"Aušra" niekados neturėjo gerų sąlygų gyvuoti. Nuolat trūko lėšų,
dažnai keitėsi redaktoriai, ir M.Jankaus bei J.Mikšo laikraščio
redagavimo laikais spausdinimas Mauderodės spaustuvėje brangiai
atsiėjo. O kylant "Aušros" kainai, pradėjo mažėti prenumeratorių.
J.Mikšas, gavęs iš tėvų savo dalį (apie 10 tūkst. vokiškų talerių),
įsigijo Tilžėje modernią spaustuvę ir "Aušros" leidimą perėmė į
savo rankas. Tapęs "Aušros" redaktoriumi, J.Mikšas tikėjosi, kad,
padidinus laikraščio formatą ir apimtį, spausdinant iliustracijas ir
dainų gaidas, reikalai pamažu pasitaisys. Bet reikalai negerėjo.
Laikraščio prenumeratorių nuo 250 (1885 metais) sumažėjo iki 175,
tuo tarpu 1884 metais jų buvo apie 300.
J.Mikšui buvo nelengva. Kiekvieno "Aušros" numerio išleidimą
redaktoriui tekdavo dengti savo lėšomis, netrukus įmonę ištiko
bankrotas. Spaustuvė buvo parduota paskelbus varžytines. "Aušra"
nustojo egzistavusi, jos redaktorius ir leidėjas J.Mikšas, ant
tėvynės aukuro paaukojęs visą savo gyvenimą ir tėvų palikimą,
nusivylęs visuomenine veikla ir kai kurių tariamų bičiulių elgesiu,
persikėlė gyventi į Labguvą, kur 1903 m. gegužės 1 d., tik pradėjęs
42-uosius savo metus, mirė. Šiandien net nežinome, kur šio tauraus
lietuvio kapas.
Nuo
"Aušros" gadynės pradžios mus skiria daugiau nei 100 metų. Nors ir nėra
išlikęs šio laikraščio leidimo archyvas (plačiau apie tai "XXI amžiuje"
rašyta 1998. 03. 02, Nr.20), bet galima daryti išvadą, kad "Aušrą" ir
J.Mikšo spaustuvę pražudė lietuvių tarpusavio rietenos, įvairios
intrigos ir nenoras padėti tautiečiui, dirbančiam kultūrinį darbą ir
patekusiam į keblią padėtį. Deja, čia nemažai "prisidėjo" ir Martynas
Jankus. Stengdamasis išbristi iš susidariusios kritiškos situacijos,
J.Mikšas kreipėsi į žinomus kultūros veikėjus, prašydamas paramos. Tokią
telegramą, maldaujančią keturių ar penkių šimtų frankų, gavo ir
J.Basanavičius. Nespėjus nė apmąstyti prašymo bei iškilusių klausimų,
įkandin nuo Nemuno krantų atėjo ir raštelis. Jis perspėjo: "Širdingas
Brolau! Turiu tav žine duoti, kad minau Mikšui pinigus nesiųstumei, jis
nor mus visus apgauti. Tavo viengentis ir brolis Jankus. Bitėnuose 22
Jauniaus 1886" (D.Kaunas. "Aušrininkas", 1996). Reikia manyti, kad
panašių M.Jankaus rašytų raštelių būta ir daugiau.
"Aušra"
- tautinio atgimimo kūdikis. Bet ar visi į šį kūdikį žiūrėjo
geranoriškai? Ar nebuvo žmonių, kurie kilniomis "Aušros" idėjomis
norėjo tik pasinaudoti ir todėl "drumstė vandenį", kad Jurgio Mikšo
spaustuvė subankrutuotų?
Iš straipsnio laikraštyje „XXI
amžius“, 1998 Nr.51
Klausimai
besigilinantiems į pirmojo lietuviško laikraščio ištakas:
1.
Kokių žmonių rate gimė „Aušros“ idėja? Kam to reikėjo?
2.
„Aušrą“ dažniausiai siejame su dr.J.Basanavičium. Kada jis ėmėsi „Aušros“
redagavimo?
3.
Kada „Aušra“ nustojo eiti, kodėl? Koks leidinys stojo jos vieton?
4.
Zauerveinas, nors ir ne lietuvis, sukūrė mums Mažosios Lietuvos himną. Kokį?
„Aušroje" bendradarbiavo ir vokietis Jurgis Zauerveinas-Girėnas, poliglotas,
kilęs nuo Hanoverio, gerai mokėjęs
46 kalbas. Jis atvyko
į Prūsus apie 1874 m. Čia gerai išmoko lietuvių kalbą,
gynė lietuvių kalbos teises mokyklose, kandidavo kaip lietuvių atstovas į
Prūsijos seimą. Jam teko lietuviais ir nusivilti, matant, kad jie perdaug
įrūgę svetimybėje, vokietėja ir nebrangina gimtosios kalbos. Nutaustančius
lietuvius viename eilėraštyje jis taip pašiepė: „Mes norim būti
lietuvninkai, o jūs kosėkit vokiškai". Jo yra lietuviškai parašyti apie 48
eilėraščiai. Populiariausias eilėraštis, kaip sakoma, virtęs antruoju
Lietuvos himnu „Lietuvninkai mes esam gimę" buvo atspausdintas „Aušroje"
1883 m. Paprastai giedami to eilėraščio du posmeliai:
Lietuvninkai mes esam gimę,
Lietuvninkai mes turim būt.
Tą ir neturim
leist pražūt.
Kaip
ąžuols drūts prie
Nemunėlio,
Lietuvninkas
nieko tikt natbos,
Kaip eglė ten prie Šešupėlio,
Ir vėtroj, ir žiemoj žaliuos.
Taigi gal būsime ir įrodę, kad „Aušra" nebuvo eilinis lietuvių kultūros
reiškinys. Apie ją susitelkė visos tautos rinktiniai žmonės. Gimtoji kalba
visus juos jungė, nors jie mąstė įvairiai. Čia pasirodė ir proletarinės
literatūros pirmieji daigai. Antai Juozas Andziulaitis-Kalnėnas savo
eilėraščiuose atvirai kė!ė carizmo skriaudas, žadino revoliucines nuotaikas.
Vėliau Amerikoje jis jau propagavo tarptautinį socializmą. J. Mačys-Kėkštas
krypo į darbininkijos klausimus, apdainavo vargstantį žmogų, išnaudojimą,
priespaudą.
Iš: „Aušra“ (Seinai), 1983 No 1
Bernardo Aleknavičiaus nuotraukos iš jo knygos "Donelaitis ir mes", Vilnius, 1989