Iš slėptuvės
knygas siųsdavo kitur. Paulina, Povilo ir Jadvygos Vidugirių dukra
(1873-1968) ir Augustė Ūdraitė išnešdavo knygas, laikraščius į Krekenavos
apylinkę. Iš Velniakių Povilas Vidugiris (1842-1934), vadinamas Ropidų dėde,
buvo Ustronės Povilo Vidugirio giminaitis (bendravardžiai ir
bendrapavardžiai). Ropidų dėdė (vėliau persikėlė į Ropidus) buvo lietuviškų
knygų platintojas. Draudžiamą spaudą taip pat gaudavo iš Ustronės slėptuvių.
Geras muzikantas, gyveno vargingai, degė anglis, varė degutą. Tas knygas
slėpdavęs anglių maišuose. Mokėjęs skaityti ir rašyti lietuviškai, žmonės
kreipdavęsi parašyti prašymus ir kitus raštus. („Voruta“, 1994).
Povilas
Vidugiris palaikė artimus ryšius su pusbroliais Vidugiriais iš Naujikų,
todėl ir knygnešių karaliumi vadintas Jurgis Bielinis dažnai atvykdavo
pas Povilo Vidugirio brolio sūnų Jurgį Vidugirį ir jo sodyboje slėpdavo
atneštą draudžiamą spaudą. („Karsakiškio krašto šviesuoliai“).
Žandarai
siautėja. Dukra Paulina pasakodavo, kad visi nepaprastai bijodavo kratų,
nes žiauriai tardydavo. Žandarai važiuodavo smarkiais arkliais, lengvais
ratais – iš tolo nuo vieškelio jau girdėjosi - žmonėms ne tik kojos
imdavę drebėti, bet, rodos, ir svirno sienos. Bėgdavę kiek kojos neša
kas kur: į Pavadakčius, kiti pro liepų alėją – į palaukę – kad tik
mažiau surastų žmonių. Laimei, per dešimt metų slėptuvių nesurado. Iš tų
laikų ir užsiliko vietovės pavadinimas Ustronė. Mat vietovę vadino
Nuošaliu, o rusai žandarai, rašydami protokolą, užrašydavo „Ostron“.
Ypač
aktyvus buvo laikotarpis kultūriniu atžvilgiu Ustronei, kai
Vadaktėliuose kunigavo Juozas Tumas-Vaižgantas (1902-1905). Jis greit
susirado prieglobstį Vidugirių sodyboje. Antrame svirno aukšte turėjo
kambarėlį, grožėjosi pro langą puikiais Pavadakčių vaizdais. Ten parašė
„Aukštaičių vaizdelius“. Drauge su visais skirstė ir slėpė draudžiamas
knygas, „Aušros“, „Tėvynės sargo“ laikraščius, „Tėvynės sargo“
administracinius raštus, aukų lapus, korespondenciją. Dar 1924 m. buvo
rasta keletas maišų su „Aušros“ ir „Tėvynės sargo“ laikraščiais.
Vaižgantas per pamokslą prašė žmonių rinkti įvairius liaudies meno ir
etnografijos eksponatus ir jam atnešti. Į pirmąją tarptautinę rūbų ir
liaudies reikmenų parodą Peterburge jis pristatė kai kuriuos eksponatus
ir gavo antrojo laipsnio diplomą, o Paulina Vidugirytė už išaustą
puikaus milelio moterišką „garnitūrą“ –
kostiumą taip pat gavo diplomą.
Nuostabu, kad Povilas Vidugiris, tik prie motinos ratelio pramokęs
skaityti, dalyvavęs 1863 m. sukilime, išvežtas į Jakutiją ir grįžęs,
visa širdimi atsidavė sodui, ir vis dėlto aktyviai įsijungia į kovą
prieš spaudos draudimą.
Pirmojo
pasaulinio karo ir vokiečių okupacijos metu Povilas Vidugiris su Kaziu
Ūdra įsteigė savivaldybę Naujamiestyje, labdaros, savišalpos draugijas,
vienerius metus pradinė mokykla veikė Ustronės troboje. Žmonės mini, kad
ir pirmieji vakarėliai vaidinimai buvo Vadaktėlių apylinkėj. Vienas –
Ustronės klojime.
