių J. Akelaitis atsisveikina su šiuo
pasauliu. Į lietuvio tremtinio laidotuves Manzurkoje susirinko daug
lietuvių, vietos gyventojų, kurie, giedodami lietuviškas giesmes,
palydėjo garsųjį knygnešį į paskutinę kelionę.
Po kelerių metų Akelaičio šeimos nariai grįžo į Tėvynę. Pirmoji
Lietuvos žemę 1956 metais pasiekė dukra Laima su vyru ir sūnumi,
1957-aisiais — žmona Zuzana, galiausiai (1958) sūnus Algimantas ir
dukra Alė.
Tremtinių Akelaičių šeimos istorija dar nebaigta. Ją toliau rašo
knygnešio dukra Laima Akelaitytė-Milvidienė. Dėkodama už nuoširdžius
pasakojimus, paskolintas fotografijas, už didžią pagarbą ir meilę
tėvui, savo ir skaitytojų vardu linkiu jai kuo geriausios kloties.
Jadvyga ŠAPARAUSKIENĖ
Iš:
„Knygnešys“, 1990, Nr.3
Klausimai apie mūsų tautos istoriją nuo knygnešių laikų:
- Ką reiškia atsišaukimas „Broliai lietuviai, nepasiduokite maskoliams“?
- Kokiu būdu lietuviai atsidurdavo Rusijoje per I-ąjį Pasaulinį karą?
- Kas tie vadinamieji buožės?
- Palyginkite lietuvių gyvenimą tremtyjse – carinėje ir sovietinėje. Iš kur tie skirtumai?
Laimė
Akelaitytė apie savo tėvą knygnešį
Iš kokios šeimos atėjo knygnešys?
Ten, kur Sūduonė juosia derlingus Stebuliškių laukus, gyveno du broliai
Matulaičiai – Juozas ir Jurgis.
Pagal seną suvalkiečių paprotį, vyriausiam sūnui tekdavo
tėvų sodyba, likę sūnūs buvo leidžiami į mokslus, dukros – ištekinamos į
marčias. Brolių Jurgio trys ir Juozo trys sūnūs studijavo. Besimokydami
Marijampolės gimnazijoje, studijuodami Maskvos universitete ir kitose
aukštosiose mokyklose, vasaros atostogoms grįžę į gimtines, jaunimas
Stebuliškėse bendravo vakarėliuose, dainuodavo lietuviškas dainas,
skaitydavo ir platindavo draudžiamą spaudą.
Kovotojų už lietuvybę brolių ir pusbrolių aplinkoje augo
ir vyriausia Jurgio dukra Marija. 1874 m. vasarą vestuvinėmis dainomis
išlydėtą Mariją, į tėvų ir protėvių sodybą Paežerėliuose juodbėriais
žirgais išsivežė Adomas Akelaitis. Jaunutei Marijai vyros namai greit
tapo savais, šeimininkauti sodyboje sekėsi gerai.
Džiaugsmo ir rūpesčių metai greit bėgo: šeimoje augo
penki sūnūs ir viena dukra. Gyvenimą paįvairindavo dažni svečiai – trys
vyro Adomo broliai klebonai, mėgę lankytis tėviškėje. Laukiami buvo ir
Marijos broliai Matulaičiai, visi įsijungę į aktyvų tautinio atgimimo
darbą. Nesibaigdavo tada kalbos apie garbingą tautos praeitį ir sunkią
dabartį, apie būtinybę priešintis rusinimui, platinti draudžiamą
lietuvišką spaudą, mokyti vaikus rašto lietuviškai.
Dažnai nusiveždavo Marija savo sūnų Juozą ir į
Stebuliškes. Nuo pat mažų dienų kiekvieną žodį apie kenčiančią tautą jis
dėjosi giliai širdin ir nuo ankstyvos jaunystės pašventė savo gyvenimą
kovai už Lietuvos laisvę.
Motinos palaimintas į Prūsus
Netrukus atėjo diena, kai Juozas pirmą kartą tik knygnešiams žinomais
keliais patraukė į Prūsus - reikėjo parnešti “Varpą”, maldaknygių ir
elementorių.
