PUNSKO KNYGNEŠYS POVILIUKAS
Pirmoji mokykla Punske įkurta XVII a. Ji minima 1700 m. aktuose. 1772
m. ją lankė 96, 1781 m. m. 20, 1782 m. 25 mokiniai. Ji išbuvo (su
pertraukomis) iki 1863 metų. Po to buvo surusinta. 1912 m. mokytojo
Baltrukonio rūpesčiu pastatyti mokyklai namai. Atskira mokykla buvo
Giluišių kaime, kur mokytojavo mkt. Vailokaitis, vėliau Pajaujis.
Pirmosios vokiečių okupacijos metu mokė lietuviškai ir vokiškai;
mokytojavo Elena Miltakytė, mkt. Mielkus ir dar trečiasis mokytojas.
Lietuvių tautinis atgimimas Punske ir apylinkėse prasidėjo XIX a.
antrojoje pusėje. Spaudos draudimo laikais liet. draudžiamas knygas bei
laikraščius platino eilė vietinių knygnešių, kurių tarpe minėtinas
Povilas Kupstas, neišsenkamos energijos, pasišventęs vyras. Knygas
dažniausiai gaudavęs iš Zigmantaitės sandėlio Kalvarijoje. Kai lenkai
užėmė Punską, Kupstą suėmė, ilgai kalino, kankino, vėliau privertė
keltis į nepriklausomą Lietuvą. Tada Kupstas apsigyveno Radiškėje.
Minėtinas ir Vincas Kaminskas, gyvenęs Kampuočių kaime. Knygas
gabendavęs tiesiog iš Tilžės, pardavinėjęs šventoriuje ar kiek toliau
nuo bažnyčios. Taip pat Povilas Matulevičius (1840-1929), Poviliuku
vadinamas, gyvenęs 2 km nuo Punsko. Jis taip pat knygas iš Tilžės
nešdavęs. Už žmonos kraitį pasistatė menkutę medinę trobelę, kurioje ir
dabar (1965) skryniose tebesą jo kitados atneštų knygų. Knygnešys
Matulevičius buvęs ir akmenų tašytojas. Punsko bažnyčiai padaręs
akmeninius laiptus, kurių priešakinėje dalyje matyti 1891 metų data.
Bažnyčios prieangyje stovi du akmeniniai indai švęstam vandeniui
laikyti; Trakinių kaime ilgai gulėjęs jo darbo akmeninis (apie 3 m)
paminklas-stulpas, iš kurio vietos gyventojai vėliau padarę knygnešiui
paminklą. Be to, Matulevičius buvęs geras girnadirbis. Jo palikuonys ir
dabar (1965 m.) malą tėvo padirbtomis girnomis. Girnakalio amatas jam
leisdavęs keliauti po įvairias vietas ir platinti lietuviškus raštus.
Atnešęs knygas į Punsko apylinkes, išdalindavęs jas savo padėjėjams ir
pats platindavęs.
Dar minėtinas knygnešys Lipskas. Su knygnešių veikla glaudžiai siejasi
ir daraktorių veikla. Iš jų tarpo minimas Vincas Senkevičius, neturėjęs
pastovios vietos mokyklai. Jis lankydavęs vaikų turinčius ūkininkus
paeiliui; jų buvo ir maitinamas. Mokslas vienam mokiniui atsieidavęs
tik rublį metams. Į jo „mokyklą" sueidavę 30, o kartais ir daugiau
vaikų. Skaitė iš maldaknygių, rašė grifeliais lentelėse. Sumaniai
veikdamas, Senkevičius išvengęs didesnių žandarų persekiojimų.
Visą knygnešių, daraktorių ir kitų veikėjų darbą derino ir pats
daugiausia dirbo Punsko klebonas kun. Simonas Norkus - Norkevičius. 1881
m. paskirtas Punsko klebonu, šiose pareigose išbuvo 19 metų; 1909 m.,
nustojęs sveikatos, iš šių pareigų pasitraukė, pasilikdamas gyventi
Punske, savo parapiečių tarpe. Punsko bažnyčioje jis įvedė lietuviškus
giedojimus, globojo ir rėmė knygnešius, veikdamas per savo ištikimą
tarną Povilą Kupstą. Naujose Punsko kapinėse savo lėšomis pastatė
didelę mūrinę koplyčią, kurią dažnas svečias, pirmą kartą atvykęs į
Punską, palaikydavo bažnyčia. Miestelyje pasistatė didesnius
mūrinius namus, kuriuos mirdamas užrašė „Žiburio" draugijai. Daugelis
jo rinktinių knygų buvo perduotos Seinų kunigų seminarijai. Kun. Norkus
buvo ir poetas; parašė ir 1905, 1908 m. (dviem laidomis) išleido
eilėraščių rinkinį „Mažą dovanėlę Lietuvos jaunimui". Rankraštyje liko
jo parašyta Punsko istorija.