Apie
Povilą Vidugirį medžiagą rinko Karsakiškio mokytojas kraštotyrininkas
Pranas Tamošiūnas. Remdamasis naujikiečių ir giminaičio Jurgio Vidugirio
žiniomis, laiške (1988 11 29) rašė: „Naujikiečiai apie Povilą Vidugirį
kalba su tikra pagarba. Vieni jį vadina knygnešių patronu, kiti
sodininku, o treti – tiesiog dvarininku. P. Vidugiris buvęs gabus
vaikas, todėl jam pavyko išprašyti tėvų, kad leistų mokytis. Dvi žiemas
mokėsi Panevėžio pijarų mokykloje, bet dėl materialinių sunkumų nutraukė
mokslą ir Ėriškėse pas kleboną buvo zakristijonu ir klebono vežiku. 1863
m. prasidėjus sukilimui, dalyvauja sukilėlių gretose. Deja, neilgai.
Patenka į nelaisvę ir jį, labai sumuštą ištremia į Jakutiją. Draugų ir
kunigų išpirktas, grįžo į Lietuvą.
Buvo
jautrus Lietuvos visuomeniniams kultūriniams reikalams, draudžiamosios
lietuviškos spaudos platinimo reikalams. Jis buvo aktyvus Garšvių kaimo
knygnešių draugijos talkininkas.
Ilgą,
prasmingą, labai naudingą amžių pragyveno šis darbštus žmogus, kol jo po
pirmojo pasaulinio karo neužklupo plėšikų, vadinamų „plienščikų“, gauja.
86 metų senelis labai žiauriai sumuštas, sudaužytas nebeatgavo
sveikatos.“
Povilo
ir Jadvygos Vidugirių dukterys Paulina ir Jadvyga – „daraktorės“.
Paulina liko neištekėjusi, gyveno ir mirė Naujamiestyje, turtą paliko
bažnyčiai. Jadvyga ištekėjo už Mikalajūno į Paįstrį. Čia vėliau
apsigyveno ir Jadvyga Vidugirienė, ten ir mirė. Duktė Barbora ištekėjo
už Augusto Petraičio į Šambalionis, o jos sūnus Juozas, sukūręs šeimą,
apsigyveno Ustronėjė, kur 1944 m. jį nušovė rusų kareiviai. Duktė Ona
buvusi graži, todėl vietos dailininkas Romas Švoinickis, tapydamas
paveikslą Krekenavos bažnyčiai, pakvietė ją pozuoti. Paveikslas „Kristus
tarp krekenaviečių“ tebėra bažnyčioje. Ona užsiėmė ūžkurį Praną Vaičiūną
ir gyveno Ustronėje. Vaičiūnai turėjo šešis vaikus. Jauniausieji
Vytautas, Marytė, Kazys anksti mirė, kaip ir jų motina, kuri išsigandusi
„plienščikų“ nukrito nuo laiptų (po gimdymo) ir mirė. Vyriausioji
Vaičiūnų duktė Jadvyga užsiėmė ūžkurį Juozą Akelaitį ir gyveno
Ustronėje, Ona ir Juozas mokytojavo. Vėliau Ona ištekėjo už A. Anužio ir
su dukra Danute gyveno Ustronėje.
Taip
gyveno seniausioji Vidugirių karta. Kaip klostėsi jų atžalų, svirno
likimas?
Lietuvių
tautos naikinimo banga, prasidėjusi 1941 m., palietė ir Ustronę. Visi
Vidugirių palikuonys, gyvenę Ustronėje, 1948 m. atsidūrė Krasnojarsko
krašte, Partizansko raj., Minos gyvenvietėje, išskyrus Onos Vaičiūnienės
sūnų Juozą, gyvenusį Vilniuje.
Prasidėjus atšilimui, mes, Juozo Vaičiūno (1912 – 1995) šeima su
draugais, nuvažiavome į Ustronę. Iš didžiojo sodo styrojo vos kelios
obelėlės, o jų kamienai išraižyti „lenciūgais“, kuriais rišamos karvės.
Troboj šeimininkavo 6 šeimynos. Svirnas pavirto tarybinio ūkio grūdų,
sėklų sandėliu. Išvydus tokį vaizdą, Juozui Vaičiūnui rodės širdis
sustojo. Tik bičiulio Z. Zinkevičiaus ant peties ranka: „Nenusimink,
prikelsime Ustronę“ jį sutvirtino.