Palaimindavo motina sūnų, išlydėdama į tolimas keliones,
o jo parneštą spaudą slėpdavo rūsyje po gyvenamuoju namu. Iš čia ji
pasklisdavo po Marijampolės apylinkes. J.Akelaitis platino ir
atsišaukimus, kuriuose lietuviai buvo raginami neužmiršti savo rašto,
priešintis caro valdininkų savivalei.
“Sietyno” draugijos veiklą Marijampolėje pakeitė naujai
susikūrusi „Artojų” draugija. Jos aktyvus narys Juozas Akelaitis rašė į
„Ūkininką” slapyvardžiu “Pašešupis”.
“Aršiausias litvomanas”
1901 metais Juozas už priešvalstybinę veiklą pirmą kartą buvo suimtas,
tačiau už 2000 rublių užstatą iš arešto paleistas. Veiklos nenutraukė,
tad vėl buvo suimtas, teisiamas, apie metus kalinamas Kalvarijos
kalėjime ir, žandarų teigimu, kaip “aršiausias litvomanas“, ketveriems
metams ištremtas į Sibirą, Irkutsko guberniją.
Grįžus 1905 m., vėl metams Kalvarijos kalėjiman už
veiklą “Šviesos” draugijoje , vėl draudimas gyventi Suvalkų krašte.
Pirmasis pasaulinis karas išgena Akelaitį į Mogiliovą,
kaip nepatikimas išsiunčiamas į Šklovą. Ten daug lietuvių pabėgėlių,
Akelaitis išrenkamas atstovu nuo lietuvių kolonijos į Rusijos lietuvių
seimą Petrapilyje.
Po karo vėl tėviškėje Paežerėliuose. Gražiame ūkyje auga
trys vaikai – Alė, Laimė ir Algimantas. Močiutė Marija myli anūkėlius,
pasakoja jiems “apie senovę”, savo jaunystės laikus.
„Kodėl dainuoji apie Baikalą?“
Dukra Laimė gerai prisimena gražų miškelį ir šaltinį už sodybos, prie
ežero. Tėvelis mėgo to šaltinio vandenį. Neužmirštamas liko pievų
takelis, vedantis pro ežerą prie šaltinio. Įsikibusi į tvirtą tėvelio
ranką, eidavau vandens, klausydama jo dainos: “Nedėlios rytelį ėjau
vandenėlio….” Kartais staiga dainos žodžius pakeisdavo: “Po dykim
stepiam zabaikalja, gde zoloto rojut v gorach, brodiaga, sudjbu
proklinaja, taščilsa s sumoi na plečiach...”
Kas tas Baikalas, kur tas Baikalas? Kodėl tu apie jį
dainuoji? – klausdavau. Pasakodavo tada tėvelis man apie savo tremtinio
dalią, caro žandarų žiaurumą ir begalinį Tėvynės ilgesį.
“Tris dienas, tris naktis keleliu ėjau,
Ketvirtą naktelę girioj nakvojau...”
Kodėl tu naktį ėjai, kaip nebijojai girioj nakvoti? –
klausdavau išgirdus šios dainos žodžius.
Iš pat vaikystės mums, vaikams, žodis knygnešys
asocijavosi su pavojingais naktiniais žygiais, gabenamų knygų našta,
žandarais, Sibiro taiga ir į kovą šaukiančiom dainom: “Užtrauksim naują
giesmę, broliai....”
“Paimkim
arklą, knygą, lyrą...”
“Lietuviais esame mes gimę…”
Prisimenu, tėvelis sakydavo, kad laisvė – tai ne
išmalda, kurią kažkas gali duoti, bet teisė ir garbė, kurią patiems
reikia iškovoti.
Ant kalniuko už klėties augo pats didžiausias sodyboje
ąžuolas, kurio viršūnėje buvo gandralizdis. Kiekvieną pavasarį laukdavom
parskrendant gandrų. Tėvelis sakydavo: “Taika ir ramybė tiems namams,
kuriuose gandrai gyvena.”
Taip buvo senoje Akelaičių sodyboje iki visai Lietuvai
lemtingo 1940 birželio, kai į Lietuvą įsibrovė okupacinė bolševikų
armija.
Karas!
