Taip jau
atsitiko, kad ....Knyga taip ir liko pas mane.
Prasidėjo nauji mokslo metai ir su jais nauji rūpesčiai. Tačiau mintis,
kad knyga pas mane, kankino mane. Kartais per pamoką Tomas Žilinskas
meta žvilgsnį į mane, o man jau rodos, kad tuo žvilgsniu jis nori
pasakyti: „Aš žinau, kad tu, šelmi, turi mano knygą ir negrąžini jos
man...aš visa žinau...“ ...... Mokytojas buvo toks geras, kad apie knygą
niekuomet neužsiminė.
...........................
Buvo jau po pamokų. Iš seminarijos rūmų išėjo keli žandarai
ir, mūsų poros mokytojų lydimi, nuėjo į (...)bendrabutį. Žandarai,
apstatę duris ir langus, pradėjo krėsti ten gyvenančius mokinius.(...)
Iškrėtė visų dėželes, lovas, peržiūrėjo lentynėles, visus užkrosnius,
palubius.
Ėjau tą
valandą šalia bendrabučio. Iš lango buvo išsikišęs Andrius
Baltrušaitis, visas išbalęs, sumišęs. Priėjau arčiau.
—
Žandarai mus krečia, ieško lietuviškų knygų, — pratarė jis man. —
Pasakyk ir kitiems.
— Tylėk
— riktelėjo žandaras ir, pagriebęs jį už peties, įsitraukė vidun. O
ten, viduje, šmėkštelėjo Tomo Žilinsko veidas, irgi toks išbalęs, su
glaudžiai sučiauptomis lūpomis.
„Žandarai ieško lietuviškų knygų", — skambėjo mano ausyse A.
Baltrušaičio žodžiai, o prieš akis šokinėjo Maironies Lietuvos istorija,
kurią aš prieš porą mėnesių buvau išsinešęs Iš Tomo Žilinsko buto. „Kas
bus, jei jie užeis pas mane, paieškos ir tą knygą suras... pynėsi mano
galvoje viena už kitą baisesnės mintys.
..........................
Parbėgau namo uždusęs, širdis tvaksėjo krūtinėje.
- Mama, žandarai mokinius krečia, lietuviškų knygų ieško.
-Ana va, vaikeli, kas tau pasidarė? Tu gi neturi tų knygų...
- Taigi, kad vieną turiu...
- Tai slėpk kuo greičiausiai.
.......................
Rankos mano drebėjo, kojos keliuose linko. Kas su ja
daryti? Kur geriau paslėpti?
- Kišk,
vaikeli, į ugnį, - patarė man motina.- Neduok- die, rastų, prapultum ir
tu, vaikeli.
Pamąstykime drauge:
1. Kodėl
Veiverių mokytojų seminarijoje lietuvių kalba buvo dėstoma
rusiškai?
2. Dėl
ko studentui lietuviška knyga padarė tokį gilų įspūdį?
3. Ar
esate iš savo senelių / tėvų girdėję apie jų patirtą siaubą ar baimę
sovietinės okupacijos metais?
4.
Ką jūs būtumėte darę autoriaus vietoje?
Ar jums ką nors sako
publikacijos data?
Nukoręs galvą, žiūrėjau į ugnelę. Tol žiūrėjau, kol ji pavirto į
juodus pelenus.
Tai buvo pirmoji mano knyga, kurią aš savo rankomis
sudeginau.
.......
Žandarai
išsivedė su savim Kizilevičių ir Andrių Baltrušaitį. Kizilevičiaus po to
aš jau niekuomet nemačiau, nieko apie jį nė negirdėjau. Su A.
Baltrušaičiu susitikau dar tais pačiais metais. Pasakojo jis, kad
žandarai nei pas jj, nei pas Kizilevičių lietuviškų knygų nerado. Rado
tik vieną, kieman pro langą išmestą, ir įtarė, kad toji knyga buvusi
Kizilevičiaus ir kad pro langą ją turėjęs išmesti jis, Baltrušaitis.
Tomui
Žilinskui niekuomet neprisipažinau, kad jo knygą buvau sudeginęs. Kol
mokiausi, neišdrįsdavau pradėti kalbos apie tai, o kai išėjau
mokytojauti, neteko jau niekuomet susidurti. Mane dar ir dabar
persekioja klausimai: ar Tomas Žilinskas žinojo, kas iš jo knygų
rinkinio buvo paėmęs Maironies istoriją, ir jei žinojo, tai ką jis
galvojo apie mane tuomet, kai žandarai krėtė mokinius?