1956 m.
visi ustroniečiai grįžo į Lietuvą, tik Pranas Vaičiūnas atgulė Sibiro
žemėn. Jadvygos ir Juozo Akelaičių šeima prisiglaudė kambarėlyje
Ustronėje įnamių teisėmis. Svirnas šaukėsi pagalbos. Kadangi Krekenavos
tarybinis ūkis juo nesirūpino, pervedė jį tarpūkinės gyvulininkystės
įmonei. O šios įmonės vadovai 1982 m. pradėjo „darbus“: išplėšė
ąžuolines grindis, duris, sunaikino Vaižganto kambarį, slėptuves,
sudaužė baliustrados likučius ir išsigabeno. Ruoštasi įrengti
poilsiavietę su pirtimi. Prasidėjo ilga ir sunki kova už istorinės
atminties išsaugojimą. Jadvyga Akelaitienė (Povilo vaikaitė) stebėjo,
sekė, kas vyksta – plaukė ir plaukė laiškai Juozui Vaičiūnui į Vilnių.
Šis ėjo ir ėjo, varstė ir varstė duris ten, kur tikėjosi rasiąs pagalbą.
Spaudoje
pasirodė laiškai, raginantys apginti svirną: prof. Vandos Zaborskaitės,
Aldonos Vaitiekūnienės, Vaižganto kūrybos tyrinėtojos, studento Juliaus
Vaupšo ir kt. Spaudoj rašoma, kad buvo pradėti rinkti parašai už svirno
atstatymą.
Tarpūkinė įmonė buvo priversta atstatyti, kas buvo sunaikinta, o svirną
globoti ėmėsi Panevėžio rajono savivaldybės viešoji biblioteka. 1987 m.
įkurtas muziejus. Ekspozicija atidaryta 1991 03 01. Ją parengė Panevėžio
rajono savivaldybės viešoji biblioteka (V. Liegytė, A. Gelčys, Šepkus),
padėjo Knygų rūmai, talkino M. Mažvydo biblioteka, Kauno Maironio
literatūros muziejus. Vaižganto kėdė perduota iš Naujamiesčio bažnyčios.
Dailininkas L. Juozonis nutapė knygnešių portretus. Įspūdingas muziejaus
atidarymas. Dalyvavo per 200 žmonių: iš Kauno, Vilniaus, Panevėžio
apylinkių. Kalbėjo docentė A. Vaitiekūnienė, prof. A. Tyla, rašytojas
Vyt. Bubnys ir kt. Garsi fotomenininkė Ona Pajėdaitė ne tik įamžino šį
svirno prisikėlimą, bet ir padovanojo albumą su nuotraukomis Vaižgantui
atminti. Kam reikėtų dėkoti, kad šiandien iš čia tebealsuoja tėvynės,
kalbos meilė, Julius Vaupšas – buvęs muziejaus administratorius, sausio
parlamento gynėjas, poetas, paruošęs fotoekspoziciją „Iš Ustronės J.
Tumo-Vaižganto ir knygnešystės muziejaus istorijos“, rašė:
„Ačiū
visiems šios kovos dalyviams, pradedant iškiliais generolais –
istorikais A. Tyla ir V. Merkiu, mokslo grynuoliais A. Vaitiekūniene, V.
Zaborskaite, Z. Zinkevičium, ačiū šių gimtų vietų patriotams: Ustronės
močiutei J. Akelaitienei, jos broliui vilniečiui pedagogui Juozui
Vaičiūnui su šeima bei šviesuoliams kraštotyrininkams, vedamiems
knygnešio vaikaitės Knygnešio draugijos pirmininkės I. Kubilienės,
knygnešių ainiams Ipolitui Ūdrai ir Jurgiui Algirdui Bieliniui... ir
visiems rajono ir miesto kultūros nuolatiniams tarnams, baigiant
Panevėžio žygeiviais, išdrįsusiais sirgti lietuvybe dar prieš Lietuvai
tampant laisva“.
Juozas
Vaičiūnas toliau globojo muziejų. Nuo 1983 metų pradėjęs susirašinėti su
Ipolitu Ūdra, iki mirties (1995) rūpinosi eksponatais, renginiais,
knygnešių portretais, Garšvių vietos įamžinimu – paminklo pastatymu.