Sprogsta bombos, zvimbia kulkos, tėviškės žemę trypia
svetimtaučių kareivių geležimi kaustyti batai. 1944 m. persiritus
frontui, mūsų sodyboje apsistojo tarybiniai karininkai ir gydytojai.
Netrukus tėveliui geri žmonės patarė pasitraukti iš namų.
Kas trypė tėviškės žemę?
Prisimenu tėvelį žvaigždėtą vasaros naktį su keleivio lazda rankoje,
paskutinį kartą žvelgiantį į gimtuosius namus ir pamažu išnykstantį
tamsoje. Tą žiemą tėvelis praleido pas jaunystės dienų bendražygį
knygnešį Ambraziejų.
Pasibaigus karui, 1945 vasarą gavome žinią, kad mūsų
šeimą ruošiamasi ištremti. Naktį palikome gimtuosius namus. Apsigyvenome
Kaune pas tėvelio pusbrolį Matulaitį. Vėliau persikėlėme į Kapsų gatvę
ir pradėjome gyvenimą iš naujo. Sunkios tai buvo dienos. Pastovaus darbo
tėveliai neturėjo, naktimis siūdavome, kad galėtume pragyventi. Nors ir
sunkiai vertėmės, bet tėvėlio troškimą vykdėme – visi mokėmis. Tėvelis
sunkiai sirgo. Taip ir atėjo lemtingieji 1949 metai.
Kovo 25 d. apie antrą val.nakties į butą įsiveržė keli
ginkluoti kareiviai, visi kalbėjo rusiškai. Pakėlė mus visus, ir
neapsirengusius sustatė prie sienos su pakeltom rankom. Tuo laiku jie
darė kratą, mėtė ir vartė daiktus, durtuvais badė patalynę ir drabužius
spintose. Liepė apsirengti, skubiai pasiimti kelionei būtiniausių daiktų
tiek, kiek galėjome panešti. Susodino į sunkvežimį. Jonavos geležinkelio
stotyje buvome sugrūsti į vagoną.
Traukinys vis tolyn... vėl į
Manzurką!
Tėvelis
sunkiai sirgo – mes visi pasimetę, todėl ir ne ką spėjome pasiimti.
Traukinys vis tolyn ir tolyn į Rytus. Tėvynėj bundantį pavasarį
palaidojo snieguotos lygumos. Dienos buvo saulėtos, tirpo sniegas, ir
maži upeliūkščiai sruveno pakelėse. O kokiom godžiom akim žiūrėjom į
tuos drumzlino vandens klanelius. Rodės, viską atiduotum už saują to
vandens. Vagono kampelyje, ant sumestų daiktų iš troškulio ir karščio
alpo tėvelis. Bet veltui sukepusios lūpos maldavo...
Vagone buvome 54 žmonės, jų tarpe keli vaikai ir
ligoniai. Dienai duodavo 4 kibirus vandens, pietums atnešdavo sriubos su
keliais gabaliukais neluptų pjaustytų bulvių ir pajuodavusių kopūstų
lapų...
1946 balandžio 14 d. Irkutske mus išlaipino. Visą dieną
stovėjome rampoje, o aplinkui vaikščiojo įvairūs viršininkai ir rinkosi
sau vergus…
Temstant susodino į sunkvežimius ir visą naktį vežė 200
km į Šiaurę. Toks didelis ir platus Sibiras, ir tiesiog sunku patikėti,
bet po 45 metų mus atgabeno į tą pačią Manzurką, kurioje
tėvelis-knygnešys už spaudos platinimą buvo caro žandarų ištremtas.
Mūsų ir Nepriklausomos lietuvos karininko Mykolo
Dabulevičiaus šeimoms buvo paskirta trobelė, kurioje prieš tai buvo
laikomi gyvuliai. Trobelės stogas kiauras, langai išdaužyti, krosnis
sugriauta. Žvarbus vėjas. Ant daiktų paguldėmė iš skausmo ir šalčio
dejuojantį tėvelį.
Pro gretimų namelių langus į mus žiūrėjo žmonės, bet
niekas neišėjo į lauką. Tada nesupratom kodėl, tik vėliau sužinojom, kad
buvo miestelio gyventojų susirinkimas ir buvo pasakyta, kad atveža
fašistus, banditus, su kuriais bendrauti draudžiama.