Sutrumpinta iš Vidos Girininkienės
publikacijos
„Komjaunimo Tiesa“, 1989 kovo 16,
Nr.52
GAJUS ŽILINSKŲ GENTIES MEDIS
Dabar, kai mes suvokėme, kad esame tauta su savo Istorija, kultūra,
tautosaka, didžiavyriais, turbūt visi, bent jau daugelis, sujudom,
susirūpinom, kuo gi kiekvienas galim prisidėti surenkant,
sutvirtinant po kruopelę mūsų kultūros rūmą. Mūsų genties ąžuolas –
Tomas Ferdinandas Žilinskas, mokytojų Tėvas, Veiverių mokytojų
seminarijos įkūrėjas, tačiau giminėje turime ir daugiau šviesių žmonių.
Norime papasakoti Jums apie mūsų mamytės Antaninos Žilinskaitės—
Kijauskienės šeimą ir giminę, apie ją pačią, gimusią amžių sandūroje,
tačiau iki šių dienų išsaugojusią šviesią, pavydėtiną atmintį.
Mykolas Žilinskas, mamytės tėvas ir brolis Bronius Žilinskas buvo iš tų
Lietuvos sūnų, kurie savo kukliu, tačiau pavojingu ir taip reikalingu
darbu prisidėjo išsaugant lietuvių kalbą ir spausdintą žodį caro
valdymo metais. Abu jie buvo knygnešiai — šviesūs, pažangūs žmonės.
Mikas Žilinskas gimė 1850 m. Vilkaviškio apskr. Šunskų valsčiuje,
Domeikų km. Mokėsi kurį laiką Varšuvoje gimnazijoje, o grįžęs į
Lietuvą (Lankeliškių vls. Juodupių km.) ūkininkavo. Vedė, susilaukė 15
vaikų (5 mirė maži). Visą gyvenimą buvo tikras Lietuvos patriotas,
pažinojo dr. Joną Basanavičių (iki Ožkabalių — Basanavičiaus tėviškės —
tebuvo 5 km), Vincą Kudirką. Vyriausias sūnus Bronius (g. 1881 m.)
mokėsi Paežerių km. Vaikystėje ganė kartu su Aleksų Zigmu (Angariečiu).
Bronius Žilinskas tarnavo caro kariuomenėje, mokėsi Veiverių mokytojų
seminarijoje. Iki I Pasaulinio karo dirbo Baku mieste, vėliau dirbo
įvairiose tarnybose Kaune. Buvo apsišvietęs žmogus, be lietuvių kalbos
dar mokėjo lenkų, rusų, vokiečių, ukrainiečių kalbas. Dar menam
dėdės Broniaus laiškus — labai gražia, kaligrafiška rašysena rašytus,
iškalbius. Jo broliai ir seserys atsimena Broniaus grupines nuotraukas,
kuriose buvo ir dr. J. Basanavičius. Deja, tos nuotraukos neišliko. Be
abejo, šios pažintys daug lėmė, formuojantis pasaulėžiūrai ir
imantis atsakomybės gabenti į Lietuvą lietuviškas knygas ir
laikraščius. Tėvas ir sūnus — abu keliaudavo į Tilžę, parsiveždavo
knygas į ūkį, o paskui perduodavo Kudirkai. Pati mamytė atsimena, kaip
vieną kartą pamatė tėvą užkasant knygas. Praėjus kelioms dienoms, ji
paklausė, gal jau reikia tas knygas iškasti. Nusišypsojo tėvas: „Seniai
jau jų ten nėra, vieną naktį tepernakvojo jos ir iškeliavo, kur reikia".
Mykolas Žilinskas sugebėjo visai savo gausiai šeimai įskiepyti
meilę Lietuvai. Vyriausias sūnus buvo patikimas pagalbininkas,
gabenant knygas, o jas slepiant talkino visa šeima. Caro žandarų
kratos ne toks jau retas dalykas buvo jų gyvenime. Yra buvę, kad apie
būsimą kratą Bronių perspėdavo jo geras pažįstamas Albinas Rimka,
vėliau buvęs Lietuvos ministru. Tačiau buvo ir netikėtų kratų. Visa
šeima vėliau su džiaugsmu minėjo tuos kelis atvejus, kai, rodos. Dievas
gelbėjo šeimą ir knygas.