Buvo aptarinėjama, koks akmuo, įrašas, vieta ir t.t. („ ... nedailintas
akmuo bus simbolis, kad iš liaudies ūkininkijos prastų žmonių kilę, nešė
šviesą į plačiąją visuomenę“, – samprotavo Ipolitas (1989 08 31
laiškas)). Paruošė Knygnešio dienai medalį, susirašinėjo ir su prof. A.
Tyla, su Sodininkystės ir daržininkystės muziejaus darbuotoju Vyt. Tuinyla,
ypač su aktyviu kraštotyrininku panevėžiečiu mokytoju Pranu Tamošiūnu.
Aš, J.
Vaičiūno žmona, šiuo metu Ustronės laukų dalies savininkė, todėl vyro
mirties dieną paskutiniai jo žodžiai „Neišdraskykit sodybos“ tebeskamba
ausyse kaip įsakymas vykdyti jo valią. Džiaugiuosi, kad protėvių šaknys
tebėra stiprios mano šeimoje. Dukros Vida Augutienė ir Raimonda Kaupienė
(neretai ir vaikaičiai) dalyvauja renginiuose, ruošia parodas. O mano
vaikaitis Juozas Augutis dar ketverių metukų, kai kiekvieną vakarą
vienas kitam palinkėdavom naktį susapnuoti paukštelį, voverytę ir t.t.,
tai kartą (1990) sako: „Susapnuok, močiute: zuikelis eina su vėliava į
sąjūdį balsuot“.
DĖMESIO:
KONKURSAS
Knygnešio
P.Vidugirio ainiai skiria gerų knygų kolekciją mokyklai, kurios moksleivių
grupė aplankys Ustronės muziejų ir Garšvių knygnešių draugijos paminklines
vietas, ir, pakalbinę kraštotyrininkus bei muziejaus direktorių, parašys
kolektyvinį rašinį apie Ustronę. KVIETIMAS galioja iki 2010 metų Knygnešio
dienos. Pranešti el.p. irkubi@gmail.com
Muziejus
gyvuoja. Jaučiu Panevėžio rajono savivaldybės viešosios bibliotekos,
o ypač I. Kubilienės globą. Ji dar 1986 m. birželį su Mokslininkų rūmais
ir mažvydiečiais organizavo talką per Rasos šventę Ustronėje.
Labai
įdomus, reikšmingas jaunimo dviejų dienų renginys – seminaras „Du
pragiedruliai“ (1999). I. Kubilienė sukvietė į muziejų per 70 moksleivių
iš Kauno, Plungės mokyklų. Kalbėta apie vysk. Motiejų Valančių ir Juozą
Tumą-Vaižgantą – du pragiedrulius. Žaidė informacinį žaidimą – iš
užuominų reikėjo surasti knygnešių podėlius, svirne – muziejuje spaudos
slėptuvę ir t.t. Prie laužo dainuota, šokta, deklamuota, vaidinta.
Gintautas Černeckis jauniesiems seminaro dalyviams skyrė poetišką žodį
„Eik“: „Knygnešių muziejuje Ustronėje kažkas manęs paklausė. Apsidairęs
nieko nemačiau. Galbūt, tai buvo Vaižganto ar Valančiaus balsas...
-
Kas tu?
-
Pakeleivis.
-
Kur eini?
-
Į šventovę.
-
Ar žinai
Kelią?
-
Einu savęs
link.
-
Eik“
Kokios prasmingos auklėjimo
pamokos!
2004
m. į konferenciją
„Knygnešystė ir jos istorija Panevėžio krašte“, vykusią muziejuje,
užsuko grupelė keturiasdešimtojo „Poezijos pavasario“ dalyvių – paskaitė
savo kūrybos.
