Bitėnus – Rambyną ir
Tilžę skyrė Nemunas ir keli kilometrai pievų. Nemunu plaukiojo laivai,
kuriais pas M.Jankų atvykdavo iš Lietuvos. Plaukdavo laivas ir iš Tilžės
su Vydūnu ir jo giedotojais. Deja, nebebuvo Vydūno 1938 m. Joninių šventėje,
kurioje buvo numatytas gražus jo pagerbimas septyniasdešimtmečio proga.
Tiesa, tasai pagerbimas buvo ir jam pačiam nedalyvaujant. Ant Rambyno tada
dainavo Šilutės šaulių choras, o Klaipėdos teatro artistai suvaidino Vydūno
„Vėtrą“. Pats Vydūnas tada buvo ką tik iš kalėjimo išleistas, o vokiečių
valdžia buvo atėmusi leidimą keliauti Lietuvon, taigi, ir į Bitėnus.
Vydūnas –
intelektualas, subtilus inteligentas, tikro dvasingumo įsikūnijimas. M.
Jankus, pats daug rašęs, leidęs laikraščius, knygas, sakęs viešas
kalbas, veiklus politikoje, iš esmės tebuvo savamokslis – tik pradžios
mokyklą tebaigęs. Ir tai, šiaip ar taip, uždėjo antspaudą visam jo
veikimui. Tačiau, kaip puikiai žinome, tasai veikimas buvo didžiai
reikšmingas ano meto Mažosios Lietuvos raidoje. Vydūnas savo veikimu ir
kūryba tapo pirmo ryškumo žvaigžde visos Lietuvos (tiek Didžiosios, tiek
Mažosios) kultūroje. Jis irgi tam tikra prasme buvo autodidaktas (taip
jį yra pavadinęs V. Mykolaitis – Putinas), tačiau europinio
universitetinio lygio, sukūręs savo filosofinę sistemą.
Būdami
daug kuo gerokai skirtingi, M. Jankus ir Vydūnas lietuvybės puoselėjimo
požiūriu, įnašu į jį yra abu dideli ir reikšmingi, nors vėlgi savaip. M.
Jankus veikė plačiai – kaip spaustuvininkas, aktyvus visuomenininkas,
politinio veikimo dalyvis, tautiečių teisių gynėjas, laikraštininkas,
netgi literatas. Tačiau nė vienoje iš tų sričių jis nepasiekė ryškesnės
gilumos. M. Jankaus, kaip įstabios didelio populiarumo pasiekusios
asmenybės, Mažosios Lietuvos patriarcho fenomeną sudaro jo energingo
veikimo visuma. Vydūnas taip pat reiškėsi keliose srityse –
filosofijoje, dramaturgijoje, teatrinėje ir muzikinėje veikloje,
žurnalistikoje, istoriografijoje, tačiau visumoje jo veikimas
siauresnis, bet nepalyginamai gilesnis.
Pasitikrinkite, ar atidžiai skaitote tekstą:
1. Raskite,
kokios bendros vertybės žymėjo M.Jankaus ir Vydūno asmenybes: sakrali
pagarba (kam?), besąlygiška ištikimybė (kam?), kompromisų nepripažinimas (kame?)
2. Paaiškinkite,
kokiam tikslui nukreipė savo veiklą abu veikėjai a) kad tauta atsilaikytų
...., b) galėtų minimaliai reikšti savo tautinį ............
3. Kaip
“Aušra” Vydūnui atvėrė akis? Kaip jį nukreipė praktinei
tautinei tarnystei? Kas buvo Rambyno aukuro liepsna Vydūnui?
4. Abiems
veikėjams tauta buvo didžiausia vertybė. Kuo skyrėsi jų veikimas?
Laukiame konkursinio rašinio (3-5 psl) apie Vydūną iki 2010 m.Knygnešio
dienos El.p. irkubi@gmail.com
M.Jankui tauta buvo
vertybė pati savaime. Vydūnas mąstė apie jos egzistencijos prasmę, apie
jos misiją žmonijos kultūros raidoje ir siekė, kad lietuvių tauta būtų „viena
iš ryškiausių žmoniškumo reiškėjų pasaulyje“.
Specialiai
šiam leidiniui, 2008 spalis
Nuotraukos iš Knygnešio draugijos archyvo