„Tėvui buvo lengviau paklausti, negu man atsakyti. Dėl ko? Mano
pagrindinis motyvas buvo tas, kad negalėjau būti kunigu. Negalėjau dėl
to, kad nebetikėjau tuo, kuo kaip kunigas turėjau tikėti. Negalėjau eiti
kunigo pareigų, joms eiti pagrindo netekęs. Ar galėjo seminarija man
tikėjimą grąžinti? Buvau tikras, kad ne. Kuo tuomet galėjau pateisinti
stojimą seminarijon, iš pat pradžių užsimaudamas kaukę? Prieš save aš
neturėjau reikalo aiškintis. Bet kaip tai galėjau paaiškinti tėvui, kai
pirmutinis mano pasisakymas, kad nebetikiu taip, kaip esu tikėjęs, vers
jį padaryti vienintelę išvadą, kad apskritai nebetikiu. Giliai tikinčiam
žmogui tai būtų per skaudus ir neužtarnautas smūgis iš vaiko, į kurį
sudėjo metais svajotas viltis ir iš dalies savo gyvenimo pateisinimą
(...)
Mediniais žodžiais staiga išdžiūvusioje burnoje ištariau:
- Tėte, negaliu būti kunigu.
Tėvo veidas sustingo suakmenėjusiais bruožais; kiek patylėjo ir jau
kietu, įsakančiu balsu tarė:
- Gerai. Ryt iš ryto kelsies su visais, duosiu tau apsiauti nagines kaip
visi ir eisi arti. Pažiūrėsi kaip lengva uždirbti duoną.
Manyje kaip kalnas atslūgo. Arti, tai arti. Galima pabandyti ir arti.
Atrodė, kad stoju į kovą su tėvu. Tegu ir taip.
- Gerai, tėte.
Tėvas pakilo ir išėjo. Palikau vienas ir pasijutau vienas".
Išėjęs iš kamaraitės tėvas apie sūnaus apsisprendimą pasakė motinai.
Paplūdusi ašaromis, raudodama ji pradėjo klausinėti sūnų, kodėl jis taip
elgiasi. Jeigu tėvo grasinimai Stepono neišgąsdino, tai motinos ašaroms
jis neatsispyrė ir nepagalvojęs, ką sako, ištarė: „Gerai, mama, būsiu
kunigu".
Toks nelengvas buvo pokalbis su tėvais. „Šeima, kuri iki šiol buvo tiek
sava, dabar mano likiminėje byloje atsistojo kaip šalis prieš mane", -
prisimena S. Kairys. Su tokiomis sunkiomis mintimis jis išvažiavo į
Šiaulius tęsti mokslo.
Šiauliuose S. Kairys vėl apsigyveno P. Lovmianskienės bendrabutyje kaip
jo vyresnysis. Naujieji mokslo metai prasidėjo neįprastai. Gimnazistai
sužinojo, kad gimnazijos direktorius gavo iš Vilniaus raštą, kuriuo, esą
atšaukiamas ir katalikams privalomas cerkvės lankymas sekmadieniais bei
švenčių dienomis ir leidžiama melstis savo bažnyčioje. Vyresniųjų klasių
gimnazistai, pasitikrinę šią žinią pas mokyklos kapelioną kun. J.
Remeikį, nusprendė stačiatikių pamaldose, skirtose mokslo metų pradžiai,
nedalyvauti.
1897 m. rugsėjo 1 d. (pagal senąjį kalendorių - rugpjūčio 20)
gimnazistams susirinkus gimnazijos salėje ir stačiatikių šventikui
pradėjus pamaldas, katalikai lietuviai iš salės išėjo. Kilo triukšmas.
Po pamaldų gimnazijos vadovybė pradėjo išėjusius iš pamaldų tardyti,
ieškoti kaltininkų. S. Kairys pakliuvo tarp kalčiausiųjų, - jį ir dar
tris gimnazistus gimnazijos pedagogų taryba nutarė pašalinti iš
gimnazijos, kitiems buvo skirta švelnesnė bausmė. Tai buvo rimtas
gimnazistų pilietiškumo išbandymas. Šiaulių gimnazijos moksleivių
protestas susilaukė plataus caro draudžiamos spaudos atgarsio. Apie jį
„Varpe" rašė V. Kudirka, buvo apie tai rašoma ir katalikiškajame
„Tėvynės sarge".
Vilniaus mokslo apygarda pedagogų tarybos sprendimo nepatvirtino, ir S.
Kairys bei kiti jo draugai liko gimnazijoje, tik jį atleido iš
Lovmianskienės bendrabučio vyresniųjų. Tada jį mokyti savo vaikų ir už
tai išlaikyti pasiūlė „Gubernijos" bravoro aludaris E. Gliatmanas. S.
Kairys apsigyveno Gliatmanų bute, esančiame prie parko, su jų sūnumi
kasdien šeimininkų karieta važinėjo į gimnaziją. Taip sėkmingai
išsisprendė jo ekonominiai ir buitiniai reikalai. „Gubernijos" alaus
gamykla priklausė grafui Mikalojui Zubovui.
S. Kairys „Gubernijoje" susipažino su grafų Zubovų dvaro ūkvedžiu ir
visuomenės veikėju Vincu Janavičiumi.
„ - Tai ką, pradėjote buntavotis? - užklausė jis naująjį „Gubernijos"
gyventoją.
- Gal ir pradėjome.
- Žiūrėk, kad tau per anksti snapo nenulaužtų - gyvenime labai
reikalingas", - pašaipiai žvelgdamas kalbėjo V. Janavičius".