2006 m.
paminėta Spaudos diena muziejuje. Dalyvavo akademikas Zigmas Zinkevičius
su šeima, kiti mokslo žmonės, vilniečiai. Susipažinta su Danutės
Anužytės – Sadauskienės knyga „Nuo Nevėžio ir Vadakties iki Minos ir
Manos“ (2005). Danutė – Povilo ir Jadvygos Vidugirių vaikaitės Onos
Vaičiūnaitės – Anužienės dukra, šešerių metų su savo motina, seneliu
Pranu Vaičiūnu ir kitais ustroniečiais buvo išvežta į Krasnojarsko
kraštą. I. Kubilienė, pristatydama šią tremties knygą, pavadino rožiniu,
nes autorės ir kitų tremtinių mintys lyg karoliukai sudėlioti į rožinį –
čia žmonių skausmas, tėvynės ilgesys, jų maldos ir šviesa – viltis
išlikti. Akademikas Z. Zinkevičius pakalbėjo apie poterius. Priminė, jei
kas domisi tais klausimais, gali paskaityti jo knygą „Lietuvių poteriai“
(2000). Renginį plačiau aprašė prof. O. Voverienė laikraštyje „Lietuvos
aidas“. Nuotaikingai įsijungė Vilniaus vidurinės mokyklos „Lietuvių
namai“ 9-12 klasių auklėtiniai – šoko lietuvių liaudies šokius.
Moksleiviai padovanojo Ustronės knygnešių ainiams savo kūrybos rinkinį
„Želmenys“.
Paminėjau tik keletą renginių. Panevėžio rajono savivaldybės viešosios
bibliotekos ir muziejaus administratoriaus Audriaus Daukšos rūpesčiu
kiekvienais metais minima Spaudos aatgavimo, Knygnešio dienos, lankomi
knygnešių kapai Vadaktėliuose. Į renginius kviečiami visuomenės
veikėjai, mokslininkai, aktoriai, rašytojai.
Vilniečiai su muziejumi Ustronėje galėjo susipažinti ir Vilniuje. 2003
m. Specialiojo fondo konferencijų salėje vyko lankstinuko „Juozo
Tumo-Vaižganto ir knygnešystės muziejus Ustronėje“ pristatymas.
Lankstinuko autoriai: I. Kubilienė, mano dukros Vida Augutienė ir
Raimonda Kaupienė. Išleido Valstybinis turizmo departamentas, Lietuvos
kultūros fondas, Lietuvos knygnešio draugija. Buvo parodytas videofilmas
„Ustronė šiandien“. Jį filmavo giminaitis P. Keruotis, montavo dukros.
Dukra Vida pristatė parodą apie J. Tumo-Vaižganto ir knygnešystės
muziejų; ją meniškai apipavidalino dukra Raimonda. Ant sienos kabėjo
dailininkės L. Bekintytės išausti keturi gobelenai „Obelys pavasarį,
vasarą, rudenį, žiemą“. Salės šone – kaimiško lango rėmas – tarytum per
Ustronės svirno – muziejaus langą matyti: ant stalo duonos kepalas,
deganti žvakė, puodynėje žydinti saulėgrąža.
Renginyje „Pro Ustronės langą“ Mokytojų namų svetainėje (2004) prof. A.
Tyla, Jono Šliūpo (1861-1944), žymaus kovotojo už laisvą spaudą,
redagavusio „Aušrą“, sūnus Vytautas, atvykęs iš JAV viešnagėn ir kiti
kalbėjo apie knygnešystę Lietuvoje, apie lietuvių kovą už spaudos
laisvę čia ir Amerikoje.
Ruošiantis lietuviškos spaudos lotyniškais rašmenimis atgavimo
šimtmečiui, fotomenininkas J. Vaupšas parengė fotoekspoziciją „Iš
Ustronės istorijos“, kuri ir dabar eksponuojama įvairiose Lietuvos
vietose.
Lietuvos
Seime parengta labai plati spaudos atgavimo šimtmečiui programa, į kurią
įtraukta nemaža renginių apie muziejų Ustronėje.
Yra
nemaža straipsnių apie muziejų spaudoje. Pvz., įdomus J. Vaupšo
(slapyvardžiu – Augustino Grumsto) esė „Tarsi polaidžio vandenys“
(Panevėžio raj. laikr. „Tėvynė“, 2005). Skiriama muziejui eilėraščių: M.
Karčiausko, J. Vaupšo, J. Mėdžiaus, B. Vaitkienės („Tumo laiškai iš
Ustronės“ir kt.).Muziejaus prasmę išryškina kūrybiški meistrų darbai: K.