Vieną kartą, kai lietuviškos knygos gulėjo klėtelėje dorai net
nepaslėptos, atėjo žandarai. Patikrinę namus, sustojo prie klėties ir
pareikalavo atrakinti. Tuo tarpu kiemo sargas šuniukas Margis puolė
žandarui į jo aptemptas mėlynas kiškas. Žandaras išsitraukė
pistoletą, tačiau nešovė. Jam pakyrėjo laukti rakto, pakyrėjo Margio
uolumas ir, saugodamas savo uniformines kelnes, žandaras pasišalino. O
klėtelė buvo nerakinta, ir raktas gulėjo joje ant stalo, šalia
lietuviškų knygų... Geru žodžiu minėjo šeima šaunųjį Margiuką.
Dar vieną nutikimą norėtume papasakoti. Netikėtai užgriuvę žandarai
rado ant stalo prirašytą lapą. Čia pripuolė močiutės sesuo Uršulė,
išplėšė lapą žandarui iš rankų, priglaudė prie krūtinės ir rausdama
paaiškino, jog tai mylimojo laiškas. Laimė žandarai patikėjo. O lape
buvo dainos žodžiai:
„Nėra įstatų teisybės, nei dorybės, nei brolybės, nedorybė viešpatauja,
mus užvaldė gudų gauja. Knygas kontrabanda nešim, šviesą, tiesą
pasakysim, kaip žalčiam galvas sutrinsim"... To meto įstatymai baudė už
bet kokį lietuvių kalba parašytą žodį, o už tokį...
Gelbėjo kartais ir pinigai. Kratos metu vienas žandaras pakėlė ties
lova kabantį paveikslą. Iš už paveikslo šlumštelėjo už lovos rulonas
lietuviškų laikraščių. Žandaras išsigandęs net krūptelėjo ir greitai
atstatė paveikslą į vietą. Kas nukrito, neieškojo, nes jis buvo
papirktas ir turėjo nieko ,,nematyti".
Stebuklui prilygsta tai, kad tie metai, cenzūra nenutildė lietuviškos
kalbos, neužsmaugė jos. Mūsų mamytė kurį laiką lankė carinę rusų
mokyklą. Brolis Bronius (o už seserį buvo vyresnis 18 metų) girdėdamas,
kaip ji mokosi rusų kalbos, nusprendė pats mokyti vaikus tiek lietuvių
kalbos, tiek kitų mokslų. Jo mokiniais buvo sesuo Antanina, broliai
Simas ir Antanas, dar Marytė Arminaitė , Adelė Inkrataitė.
Įdomūs vakarai būdavo didelėje šeimoje. Tėvas deklamuodavo Kudirkos,
Vaičaičio, Maironio eiles. Atsistodavo ir pradėdavo: ,,0 Lietuva, mano
numylėta"... Paskui skambėdavo dainos. O kiek jų girdėjo tų namų
sienos! Vienai nutilus, skambėdavo kita, dainuodavo visa šeima,
turėjo ir kelis savo muzikantus. Atsimena mamytė, kaip vieną kartą
vakarojant brolis Bronius pasiūlė visiems iš eilės dainuoti po vieną
dainą, o jis tuo tarpu užrašinės. Tą vakarą jis užrašė apie 100 dainų.
Kiek juokų, „šposų", priežodžių, dažnai tesuprantamų tik jų šeimai, jų
šeimos sugalvotų, skambėdavo Žilinskų namuose. Ir visa tai — po
sunkios darbo dienos. O dirbo visi. nors ir savame ūkyje, griežtas
tėvas niekam tinginiauti neleisdavo. Ganyti pradėdavo 6 metų.
Mykolo Žilinsko pusbrolis Tomas Ferdinandas Žilinskas savo lėšomis,
padedamas kunigo Tomo Žilinsko, įkuria Veiveriuose mokytojų
seminariją. Veiveriuose tebestovi T. F. Žilinskui pastatytas paminklas
(skulpt. Antanas Aleksandravičius), o Šunskų kapinėse yra jo kapas ir paminklas iš jo mokinių suneštų riedulių. Jo mokiniai,
kurių yra dar gyvų, geru žodžiu mini šį lietuvių liaudies švietėją. Pas
savo dėdę mokėsi ir Mamytės brolis Bronius bei sesuo Izabelė, beje,
beveik 20 metų išdirbus mokytoja įvairiose Lietuvos (Vilkaviškyje,
Vinčuose) ir net Rusijos (Voroneže) miestuose, pati viena mokiusi iki
80 mokinių.
Liūdna, kad Tomas Ferdinandas Žilinskas, kaip ir dauguma Lietuvos
respublikos švietimo, kultūros darbuotojų, po II Pasaulinio karo
nesusilaukė reikiamo dėmesio. O ir tas mažas dėmesys dažnai
apsiribodavo kritika. Ir T. F. Žilinskas buvo pavadintas
„nedemokratišku". Būtų juokinga, Jei nebūtų apmaudu — valstybėje,
kurioje demokratija įvairiose gyvenimo sferose buvo didžiausias
deficitas, kažką kaltina demokratijos stoka. O priežastis štai kokia —
T. F . Žilinsko sūnus Aleksandras 12 metų buvo Lietuvos teisingumo
ministru.
