Palangos Spektaklis
Devynioliktojo amžiaus pabaigoj, didesniuose Rusijos ar Latvijos
miestuose valdžia leisdavo ruošti lietuviškus spektaklius. Tačiau
Lietuvoj tokie vakarai buvo griežtai draudžiami, nes per juos buvo
keliama lietuvių tautinė sąmonė, šviečiama liaudis. To meto veikėjams
tačiau labai rūpėjo, kad tik kur nors, kaip nors, ką nors suvaidinus.
Vaidinama, žinoma, buvo slaptai, pasinaudojant kurio nors ūkininko
erdvesniu kluonu ar daržine. Būdingus to laiko susipratusios
inteligentijos troškimus gana vykusiai išreiškia G. Petkevičaite:
„Ne sykį su Povilu Višinskiu kalbėjomės, kad toks spektaklis—Rygoj,
Mintaujoj ar Liepojuj—tėra vien rygiečiams, mintaujiečiams ar
liepojiečiams ir kai kuriems mūsiškiams inteligentams, kurie tyčia
važiuoja viešoje vietoje išgirsti savo prigimtą žodį ir juo
pasidžiaugti. Koks būtų tačiau tautiškos sąmonės pastūmėjimas pirmyn,
jei pasisektų tokį spektaklį suruošti Lietuvoje! Bet kaip? kokiu būdu?
Juk valdžia ir už tokį sumanymą baustų.“
"Iš Mūsų Vargų ir Kovų."
„O publikos debesų debesiai! Pranešama mums, kad ir bilietų daugiau
išparduota, ne kaip esama vietų. Pro plyšelius uždangoje pastebime, kad
ir stovimose vietose žmonių, kaip silkių bačkoje, o prie durų dar,
nelyginant uodai čiulkinį grūda, šmekštelėja čia šviesūs žemaičių
skepetukai, čia tamsios vyrų kepurės, kuriems įsiveržti į vidų jau
nebeleidžia. Ir tokių dar minia! Tie glaustosi prie sienų, sergsti
kiekvieną durų prasivėrimą, prašydami:
—Leiskite nors pro sienos plyšelį pažiūrėti, paklausyti, kad nors žodelį
išgirstumėm!
Buvo juk jau ir tokių sodiečių, kurie kelias dienas anksčiau buvo
atvažiavę tyčia paskutinės repeticijos pažiūrėti ir pirmose eilėse sau
bilietą nusipirkti, o paskum namo parvažiavus visa matyta gražiai
nupasakoti saviškiams.
Spausdiname G.Petkevičaitės-Bitės prisiminimus apie pirmąjį lietuvišką
spektaklį, kurį dr.Liudas Vaineikis ne tik organizavo spaudos draudimo
laiku, bet ir prisiėmė jo pasekmes. Atkreipkite dėmesį į režisieriaus
pavardę. Knygnešio draugija skiria specialų prizą už išsamius atsakymus į
klausimus.
Tokios minios akivaizdoje ir mes pajutome, koks didelis darbas mūsų
apsiimta dirbti. Karščiuodamies dabar ruošėmės, vieną mintį galvodami,
vienu jausmu ir troškimu degdami, kad tas drąsus mūsų užsimojimas, tik
tinkamai būtų atliktas... Dvasia mūsų pakilusi. Nors krūtinėje nerimas
ir ugnis, bet nepaprastai rimtai ir ramiai atliekamas paskutinis
ruošiamasis darbas.
<...> Vaidinimas prasidėjo didelėmis mūsų artistams keliamomis ovacijomis.
Vos tik uždanga pakilo, ir delnų plojimais ir šauksmais bravo —negalėjai
nei apsiklausyti... Sunku į kiekvieną sielą įlįsti, sunku yra nujausti, ką kiekvienas iš
mūsų tą kilnią valandą pergyveno, žinau tik, kad stovėdama už kulisų
rijau ašaras, slėpdamasi nuo kitų. . . Jutome, kad tas vakaras suteikė mums didelį laimėjimą. Laiminome mes
jį, užmiršę visus mažus vargelius, dėl jo pakeltus. Tiesa, nebuvo nė ko
atsiminti... . . jie išrodė visai menki, kaip kokia pergyventa valanda. Vaidinimas pasibaigė ilgu triukšmingu plojimu. Gėlės pylėsi į sceną.
Sodiečiai, pakilę iš vietų, plojo. Ponybė, matyt, užsikrėtusi bendru
nusiteikimu, nesidavė pralenkiama. —Bravo! Bravo! Puiku!—šaukė visa salė, kaip vienas žmogus“. Publika buvo tokia skaitlinga, kad net nesutilpo į grapo Tiškevičiaus
pašiūrę-"salę." Petkevičaitė vaidinimui režisieriavo. Spektaklis pavyko
ne tik moraliniai, bet ir materialiniai: davė apie 200 rublių pelno,
nors jis buvo rengiamas ne pelnui, bet lietuvių tautinės sąmonės
pakėlimui.
.................(ieškokite
tęsinio)