Nemanio Stogastulpis (1990), „Viešpatie, Tu juk matai kiekvieno
knygnešio kelią“, J. Tėvainio Kryžius (1990), skirtas 1988 atgimimo
metams „Garbė Jėzui Kristui“, Naujamiesčio moksleivių, vadovaujamų
mokyt. D. Dirsės, skulptūra „Skaitantis“(„Kalba, raštas, knyga“).
Tebestovi prieš kelis dešimtmečius pastatytas Povilo Vidugirio
provaikaičio Jurgio Akelaičio Kryžius „Kančių Karaliau, gelbėk Tėvynę“.
Lankytojus pasitinka muziejaus administratoriaus Audriaus Daukšos
nuoširdus žodis ir jo atliekama kanklių muzika – taip ir pajunti dvasinę
šilumą. Audrius yra Mikalojaus Daukšos, reikšmingiausio lietuvių
raštijos XVI a. paminklo „Postilės“ autoriaus, ainis. Audrius rūpinasi
ne tik muziejumi, jo veikla, bet ir sodyba, gražiai tvarko aplinką.
Lankytojams pasiūlo pasiskinti lapelių ar pasirinkti daigelių iš Sibiro
parsivežto „čeremšos“ – meškinio česnako – kuris tremtinius saugojo nuo
ligų ir bado.
Iš
Ustronėje organizuotų renginių man ilgam įsiminė vienas renginys,
kuriame akademikas Z. Zinkevičius dalijosi mintimis su klausytojais apie
pirmosios lietuviškos knygos priešaušrį. Pokalbis tęsėsi dvi valandas.
Kartais net jo vaikaitis Mindaugas, einantis senelio pėdomis,
įsiterpdavo. Pasibaigus renginiui, aš nusistebėjau tokia gausa klausimų.
Akademikas šypsodamasis: „Visada mane apipila klausimais“. Žmogus
domisi! – suvirpėjau. Tokia nuotaika neapleido manęs nei vakare, nei
ryte. Vakaras – ramybės apsiaustis, o rytas?
Anksti
kėliausi, norėjau pamatyti saulę, ropojančią per medžių viršūnes link
muziejaus. Nepakartojamas vaizdas: keliasi žemelė, rasos išprausta, o
svirnas – muziejus saulės nutviekstas. Ant medžio pakibę rasos lašai –
pakšt pakšt ant stogo – sidabru nulieja. „Koks galingas tas rasos
lašas“, - rašiau savo knygoje „Vaivorykščių tiltais“, - pagirdo lapą,
gėlę, žiedą, kas be jo būtų?
Žemė
kėlė žolę,
Žolė
kėlė rasą,
Rasa
kėlė pasagėlę,
Pasagėlė
žirgą, - girdžiu ausyse“.
Ak, tas
lietuviškas žodis, kaip tas rasos lašas, vis tiek suskambės įvairiuose
muzikos šou, „Žvaigždžių duetuose“, kavinių, restoranų, UAB
pavadinimuose, prasiverš jis... Patikėjau tą rytą – žmonės tebesaugo
svarbiausias vertybes gyvenime. Padėka tiems, kuriems, anot knygnešio A.
Laduko, „lietuviškos knygos lapas buvo knygnešio baime ir pavojais
praustas“. („Knygnešys“ I t.)
Dėkoju
aplankantiems šį muziejų. Atėję pabandykite pajusti knygnešių dvasią,
įsijausti į aplinką – ji įspūdinga. Tada išgirsite Vadakties bangelių
nerimastingumą, išvysite svirną – muziejų, spinduliuojantį tų didžių
žmonių šviesa.
Vanda Vaičiūnienė
Specialiai šiam leidiniui, 2008
J.Tumas vyskupo Paliulionio įsakymu 1902 m. gegužės 29 d.
iš Micaičių buvo perkeltas į Vadakčiukus. Atvykus į Micaičius įpėdiniui
kun. Zekniui, jis išvažiavo į Vadakčiukus. Klebonas A. Eidimtas su
Kuršėnų lenkininkais, be abejo, tuo išvažiavimu džiūgavo.
Naujoji kun. J. Tumo gyvenamoji vieta Vadaktai — istoriška. Ją yra
vaizdavęs Henrichas Sienkevičius savo gra žiame iš netolimos Lietuvos
praeities veikale „Tvanas".