„Atveža fašistus“?!
Bet štai artimiausio namelio durys atsidarė ir išėjo drąsus ir
kilnus žmogus – mokytojas Elizarovas. Nekreipdamas dėmesio į
visus draudimus ir įsakymus, pirmasis ištiesė pagalbos ranką:
paskolino puodą vandeniui susišildyt, tėveliui atnešė karšto
vandens atsigerti ir keletą su lupenom virtų bulvių...
Sekančią dieną turėjome pasirašyti, kad iš
Lietuvos ištremti esam visam gyvenimui. Po to paskirstė darbus.
Mane paskyrė dirbti prikabinėtoja prie traktoriaus. Už
darbadienį gaudavom 400 gramų duonos iš “otchodų” (atliekų),
kaip vietiniai sakydavo. Duonos gabaliukas buvo mažas, tokia
sunki ir karti ji buvo…. Kadangi tėvelis sirgo ir nedirbo – jis
nieko ir negaudavo. Todėl keitėm paskutinius daiktelius, kad
gautume jam lašelį pieno ar keletą bulvių.
Senasis traktorininkas ir daugiau kas prisiminė
tėvelį iš pirmos tremties. Kartais atnešdavo kokią bulvę ar net
šaukštą varškės.
Pradžioje tėvelis dar išeidavo iš trobelės,
prisimindavo storų rąstų Manzurkos namelius, tebestovėjo ir
senoji balta cerkvė.. Pasėdėdavo knygnešys ant trobelės
slenksčio, žvelgdamas į iš kalnų ateinantį ir kalnuose
pradingstantį kelią, tą tremtinių kelią…
Kaip gimė „Baladė apie sūduvį Akelaitį“?
Netrukus po mūsų atvykimo, šiuo keliu gabeno ir naują lietuvių
tremtinių grupę, joje buvo ir poetas Jonas Graičiūnas. Žinia
apie knygnešį lietuvį , antrą kartą atitremtą į tą pačią Sibiro
vietą, plačiai paplito Manzurkos apylinkėse. Taip ir poetas,
išgirdęs apie knygnešį, jį aplankė, bandė paguosti, papasakojo
naujienas iš Tėvynės.
Sunkiai susirgo mano mamytė. Po ilgų prašymų
komendantas leido nuvežti ją į Kačugo ligoninę. Kad nebandytume
pabėgti, palydovu davė komendanto pavaduotoją leitenantą. Tas
buvo bjauriai žiaurus, kiekviena proga pabrėždavo: “Jūs esate
atvežti sunykimui, tad ir sunykite greičiau”.
Paguldėme mamytę į ligoninę, persikėlėme keltu per Leną, atėjome
prie arbatinės, leitenantas liepė man palaukti už durų.
Atsisėdau ant slenksčio, akis įsmeigusi į Leną.
Prie upės pasvirę žilvyčiai kuproti
Man primena mano Tėvynę... Kartoju ir kartoju – kad tik
negalvot apie duoną... Tą dieną aš nedirbau, tai ir tų 400 gramų
duonos negavau.
Kad tik negalvot apie duoną...
“Lietuvaitė svajoja ant Lenos kranto!” – staiga išgirstu. Poetas
Jonas Graičiūnas eina iš darbo ir nešasi rankoje “atlyginimą” už
darbo dieną. Poetas be žodžių viską supranta – atlaužia ir man
duonos gabalėlį.
Laiške tėveliui poetas rašė:“Laikykitės, senieji ąžuolai!”. Ligi
ašarų susigraudino tėvelis, skaitydamas tą laišką ir vis
kartojo: „Grįšim dar į Tėvynę, grįšim dar į Lietuvą”.
Tėvelio sveikata ėjo vis blogyn ir blogyn Jis labai pergyveno
dėl kitos savo dukros Aliutės, kuri mokėsi Vilniaus
konservatorijoje, ir vylėsi, kad liko Tėvynėje. Deja, netrukus
sužinojom, kad ji su grupe studentų yra lageriuose prie Angaros.
