LAURYNAS IVINSKIS
L. IVINSKIS -
MANO PIRMASIS MOKYTOJAS
Pabaigusią penkerius motus pradėjo mane mokyti Laurynas Ivinskis, buvęs
liaudies mokytojas, žinomas anų laikų lietuviškųjų kalendorių leidėjas.
Po sukilimo (1863 m.) jis buvo atleistas iš mokytojo pareigų kaip
lietuvis ir katalikas, nes nuo to laiko visose mūsų šalies mokyklose
buvo duodamos teises mokyti vien rusams stačiatikiams.
Ivinskis buvo jau tada žilagalvis senelis, bet dar vikrus, progai
pasitaikius, mėgdavo net vakarėliuose pašokti. Jis buvo aukšto ūgio,
laibas ir visuomet linksmai nusiteikęs. Vilkėjo, kaip visi rusų mokyklų
mokytojai, fraku, papuoštu paauksuotomis sagomis su kažin kokiuo
valstybės ženklu, — kaip dabar spėju, veikiausiai Kauno miesto ženklu.
Žiemos metu dėvėdavo mėlynu kostiumu ir tokios pat spalvos fraku, o
vasarą vilkėdavo baltos trinytines drobės kostiumu ir tokios pat
spalvos fraku.
Iki 1863 m. Ivinskis buvo Joniškėly pradžios mokyklos mokytoju. Mano
tėvai 1865 m. rudeniop persikėlė į Joniškėlį (čia mano tėvas buvo rusų
valdžios paskirtas ligoninės vedėju). Ivinskis tuomet buvo sunkioje
būklėje, todėl tėvai jį pakvietė gyventi pas mus. Jam, matyti, buvo
nesmagu veltui naudotis prieglauda, todėl ir ėmė mokyti mane.
Mano tėvai paskyrė Ivinskiui atskirą šviesų, didelį kambarį darbui. Tame
kambary pristatė Ivinskis daugybę stalų, o ant stalų sudėjo didžiules
skrynias stikliniais viršais. Pašaukdavo mane, parodydavo tų Iėkštų
skrynių dugnuose daugybę įvairiaspalvių, margų margiausių drugelių.
Visi jie išskėstais sparnais, per nugarą perdurti segtukais ir jais
prismeigti prie kamščių skrynių dugnuose. Į tuos drugelius man
niekuomet neatsibosdavo žiūrėti ir grožėtis: kiekvienas vis kitokiomis
spalvomis žibąs ir vis kitokio didumol
Ypač būdavo didelis džiaugsmas, kada Ivinskis su savo tinkleliu
pagaudavo lauke naują drugelį, numarinęs vargšelį, pridėdavo prie kitų.
Ivinskis buvo norėjęs man parodyti, kaip reikia drugius marinti, bet aš
pasakiau, kad tokio mokslo nenorinti mokytis.
Vieną sykį į tokią pat skrynią Ivinskis buvo įleidęs sugautą gyvą gyvatę
ir drauge su ja vargšę nedidelę peliukę. Kai man tuos gyvūnėlius parodė,
išvydau peliukę įsiskverbusią į kertę. Matyti, iš baimės vargšelė nė
nekrutėjo; atrodė, lyg būtų negyva, tik juodos žibančios akys, rodosi,
įmanė iš kaktos iššokti. Gyvatė irgi gulėjo ramiai, lyg snausdama.
Vieną kartą man atėjo į galvą pabelsti smarkiai į stiklą ir įsitikinti,
ar tie padarai dar gyvi. Gyvatė tada sušnypštė ir, staiga iškišusi
geluonį, pašoko, mane labai išgąsdindama. Menu dar, kad tie vargšai
gyvūnėliai ilgai šitaip skrynioj po stiklu gyvi išgulėjo.
Tame pačiame savo kambary Ivinskis papuošė sienas didžiuliais, kaip man
tada atrodė, paveikslais. (....) Labiau man patiko tas paveikslas, kur
buvo žemyn galva atvaizduota smailianosė boba su kepurėle, išskėtusi abi
rankas, nors dešinioji buvo lyg nuo peties atitrūkusi. Boba buvo
pavirtusi su kėde; kėdė man priminė šuns išvaizdą. Šiaip dar buvo
matyti tos bobos plačių plačiausias sijonas.
Sunku sau vaizduotis, kaip nustebau, kai Ivinskis man ėmė aiškinti, kad
tie kabantieji sienoje paveikslai - tai mūsų žemės atvaizdai, kad tie
mėlynumai, kur tik atvaizde mėlyna, tai jūra, tai labai gilūs vandenys.
Tie rudi padarai esą mūsų žemės atvaizdai. O ta mano jam parodyta boba
esanti ta žemės dalis, kur mes gyvename, ir vadinantis Europa.
Pabūkite sekliais, raskite atsakymus tekste arba vadovėliuose:
1. Kokio amžiaus buvo Gabrielė, kai ją mokė garsusis Laurynas Ivinskis?
2. Kokiame mieste yra Kalendorių muziejus, sukurtas pagerbti jų kūrėją?
3. Kokia buvo mokytojo specialybė, sprendžiant iš to, ką Gabrielė matė
mokytojo kambaryje?