Aplinkui keletas didelių dvarų, kurie, stovėdami ant Vadakties upelio,
visi tuo pat vardu vadinami. Prie dviejų iš tų Vadaktų dvarų — Liaudoje
prie Miškinių Vadaktų ir prie Kopanskio Vadaktų, kuriuos paveldėjo
bajorai M. Zavadzkis ir Vytautas Oginskis, yra bažnyčios. Kun. J. Tumas
buvo atkeltas kuratu į šituos pastaruosius Vadaktus. Jų bažnytėlė
priklauso Naujamiesčio parapijai ir žmonės ją vadina Vadakčiukais, tuo
skirdami nuo netolimų miškinių Vadaktų — Krekenavos filijos.
Naujos kun. J. Tumo gyvenamos vietos geografinė padėtis puiki: bažnytėlė
stovi ant aukšto Nevėžio upės kranto, prie didelio pašto vieškelio iš
Panevėžio į Kėdainius, tik trys mylios nuo Panevėžio gelžkelio stoties.
Nors menka ir neturtinga medinė Vadaktų bažnytėlė, tačiau minėtina; ją
esąs įkūręs Lenkų kariuomenės pulkininkas, Kuršo kunigaikštis Bironas
pirmojo Lietuvos - Lenkijos padalinimo laikais. Metęs kariuomenę,
kunigaikštis tapo kataliku, net vienuoliu ir kunigu. Vadaktų dvarą, tur
būt, už nuopelnus jam dovanotą, atidavė kartu su juo katalike tapusiai
seseriai, kuri ištekėjo už barono Grothuso. Vėliau Vadaktus paveldėjo jų
duktė ištekėjusi už grafo Kopanskio, kurs 1784 m. į dvaro
bažnytėlę įvedė viešas pamaldas, bet kunigas čia buvo paskirtas tik
1881 m. Ivonė Kopanskis davęs jam 8 ir pusę dešimtinės žemės ir
160 rub. metams algos. Tiek teatsimena žinių žmonės, kuriems teko
peržiūrėti keletas Kopanskio archyvo dokumentų. O tai būta didelio ir
brandaus archyvo. Iš jo sau medžiagos sėmęsis H. Sienkevičius, rašydamas
„Tvaną". Dvaro valdytojui mirus, jo archyvą už skalikus atpirkę
Panevėžio žydeliai silkėms vynioti Taip tad žuvo brangus mūsų
praeities paminklas.
Bažnytėlės valdomoje apylinkėje — 23
ūkininkai, 4
dvarai, du dvareliai, o jos plotas 3X6
varstai. Taigi, kun. J. Tumo parapijėlė nedidelė, iš jos kunigui
pramisti sunkoka. Klebonijėlė maža, medinė, šiaudais dengta. Visas
gerumas — tai didokas pievų plotas. Todėl kun. .J. Tumas Vadakčiukuose
laikė porą gerų arklių, su kuriais tekdavo daug ir gana toli įvairiais
reikalais važinėti.
Visi ūkininkai tikri lietuviai, o dvarelių savininkai sulenkėję arba
lenkai. Ūkininkai, susiskaldę žemes į mažas daleles, gyvena skurdžiai;
pirkios dūminės, seklyčios nė vienas neturi; arklelis smulkus, karvės
dar menkesnės; žemė, palyginti, naši ir gerai rugiai bei kviečiai
uždera.
Nors daugumas žmonių kaime moka lenkiškai, bet namie visi kalba tik
lietuviškai. Žinoma, jų kalboje pasitaiko lenkiškų žodžių, bet šiaip jų
kalba, pasak, kun. J. Tumo, graži, sveika, pilna įstabių tarmės
ypatybių. Keletą jų tarmės pavyzdžių kun. J. Tumas buvo įdėjęs į lenkų
etnografinį žurnalą „Wisla", į Volterio Lietuvišką Chrestomatiją ir
kitur. Su dvaro žmonėmis jau blogiau: jie beveik visi tarp savęs kalbasi
lenkiškai, nors moka ir lietuviškai.
Skurdo verčiami daug ano krašto žmonių palikę pačias ir vaikus, bėgo į
Ameriką laimės ieškoti. Kun. J. Tumas, norėdamas jų skurdą sumažinti,
ragino mokytis skaityti, ir pats, kiek galėdamas, juos švietė. Savo
lėšomis įtaisė pašto dėžutę, prie kurios penkius sykius per savaitę
sustodavo paštas. Tai palengvino pačiam kun. J. Tumui greičiau gauti
korespondenciją, o žmonėms laikraščius.
