LIAUDIS IR MOKYKLA
Kovoje už mokyklos sutautinimą lenkiškoji liaudis buvo atsparesnė kaip
lenkų mokytojai. Liaudis ilgiau išlaikė kovą už lenkišką mokyklą. Visur
būdavo šaukiamos valsčių sueigos, kuriose būdavo daromi nutarimai viską,
kas rusiška, pašalinti iš mokyklos ir nustatomos sankcijos prieš
mokytojus, kurie tų nutarimų nepaklausytų. Viena skaudžiausių bausmių
buvo mokytojo algos nutraukimas ir jo išmetimas iš mokyklos patalpų.
Buvo parengti tai kovai ir pradžios
mokyklos mokiniai. Vieną ankstyvą rytą man esant toje pačioje
Penchratkoje (prie Lomžos), neįprastą mokyklai valandą išgirdau gyvą
vaikų triukšmą. Manydamas, kad pramiegojau pirmą pamoką, šokau iš
lovos. Pasirodė, kad ligi pirmos pamokos dar valanda laiko. Išėjau
pasidairyti, kas mano vaikus taip anksti į mokyklą atviliojo, ir
pamačiau keistą reginį: vidury kiemo liepsnojo laužas, aplink,
susikabinę rankomis, vaikai šokinėjo ir kažkokią dainą dainavo. Kiti
baigė nešti iš mokyklos spintos visą joje buvusį lobį, jau minėtus
aplinkraščius, žurnalus ir kt. Ir visa vertė į laužą. Spintos durų
vienos dalies taip pat neradau: ir ta atsidūrė lauže. Prie kiekvienos
rusiškos mokyklos buvo didelė, gal metro aukštumo, iškaba, kurios pusę
užimdavo rusų dvigalvis erelis. Ir
tą vaikai su basliais
nukrapštė. Lauže jai paskyrė garbingiausią vietą. Nebuvo kas veikti:
grįžau į kambarį ir ramiai laukiau pamokų pradžios. Vaikai darbu
sutautino mokyklą. Nebeliko nė tipingos rusiškos iškabos, nė caro
portreto ir nė pėdsako spausdinto rusiško žodžio, nes liepsnai buvo
suaukotos ne tik knygos, bet ir mokinių nuosavi vadovėliai.
Pagal tvarką pamoką pradėjęs nuo maldos, vienam skyriui liepiau
išsiimti rusiškas skaitymo knygas. Visa mokykla, kaip bičių avilys,
vienu balsu suūžė: "Neturim ir neturėsim, pone mokytojau". Paklausiau,
kodėl neatsinešė. Atsakė unisonu: "Atsinešėm, bet sudeginom".
Pradėjau darbą sutautintoje lenkų mokykloje. Dirbom grynai lenkiškai —
3-4 mėnesius. Vieną dieną žiemos metu pamačiau sustojantį prie mokyklos
vežimą, iš kurio lipo Lomžos mokyklų direkcijos viršininkas Afanasjevas,
o iš abiejų vežimo pusių buvo 6-8 raiti kazokai. Nesiskubinau jo nė
sutikti, nė duris atidaryti. Dirbau savo darbą lyg ir nepastebėdamas
jo. Vis revoliucijos meto įtaka! Atsigrįžau tik tada, kada jis, įžengęs
į mokyklą, rusiškai vaikus pasveikino: "Sveiki, vaikai". O vaikai, lyg vėl kažkieno pamokyti, savo viršininką pasveikino ne
rusiškai, kaip paprastai, bet su tam tikru triumfu veideliuose —
lenkiškai: "Sveikinam poną viršininką." Viršininkas, manęs lyg nematąs
ir net rankos nepadavęs, rusiškai paragino vaikus paimti rusiškas
knygas. Vaikai vėl spindinčiais veideliais atsako lenkiškai: "Neturim,
pone viršininke". Tik tada Afanas-jevas atkreipė į mane savo malonų
dėmesį ir paklausė, kodėl vaikai neatsako rusiškai ir nesiima rusiškų
vadovėlių.