Stepono Kairio asmenybė išties verta pagarbos. Kaip jis pats nusako savo
gyvenimo tikslą? Jo prisiminimai, cituojami G.Ilgūno monografijoje,
atskleidžia jaunuolio kelią.
Klausimai mokantiems daryti išvadas:
-
S.Kairys kalba apie „likiminę bylą“. Kokio amžiaus ir kaip jam teko
ją spręsti? Jūsų išvados?
-
Kas įtakojo jauną žmogų? Ar kiekvienas eitų klijuoti atsišaukimus
prieš carą?
-
Ar galima susieti moksleivių atsisakymą melstis rusiškai su “kaip
epidemija plintančia litvomanija”? Kaip suprantate tą “litvomaniją”?
-
Kaip suprantate “lietuvis sau” ir “lietuvis viešumoje” tada ir
šiandien?
Dar: S.Kairys apie Vilniaus
Seimą
Taip prasidėjo S. Kairio pažintis su šiuo labai veikliu ir įdomiu
žmogumi, jaunystėje persiėmusiu socializmo ir marksizmo idėjomis,
padariusiomis įtakos ir S. Kairio pažiūroms. Šiaulių gimnazijos
vyresniųjų klasių jaunimas, S. Kairio prisiminimu, brendo trijų asmenų
įtakoje - Stasio Lukausko, Vladimiro Zubovo ir Vinco Janavičiaus. Turėjo
įtakos jie ir S. Kairio pažiūrų formavimuisi. Per Janavičių jis
susipažino ir su grafų sūnumi Vladimiru Zubovu, baigusiu Šiaulių
gimnaziją 1881 m., pas jį keletą kartų buvojo Ginkūnų dvare.
<...>
Po gimnazijos moksleivių „maišto" tarp vyresniųjų gimnazistų buvo mestas
šūkis - tarpusavyje kalbėtis tik lietuviškai. Tuojau susikūrė vyresniųjų
gimnazistų kuopelė mokytis lietuvių kalbos ir skaityti lietuviškus
raštus. S. Kairys
buvo vienas iš šios kuopelės organizatorių. „Vienkart
pažadintas tautinis jausmas, nuoširdus ir jautrus, mus įpareigojo būti
bekompromisiniais lietuvybės savo, moksleivių, tarpe ir platesnėje
visuomenėje", - prisimena S.Kairys. M.Biržiška paliudija, kad
„litvomanija" tuomet tarp gimnazistų pradėjo plisti kaip epidemija.
„Lietuvybės savyje pajautimas nebuvo man reikalingas jokio persilaužimo,
kaip daugeliui kitų. Jis manyje subrendo savaime, natūraliu būdu, gal
daugiausia padedamas to, kas vadinama neaiškiu „laiko dvasios" terminu.
Iki šiol aš buvau lietuvis sau. Po „bunto" gimnazijoje aš, kaip
ir kiti mano draugai, išėjome viešumon; turėjome išeiti viešumon,
nes ir mes priaugome lietuviškos mobilizacijos metą ir turėjome stoti
kovon su visais galimais priešais“, rašo atsiminimuose S. Kairys. „Viena
tebuvo man aišku: aš turiu būti lietuvis. Visur lietuvis: savyje,
viešoj gatvėj ir visų pirma ten, kur į lietuvius svaidoma akmenimis ir
drabstoma purvu". Tuo metu S. Kairys dar neskirstė žmonių pagal
ideologinius įsitikinimus: visi lietuviai jam buvo geresni už
nelietuvius.
Su šia gimnazistų kuopele sietinas ir pirmasis S. Kairio „revoliucinis"
žygis. Valdžiai apie jį sužinojus, jam grėsė represijos. Atspausdinę
lietuviškų, prieš caro valdžią nukreiptų atsišaukimų, kuopelės nariai
nusprendė slapta juos išklijuoti. S. Kairys, gavęs teptuką ir klijų,
turėjo atsišaukimus išklijuoti prie vieškelio nuo Gubernijos dvaro iki
Kuršėnų kelio. Atsiminimuose apie šį savo žygį jis rašo: „Atsikėliau
auštant ir vogčiomis išsėlinau iš kambario. Vieškelis buvo kaip
iššluotas, ir pasidairydamas ėmiausi darbo. Kaskart vis geriau sekėsi,
nepaprasto žygio pajautimas drūtino jėgas". Išklijavęs atsišaukimus,
S.Kairys teptuką ir likusius klijus nusviedė į rugius. Nieko
nesutikdamas jis grįžo namo, išsitiesė lovoje ir laimingai šypsodamasis
mąstė apie savo „pirmą didvyrišką žygį lietuvybės reikalui!"
Per 1897 m. Kalėdų atostogas parvykęs į namus, S. Kairys suprato, kad
tėvai jo apsisprendimui nestoti į kunigų seminariją jau neprieštarauja,
nors, žinoma ir nesidžiaugia. Atsiminimuose S. Kairys teigia tada
susimąstęs, koks gi jo gyvenimo tikslas? „Norėjau būti nuoširdus pats su
savim, ir mano sąmonė, visos padėties sujaudinta, piršo atsakymą:
stengsiuos būti padorus žmogus, kad ir ne kunigas".
Citatos iš: Kairys S. Lietuva budo. Niujorkas. 1957.
Ištrauka iš: G.Ilgūnas.
Steponas Kairys, Vilnius, 2002
Nuotrauka iš Knygnešio draugijos archyvo