Koks entuziazmas lydėjo visus 1918. Pagaliau laisva Lietuva. Mykolo
Žilinsko brolis kunigas Tomas Žilinskas, grįžęs iš Amerikos, pastato
1921 m. Domeikų kapinėse paminklą Žilinskų giminei, mat ištvinusi
Šešupė buvo išplovusi kapus, sugadinusi antkapius. Ant to paminklo
iškalti Maironio žodžiai:
„Apsaugok, Aukščiausias,
Tą mylimą šalį,
Kur mūsų sodybos, kur bočių kapai.
Juk tėviška Tavo malonė daug gali.
Mes tavo per amžius vargingi vaikai".
To meto kaimo jaunimas, inteligentija rinkdavosi sename
Lankeliškių dvare ir statė mėgėjiškus
vaidinimus. Motina prisimena jų pavadinimus: „Pirmasis
degtindaris", „Mūsų geradaris", „Apsiriko". Net jų turinį, personažų
vardus, kas ką vaidino — ji atsimena.
Kokia meile Tėvynei turėjo degti šių žmonių širdys, jei savo vaikams ją
įskiepijo taip giliai, kad Sibiro negandos, neteisybė, praradimai jos
neužgesino. Mykolo Žilinsko brolio Antano sūnus Jonas Žilinskas
suorganizavo 1976 m. Domeikuose, giminės lopšyje, ant Šešupės kranto
Žilinskų giminės susitikimą. Sugūžėjo giminė iš visos Lietuvos. Buvo
kas atsiminti. Aplankė kapus, kur tiek Žilinskų atgulę, kunigo
Žilinsko statytą paminklą (po karo paminklas kažkieno piktos rankos
buvo nugriautas, Broniaus Žilinsko sūnaus Petro iniciatyva paminklo
dalys buvo iškeltos iš Šešupės ir, talkinant skulptoriui Lisauskui,
paminklas atstatytas). Aplankė gimtos sodybos vietoje likusius pamatų
akmenis, tuopų ir ąžuolų alėją (kažkada Jonas Žilinskas čia yra
pasodinęs apie 1000 medžių). Istorikas, susitikimo svečias, labai
daug įdomaus papasakojo apie giminės didžiuosius vyrus, o T. F.
Žilinsko mokinys su didele meile kalbėjo apie savo mokytoją, rodė
nedidelę Lietuvoje išleistą brošiūrėlę apie Tomą Ferdinandą Žilinską.
Kokį peną minčiai ir jausmams turėjo šie susitikimai. Susitikome ant
Šesupės kranto dar 3 kartus. Tačiau Joną Žilinską perspėjo (rajono
valdžia?), kad susitikinėti „nepatartina".
Tiek norėjome papasakoti apie tuos gimtajai žemei, kalbai atsidavusius
žmones, perdavusius iš kartos į kartą lietuviškas dainas, eiles,
pasakas, saugojusius tai kalbos draudimo metais, Sibire, abejingumo ir
kritiško požiūrio tautiškumui laikais. Ir mūsų Mamytės anūkai užaugo
klausydami įdomiausių pasakojimų apie šeimos džiaugsmus ir vargus,
apie karus ir pokarius, klausydami jos dainuojamų dainų ir
deklamuojamų eilių. O dabar proanūkiai žaidžia jos padarytom iš
skarelių „voveraitėm" (išmoktom daryti dar vaikystėje, kai lėlių
nebuvo), klauso jos lėtos, taisyklingos šnekos, auga jos pamylėti.
Mūsų prosenelių ir senelių tikėjimas — tos šaknys, ant kurių sulapojo
šiandienos atgimimo medis.
Vitalija MASLAUSKIENĖ,
Vilija ŽINEVIČIENĖ
Iš Knygnešių krivulės No 4 („Šviesa“) 1989.12.21
Ar esate pastabūs skaitytojai?
1. Žilinskų giminėje daug apsišvietusių žmonių. Kas juos įkvėpė?
2. Kodėl gentainiai labai didžiuojasi Tomu Ferdinandu Žilinsku?
3. Kaip buvo nešamos ir saugomos lietuviškos knygos?
4. Kokios tradicijos jums atrodo patrauklios, ar turite panašių ir savo
šeimoje?