Kun. J. Tumui atkilus į Vadakčiukus, jo santykiai su dvasine vyresnybe
nepagerėjo. Vyskupas, matyt, tuo laiku svarstė A. Eidimto ir jo
bendrininkų skundus ir pas jį atsilankančių kunigų šio to pasiteiraudavo
apie skundžiamąjį kun. J. Tumą.
Nepatenkintas kun. J. Tumo tautiškąja veikla, vyskupas kai ką negero
apie jį ir pats pasakydavo kunigams, šie iš vyskupo išgirstąsias žinias
toliau paskleisdavo, jos netrukus ir skundžiamąjį pasiekdavo. Aišku,
jos skaudžiai įžeisdavo sunervintą kun. Juozą Tumą.
— Mane Jo mylista neliaująs visaip dergęs, — skundžias jis 1902.X.l.
laiške savo bičiuliui A. Dambrauskui. — Nėra kunigo, kurs būtų pas jį
buvęs ir apie mane nors adynos nepaklausęs. Negana to: iškelia ir iš
Vadaktėlių atgal į kamendorius, tik nežinau kur. Man tai labai patinka,
nes šluostyti visas kerčias, kaip Micaičiai ir Vadaktėliai, nėra malonus
dalykas. Čia tiesiog nėra iš ko žmoniškai gyventi.
Nuolat žandarų sekamam, lenkininkų kunigų šmeižiamam, o dvasinės
vyresnybės vis į didesnį užkampį kilnojamam kunigui J. Tumui veikimo
sąlygos sunkėjo. Toks gyvenimas darės jam nebepakenčiamas, ir jis vienu
tarpu ėmė dairytis padoresnės vietos užsienyje. Tarės su Andriumi
Dubinsku keltis į Petrapilį ar į Rygą ir čia per protekciją, kurios kun.
J. Tumui nebūtų trūkę, gauti kunigo vietą. Gyvendamas Petrapilyje ar
Rygoje, jis būtų turėjęs patogesnes sąlygas ir daugiau laisvesnio laiko
literatūrai. Tuos savo planus kun. Juozas Tumas išdėstė Petrapilio
Kunigų Akademijos profesoriui kun. J. Mačiuliui-Maironiui, su kuriuo jam
kartą teko drauge važiuoti gelžkeliu.
Maironis, žinodamas kun. J. Tumo būdą bei veiklumą ir lenkiškos dvasinės
vyresnybės politiką, jį nuo to sumanymo atkalbėjo, nepatarė važiuoti.
— Argi ilgai, manai, laikys tave Petrapily ar kur kitur, — sakęs jam
Maironis. — Nugrūs kur tarp gudų ir smirdėk ten sveikas.
Tos liūdnos perspektyvos atpliekė kun. J. Tumo norą važiuoti
iš Lietuvos. Nebeklausė nė amerikiečių viliojamas: pasiliko Lietuvoje
vargelio vargti. Nors čia ir sunkus gyvenimas, bet vis dėlto tarp
savųjų.
Ištrauka iš: A.Merkelis.
J.Tumas-Vaižgantas. V., 1989
Skaitydami pagalvokite, kas atsitiktų kunigui, nepaklususiam lenkomaniškai
bažnyčios vyresnybei. Ką turėjo galvoje Maironis, sakydamas „ir smirdėk ten
sveikas“?
Klausimai akyliems skaitytojams:
-
Ar čia minimi
Vadakčiukai
yra dabartiniai Vadaktėliai?
Kodėl autorius pateikia
gan išsamią tos vietos istoriją?
Ką žinote apie
Senkevičiaus “Tvaną” (knygą ar filmą)?
-
Į kokią aplinką pateko J.Tumas? Kas buvo jo parapijiečiai?
-
Kur jaunas ir veiklus kunigas rado užuobėgą ir slaptą vietą
redaguoti “Tėvynės sargą”?
-
Ar žinote, kad būtent Vadaktėliuose J.Tumui-Vaižgantui prisisapnavo
pranašiškas sapnas apie caro vizitą ir spaudos draudimo panaikinimą?