JUOZAS PAVALKIS
Kai
Lietuva kentė carinės Rusijos priespaudą, Juozas Pavalkis, dar jaunas
būdamas, įsitraukė į draudžiamos spaudos platinimo darbą. Vėliau
darbštusis ūkininkas atranda laiko rašyti ir slaptai siuntinėti į
laikraščius žinutes iš savo apylinkės bei eilėraščius, pasirašytus
Vijūno ir kitais slapyvardžiais. Su džiaugsmu sulaukia spaudos draudimo
panaikinimo 1904 metais. O paskelbus Lietuvos nepriklausomybę,
išrenkamas į pirmąją Lukšių valsčiaus tarybą ir stengiasi prisidėti
prie Lietuvos valstybės kūrimo.
1933 m.
Kaune išleidžiama kukli knygelė “Vijūno Raštai”, kurios pirmąją dalį
sudaro Juozo Pavalkio parašyti “Atsiminimai ir pastabos”. Juose
vaizdžiai aprašomas jo tėvo pasakojimas apie mokymąsi lenkiškoje
pradžios mokykloje, jo paties mokymasis pas daraktorių bei rusiškoje
pradžios mokykloje ir vėlesnis jauno žmogaus sąmonės lūžis, kai jis galų
gale suvokia, kad kalbėjimas lietuviškai yra tautybės, o ne žemesniojo
luomo skiriamasis požymis: „Mano augimo metais arba net tuomet, kada jau
lankiau mokyklą, jeigu būtų kas paklausę, kokios esu tikybos, tai, be
abejo, būčiau atsakęs, kad katalikas, nes to išmokė tėvučiai; bet
užklausus, kokios tautos, tai greičiau būčiau atsakęs, kad „lenkiškas
mužikas“. Mat, valdžia, tai jau žinojau, kad yra maskoliška, mums
svetima, su mūs tauta nieko bendra neturinti; bet lietuvių ir lenkų
niekuomet neįsivaizduodavau kaip atskiras kokias dvi tautas, tiktai kaip
du luomu: vieni, kalbą lenkiškai – ponai, o kiti lietuviškai – mužikai.
Mano tėtušis, išauklėtas tais tamsiais laikais, irgi maža supratimo
turėjo apie savo kilmę, už tat nė savo vaikams nepaaiškindavo, kokiai
tautai priklausome.“
Toliau
prisimenami jaunystės nuotykiai platinant uždraustą lietuvišką spaudą.
Antroji dalis – eilėraščiai ir straipsneliai, atrinkti iš draudžiamos
spaudos (laikraščių „Ūkininkas“, „Naujienos“). Į rinkinį nepateko
straipsniai, išsiųsti į išeivijos spaudą (į “Lietuvą” Amerikoje,
“Darbininkų balsą” Anglijoje ir pan.).
Toje
“Atsiminimų ir pastabų”dalyje, kurioje Vijūnas apibūdina tarpukario
Lietuvos gyvenimą, stebina panašumai į dabartį – atrodo, tarsi skaitai
šių dienų laikraštį, nors tai buvo parašyta 1932 metais: “Šiandien,
stovint mums po savo tautos vėliava … reikėtų tik džiaugtis, bet
gyvenamu momentu žmonėse to didelio džiaugsmo vis tik nematoma…
Ūkininkai skundžiasi sunkia savo būkle… Ūkio gaminiams nesant svetur
rinkos, jų negalima niekur eksportuoti… viskas sunkiai už darbą
beapsimoka”.
Nepaisant išvardytų sunkumų, visos tautos išgyvenimų dėl
atplėšto Vilniaus krašto, garbusis knygnešys optimizmo nepraranda, mato
jėgų augimą, mokyklas, “pripildytas mokslą einančio jaunimo, kuris semia
sau dvasios jėgų praktiniam darbui tėvynės padangėje…”
Savo
atsiminimus J.Pavalkis-Vijūnas užbaigia stebėtinai pranašingais
žodžiais: “Tada tik bus baigtas tėvynės atstatymo darbas, kada Gedimino
kalne sumirgės mūs tautos vėliava, o Vilniaus bokštuose suskambės
skardus varpų balsas, šaukiantis visą lietuvių giminę prie bendro stalo
toje didelėje šventėje, surengtoj jos pergalės iškilmių dienai. Tą balsą
išgirdę susirinks tautos sūnūs iš visų kraštų: iš rytų, pietų ir vakarų
– nuo plačiųjų jūrų abyšaliai Nemuno. Ir paduos jie viens kitam savo
brolišką ranką. Duok, Dieve, kad tai greičiau įvyktų”.
1936 m. apie savąjį spaudos draudimo laikų korespondentą
visuomenei priminė tada jau laisvas laikraštis “Ūkininkas”, išspausdinęs
straipsnį apie Vijūno gyvenimą ir kūrybą. Jame, be kita ko teigiama, kad
kai kurie Vijūno eilėraščiai buvo tapę liaudies dainomis.
1937 metais knygnešiui J.Pavalkiui-Vijūnui už nuopelnus
Lietuvos vyriausybė skyrė veikėjo pensiją.
Juozas ir Marija Pavalkiai užaugino ir išmokslino 6 vaikus.
Sulaukę garbaus amžiaus, ūkį perdavė vyriausiajam sūnui Juozui. Marija,
Onutė ir Jurgis tapo mokytojais. Antanas baigė medicinos mokslus. Deja,
vos baigęs, žuvo nelaimingo atsitikimo metu. Jauniausiasis Viktoras tapo
kunigu.
Kai vasaros atostogų metu į Akėčių sodybą suvažiuodavo jau
suaugę vaikai su savo šeimomis ir prie septynių sodybos vaikaičių dar
prisijungdavo kita tiek atvažiavusių mažųjų giminaičių, didžiulis
sodybos kiemas ir sodas skambėdavo nuo vaikų klegesio.
Deja, po karo ši sodyba buvo nacionalizuota, o jos
šeimininkams grėsė ištrėmimas ir teko slapstytis. Juozas
Pavalkis-Vijūnas su žmona apsigyveno pas dukrą Oną Skirpstūnienę,
mokytojavusią Linkuvoje prie Kauno. Ten jis ir mirė 1947 metais.
Juozas Pavalkis-Vijūnas ir jo žmona Marija palaidoti Lukšių
kapinėse.
Kastytis Pavalkis
Specialiai šiam leidiniui, 2008 birželis
Informacija iš „Vijūno Raštų“ 2-jo, papildyto leidimo („Juozas
Pavalkis-Vijūnas: ūkininkas, knygnešys, publicistas“, Vilnius, 2004)
Kaip vertinate Pavalkio-Vijūno pranašiškus žodžius? Jei parašysite rašinį
šia tema, jūsų lauks prizas – gera knyga iš knygnešio gentainių rankų.
Paaiškinkite šiuos svarbius dalykus:
1. Apie
kokį sąmonės lūžį kalba Pavalkis?
2. Ar
jūs suprantate tuos du luomus taip, kaip aiškina Pavalkis?
3. Ką
reiškia priklausyti tautai? Ar tai yra žmogaus tapatumo dalis?
4. 1937
metais Pavalkis pagerbiamas už nuopelnus, o po 1945 jis jau turi bėgti
iš savo namų. Kodėl?