Viršininkai patenkino mūsų prašymą ir kelias dienas prieš
tėvelio mirtį jai leido atvykti pas mus.
1949 m. liepos 29 naktis buvo rami. Manzurka jau miegojo. Tik
mažoj trobelėj susirinko visi jos gyventojai: su gyvenimu
skyrėsi knygnešys...
Tėvelio mirties liudininkais buvo žmona Zuzana, vaikai Aliutė,
Laimė, Algimantas ir Mykolo Dabulevičiaus šeima – Mykolas, žmona
Aldona ir jų penkių metukų dukrelė Danutė.
Manzurka atsisveikina su senuoju knygnešiu
Taip ir mirė knygnešys ant plikos aslos, nesulaukęs žadėtų lentų
gultui. Tačiau karstui jų atsirado. Sukalėme knygnešiui karstą
iš neobliuotų lentgalių, iškasėme duobę taigoje ant kalnelio.
Į knygnešio laidotuves susirinko aplinkiniuose kaimuose gyvenę
lietuviai tremtiniai. Iš lauko gėlių lietuvaitės nupynė
vainikus. Į paskutinę kelionę knygnešį lydėjo ir daug Manzurkos
gyventojų.
Prie kapo duobės su ašaromis akyse giedojome: “Leiskit į
Tėvynę....”
Ant kapo buvo pastatytas masyvus maumedžio kryžius, kurį iškalė
sūnus Algimantas ir Mykolas Dabulevičius. Netrukus visus
lietuvius tremtinius iškėlė iš Manzurkos į kitas gyvenvietes.
Taigoje liko vienišas knygnešio kapas.
...................................
Knygnešio vėlė vėl plazda mūsų vėliavoje
Prabėgo 40 metų. 1989 m. vasarą moksleivių ekspedicija keliauja
po Sibirą, Irkutsko srityje aplanko ir Manzurką. Pagal mano
duotą seną nuotrauką jie taigoje ant kalnelio randa jau
nuvirtusį maumedžio kryžių, lyg apglėbusį knygnešio kapą.
Ekspedicijos vadovai Antanas Sadeckas ir Rimantas Kazlėnas
kryžių parveža į Tėvynę mums, dukroms. Kunigas Sigitas
Tamkevičius pašventina 40 metų ant knygnešio kapo rymojusį
kryžių. Vėliau jį perdavėme Tauro apygardos partizanų ir
tremties muziejui Marijampolėje.
1990 m. rugpjūtyje vėl ekspedicija į Irkutsko sritį tremtinių
palaikams parvežti. Vilniaus oro uoste gauname specialias
rankines su skardinėmis dėžutėmis palaikams sudėti.
Irkutske ekspedicijos vadovas Antanas Petrokas mums primena, kad
po savaitės visi su savųjų palaikais renkamės vėl oro uoste.
Brolio sūnus Rimantas, mano sūnus Arvydas ir aš, knygnešio duktė
Laimė, kitą dieną išvykstame 200 km
Į Šiaurę, į Manzurką Baikalo kalnų papėdėje.
Vykdomajame komitete apie mano atvykima jau
žino, buvau parašius laišką. Paklausus, kaip jie dabar gyvena,
atsakė: “Dabar gyvenam gerai, duonos jau turim!”. Visi buvo
paslaugūs, davė kastuvus ir porą vyrų mums padėti.
Kaip ir anuomet, tuo pačiu keliuku kylame į
kalnelį taigoje. Kapo vietoje turi būti metalinis
kryžius-saulutė, kurį pernai paliko ekspedicija vietoj į Tėvynę
parvežto kryžiaus.
Surandu – suklumpu – širdis daužos krūtinėje…O
Viešpatie, juk nedaug kam lemta pamatyti savo tėvo kaulus…
Rugpjūčio 14 d. Vilniaus oro uoste mus pasitinka
Knygnešio draugijos vėliava, daug žmonių, artimieji.
Knygnešio palaikai buvo pašarvoti Kauno
arkikatedroje bazilikoje. Įspūdingą pamokslą pasakė monsinjoras
A.Svarinskas.