Iš kitų Punsko kunigų minėtinas kun. M. Simonaitis, globojęs, finansavęs
liet. draudžiamųjų knygų platinimą ir pats jas gabenęs.
Skaitant šį enciklopedinį straipsnį gali kilti klausimų apie Punsko praeitį
iki knygnešių laikų, o ir vėliau. Siūlome atsiversti Br.Kviklio žinyną „Mūsų
Lietuva“. Kur ir kada jis išleistas? Ar šis straipsnis tik apie vieną
knygnešį?
Papildoma informacija iš Punsko:
Paminklinis akmuo Povilui Matulevičiui Kreivėnų kaime pastatytas 1978
m. Netoli Žagarių bažnytėlės pastatytas kryžius knygnešiui Karoliui
Petruškevičiui. 2007 vasarą pastatytas paminklas knygnešiui Vincui
Kaminskui Kampuočių kaimo ūkininko Juozo Pečiulio laukuose.
“KODĖL” klausimai norintiems žinoti daugiau:
1. Kodėl knygnešys P.Kupstas buvo kankinamas ir ištremtas lenkų?
2. Kodėl ir kada kun. Norkus įvedė lietuviškus giedojimus?
3. Kodėl iš Suvalkų į Punską atjodavo rusų dragūnai?
4. Kodėl per 1905-06 metų revoliuciją buvo draskomi rusiški vadovėliai,
niokiojamos valstybinės alkoholio parduotuvės?
Punskiečiai buvo aktyvūs ir kovoje dėl lietuvių kalbos teisių savo
bažnyčioje. Parapija buvo mišri. Pastačius naują bažnyčią, mozūrai
panoro įvesti tik lenkiškus giedojimus. Dėl to dažnai kildavo riaušės;
tvarką atstatydavo tik iš Suvalkų atjoję rusų dragūnai. Keliolika kartų
bažnyčia buvo uždaryta. Pagaliau lietuviai grąžino mozūrams jų įdėtą
bažnyčios kaštų dalį, ir šie Beceiliuose įsisteigė atskirą lenkišką
parapiją.
Dar XIX a. gale suorganizuotas lietuviškas choras, seniausias iš liet.
chorų Sūduvoje. Retkarčiais jį instruktuodavo atvažiuodamas muzikas
Stasys Šimkus.
1905 — 1906 m. sąjūdis palietė ir Punską. 1906 sausyje į Punską keliais
vežimais atvyko apie 50 ginkluotų pistoletais, kardais, medžiokliniais
šautuvais, laužtuvais, kirviais lietuvių, išstatė sargybinius,
nuginklavo rusų policiją, užpuolė valstybinės degtinės parduotuvę Nr.
199, arbatinę ir valsčiaus teismo bei mokyklos įstaigas. Parduotuvės
duris išlaužė, iškabą nulupo, sunaikino svaigalus bei įrengimus,
padarydami 667 rb. 31 kp. nuostolių; kitur sudraskė carų portretus;
valsčiaus teisme sunaikino portretus, suplėšė įstatymų knygas,
baudžiamąsias bylas, nulupo iškabas, paėmė antspaudus, tarnybines
grandines; mokykloje nuėmė iškabą ir sudraskė rusiškus vadovėlius. Po to
iškabino lietuviškus atsišaukimus, reikalaujančius Lietuvai
autonomijos, ir pasitraukė Seinų kryptimi.
1906 m. įsteigtas „Žiburio" draugijos skyrius (100 narių),
suorganizuotas knygynas, įkurta liet. biblioteka, skaitykla; 1907 m.
įkurtas vartotojų kooperatyvas „Dzūkas" (146 nariai) ; buvo Blaivybės
dr-jos skyrius, įvairios religinės draugijos. 1907 m. viename kaime
suruoštas pirmasis lietuviškas vakaras. Nuo to laiko vakarai buvo
dažniau ruošiami. Punsko lietuvišką veiklą gaivino iš Seinų ateiną liet.
laikraščiai ir iš ten trykštanti tautinio atgimimo dvasia.
Iš: Broniaus Kviklio žinyno „Mūsų Lietuva“, III tomas, Bostonas, 1966
Nuotrauka iš Knygnešio draugijos archyvo