Jam atpasakojau visą mokyklos sutautinimo istoriją, kurios pradžią
sudarė 21-mo mokytojų suvažiavimo rezoliucija, paskui valsčiaus sueigos
nutarimai ir tėvų delegacijos to nutarimo įteikimas man. Papasakojau
apie laužą, kuris surijo visa, kas mokykloje buvo rusiška. Afanasjevas
šiurkščiais žodžiais pradėjo šaukti ir kaltinti sakydamas, kad tai esąs
mano darbas, kad aš turėjęs pasišaukti į pagalbą policiją mokyklos
turtui apsaugoti. Jam atsakiau, kad gyvenu vidury laukų tarp žmonių,
priešiškai nusistačiusių prieš visa, kas rusiška. Mano vieno kova už
rusišką mokyklą būtų tuščias ir bevaisis darbas. Afanasjevas replikavo.
Kodėl aš nekovoju už tokią mokyklą, kuri Rusijos valdžios yra įsakyta.
Aš ramiai atsakiau: "Bepig tamstai būti drąsiam, kada tave lydi
ginkluoti kazokai".
Savo atsiminimuose M.Krupavičius pasakoja, kaip baigęs Veiverių mokytojų
seminariją, jis Lietuvoje darbo negalėjo gauti dėl carinės valdžios
apribojimų. Pasirinko Lomžą, kur mokytojavęs ir aušrininkas Ksaveras
Vanagėlis.
Pagalvokite, ar mūsų mokyklos sutautinimas vyko panašiai, kaip ir Lenkijoje.
Įsivaizduokite, kad jūs esate mokytojas ir mokiniams reikia paaiškinti, ką
reiškia tokie dalykai:
1. „Vaikai darbu sutautino mokyklą“;
2. „ Į mokyklą atvažiavo viršininkas su 6-8 raitais kazokais“;
3. „Vis revoliucijos meto įtaka!“
4. „Mane vedė į tiesos kelią“.
Tuomet viršininkas stvėrė mane už rankos ir įsitraukė į mano kambarį.
Pusę valandos jis mane vedė į tiesos kelią, tai nurodydamas, kad
lietuviui nėra prasmės kovoti už Lenkijos idealus ir siekius, kurie
lietuviams priešingi, tai grasindamas atleisti iš vietos ir palikti be
duonos kąsnio, tai cituodamas kažkokius įsakymus mokytojus bausti
kalėjimu, tai pamokydamas, kaip man reiktų tokiu atveju elgtis ir t.t.
Daug pykčio parodė už mano jam atsakymą prie vaikų. Sugrįžęs į mokyklą,
jis atsigręžė į mano pusę ir garsiai prašneko: "Pasakyk man, kuris
vaikas neatsakinės rusiškai ir neatsineš rusiškų vadovėlių — aš ne tik
jį, bet ir jo tėvus į kalėjimą sugrūsiu".
Tai buvo įžanga. Po to jis pradėjo mano vaikus egzaminuoti. Pirmam
skyriuj jis paklausė vieną vaikiuką, kiek bus trečdalis iš dešimties.
Suprantama, tas neatsakė ir negalėjo atsakyti, nes pagal programą tik
trečiam skyriuj buvo trupmenos, bet ir tai tik paprasčiausios. Ir vis
dėlto direktorius į recenzijų lapą užrašė: aritmetika blogai. Rusų
kalbos ir neklausęs užrašė: blogai, nes niekas rusiškai neatsakė. Vieną
mažą mergaitę paklausė, koks yra 9-tas Dievo įsakymas. Nors vaikui ne
iš eilės ir sunku poterius kalbėti, bet mergaitė atsakė teisingai:
Negeisk moters savo artimo. Direktorius, išgirdęs tikslų atsakymą, tuo
nesitenkino ir paklausė „O vyro savo artimo, ar galima geisti?"
Mergaitė savo geriausia valia atsakė: "Galima". Recenzijų rubrikoj prie
religijos punkto prisidėjo naujas: blogai. Tik prie lenkų kalbos
pridėjo: gerai. Blogesnės recenzijos negalima buvo laukti. Buvau
pasirengęs su savo mokykla atsisveikinti.
Ištrauka iš Mykolo Krupavičiaus knygos
„Atsiminimai“, Čikaga, 1972