4.
Nuo kada lietuviai ir lenkai gyveno „amžiais susibroliavę“?
Jis liepė tuoj balsiai tarti visus kraštų vardus. Pirmučiausia
smailianosės bobos galvą pavadino Ispanija, bobos kepuraitę-
Portugalija, bobos nuo peties atšokusią dešiniąją ranką -
Anglija, o kairiąją - Italija, kur gyvenąs popiežius; kėdė
vadinantis Skandinavijos pusiasalis, o platusis sijonas —
Rusija, kuriai priklausanti tėvynė - Lietuva. Dar paprašiau,
kad man pasakytų, kaip vadinasi du žemės plotai, kiekvienas
kitame paveiksle atvaizduoti, kurie panašūs į sūrius, ką tik iš
sūrmaišelių išimtus. Ivinskis pasakė, kad tai Afrika ir Pietų
Amerika.
Kai papasakojo, kad mūsų žemė irgi apskrita, kaip saulė, mėnulis
ir žvaigždės, ir kad ji vieloje nestovinti, o sukantis drauge su
mėnuliu aplink saulę, man pasidarė nejauku. Kad ir tylėjau, bet
vidujinis jausmas vertė abejoti mokytojo žodžiais, nors nei
prieštarauti, nei tėvų pasiklausti, ar toks mokytojo tvirtinimas
esąs teisingas- - neišdrįsau. Nutariau pati tuo
įsitikinti. Kai
tik mėnulis vakarais šviesdavo, išsiprašydavau, kad man leistų
motutė su tarnaite pasivaikščioti.
Vaikščiodama vakarais nesilioviau atsidėjusi sekti mėnulį, vis
galvodama: toks apskritas ir kaba ore? Tad jei būtų ant jo
žmonių, tai tie, kur pakliūtų, jam besiverčiant į apačią,
būtinai nudribtų... O kad ir kaip žiūrėdavau, bet drimbančio vis
nepamatydavau nė vieno. Sako, kad ir žemė apskrita... Baisu man
buvo apie tai ir pagalvoti... Sako, kad ir žemė sukantis?.. Tai
kodėl mes, žemėje gyvendami, to sukimosi nejaučiame?
Tokiomis nejaukiomis mintimis pasidalijau su tarnaite;
pasakiau, kaip man baisu, kad ir mes kada nuo žemės
nenudribtumėm. Tarnaitė, išgirdusi mane šitaip besiguodžiant,
balsiai nusikvatojo:
- Nebijok! Niekas niekur nėra girdėjęs, kad kas nuo žemės
nukristų. Jei kas iš kur krinta, tai vis į žemę, o ne nuo jos.
Jei mokytojas taip sako, netikėk! Ginčytis tau nėra ko,
jaunesniems reikia vis nusilenkti. . . O senis, sėdėdamas be
darbo, daug ko gali išsigalvoti. . .
Kai tarnaitė suniekino mokytojo nuomonę, ir aš ėmiau abejoti,
bet tų minčių nejaukumu pasisekė nusikratyti, tik daug ilgiau
pasimokius.
Sunkiai man tiktai sekėsi skaityti. Mat, su manim
visi namiškiai kalbėdavo lietuviškai; aš, kad ir suprasdavau
lenkų kalbą, bet kalbėti nemokėjau, nes niekas manęs nebuvo
mokęs. Tuo tarpu mano tėvai susitarė su Ivinskiu mokyti mane
lenkų kalbos, nes lenkai tada vadinosi brolių tauta, su kuria
lietuviai amžiais gyveno ,,susibroliavę". Mano tėvai turėdavo
lenkiškų laikraščių. Svečiai ir namiškiai niekuomet
neatsisakydavo man pasakyti tos laikraščių raidės vardą, kurios
norėdavau sužinoti. Tokiuo būdu atminty prisirinko nemaža tokių
žodžių, kaip be, ce, ka, el, em, zet, vu ir t. t. Todėl vargšui
Ivinskiui teko nemaža darbo ir kantrybės išeikvoti, kol įtikino,
kaip skaitant tas raides reikia tarti. Per skaitymo pamokas jis
gražiai man pasakodavo apie Jogailos krikštą, apie visos mūsų
tautos krikštą, apie vaidilutę, tapusią kunigaikštiene Birute,
apie jos sūnų Vytautą, didelį karžygį, apie kurį turėjau ir
gražų eilėraštį išmokti, pirma betgi lenkų kalba (...).
Be žemėlapių ir drugių, savo darbo kambary Ivinskis dar laikė
mikroskopą, su kuriuo daug darbavosi. Išmokė ir mane pro
mikroskopą žiūrėti. Rodė visokių vabalų ir mašalų kojas,
sparnelius. O parnešęs iš lauko gėlių, pakviesdavo mane tų gėlių
dulkelių padėti ant stiklelio ir pakišti po mikroskopo vamzdžiu.
(......).
Patrumpinta Iš: Gabrielė
Petkevičaitė-Bitė.Raštai, V.1966
Skaitydami G. Petkevičaitės - Bitės prisiminimus, palyginkite savo pirmąją pažintį su geografija: ar panašiai
žiūrėjote į pasaulio žemėlapį.