1990 m. rugpjūčio 18d. Daugybė žmonių lydėjo
knygnešio palaikus į Kauno Petrašiūnų kapines. Jau antrą kartą
tam pačiam žmogui po 40 metų atsisveikinimo žodį tarė ir Mykolas
Dabulevičius.
1991 m. birželio 8 d. Paežerėliuose ten, kur
kažkada stovėjo knygnešio gimtasis namas, kurio rūsyje jis slėpė
draudžiamas lietuviškas knygas, buvo pastatytas paminklas
knygnešio Juozo Akelaičio atminimui. Paminklą sukūrė skulptorius
Kęstutis Balčiūnas.
1993 m. gegužės 5 d. ant knygnešio kapo Kauno
Petrašiūnų panteone atidengtas skulptoriaus Sigito Straigio
sukurtas įspūdingas metalinis kryžius. Paminklo akmenyje iškalti
žodžiai iš poeto Jono Graičiūno baladės “Sūduvis Akelaitis”:
Už “Aušrą”, Lietuvai užgintą,
Už “Varpą”, uždraustas knygas,
Žandarai ginė surakintą,
Užlaužę surištas rankas,
Toli į Sibiro taigas.
Specialiai
šiam leidiniui, 2008 rugpjūtis
BALADĖ knygnešiui Juozui Akelaičiui
Jonas GREIČIŪNAS
Neveltui vardą „dekabristų“
Įgijo vieškelis kraupus.
Juo ėjo „žmonės", kur išdrįsta
Galvos nelenkti prieš stabus,
Prieš tironus ir satrapus.
Ir man juo vykt ,,Garbė" lydėjo,
Kurią įmynė milžinai!
Galbūt ,,šunim" nepanorėjau,—
Į tremtį ir mane čionai
Gabeno Stalino tarnai...
Sustojau Manzurkos miestely —
Lyg pastovis, lyg „ganiava"...
Matau atkiūtinant senelį
Balta barzda, balta galva
Ir Nemuno tarties kalba:
„Sūduvis... Akelaitis.. Taigi,
Nuo Marijampolės esu...
Tai kur, tautiečiai, lekiat staigiai?..
Ar tik nemanot — iš tiesų —
Išvežt iš Lietuvos visų?..
Šiuo — „dekabristų" — plentu varė
Devyniasdešimt devintais
Cariniai kruvini žandarai
Mane su knygnešiais kitais
Ir revoliucijos vadais.
Už „Aušrą" Lietuvai užgintą,
Už „Varpą", uždraustas knygas,
Žandarai ginė surakintą
Užlaužę surištas rankas
Į šias štai Manzurkos lankas...
Ir šiandien širdį tebeskauda
Dėl Abėcėlės uždraustosl
Bet mes krauju atgavom spaudą!
Tik tos žalos, tik tos skriaudos, —
Mes nepamiršim niekados!
„0 kiek jums, Veterane, metų?—
Atrodo, jog žmonių tokių
Kaip Jūs dabar labai jau reta?
„Devintą dešimtį baigiu!
Dar grįšim Lietuvon sykiu"...
Jo žodžiai kaip Viltis užbūrė
Šio trakto tremtinius visus
Kiekvienas nubraukėm kepurę
Prieš knygnešio žilus ūsus,—
Ir kelias tapo nebaisus!
Ir smurtui grasinanti lazda...
.............................
Tad grįždamas į Vilniaus šalį
Sustojau Manzurkoj, nes čia
Paguost norėjau tą senelį!..
Bet gatvė buvo jau tuščia —
Ir abejinga, ir kurčia...
Tik nuojauta širdin įdūrė,
Parodė eit kapų kriaušiu, —
Dar kartą nusiimt kepurę,
Prieš Knygnešį dienų ne šių,
Atgulusį tarp knygnešių!..
Jau budo metūgėm pušaitės, —
Gal taip ir Lietuva atbus?..
ATA
„Sūduvis... Akelaitis" —
Švytėjo įrašas kuklus
Ant kryžiaus, puošiančio kapus...
Olchono sala, Baikalas,
1953 m. gegužės
18 d.
Kunigas S. Tamkevičius šventina iš Manzurkos parvežtą knygnešio kryžių, 1989 rugsėjo 18 d.