KAZIMIERAS IR STANISLAVA VENCLAUSKAI
Nenuostabu, kad į lietuvių tautinį judėjimą Stanislava įsijungė
labai anksti – vos baigusi gimnaziją. Ji platino slaptą lietuvišką
spaudą, knygas. Jų namuose vis dažniau susiburdavo lietuvių
studentų, patriotiškai nusiteikusių vyresniųjų klasių gimnazistų.
.................
Scenos meną Stanislava Jakševičiūtė studijavo Rygoje, Petrapilyje. O
artistės karjerą pradėjo gimtuosiuose Šiauliuose. Rusų trupėje, nes
lietuviškos dar nebuvo.
Moteriai ryžtis vaidinti teatre buvo neįprasta. Tuo labiau
bajoraitei. Tačiau namiškiai tam nesipriešino. Dar daugiau. „Mano
motina pati buvo artistė,— prisimena Stanislava Venclauskienė.— Ji
man leido baigti dramos kursus ir džiaugėsi mano pasisekimu. Tai
man buvo naudinga ir lietuviškoje veikloje."
1899-ieji—pirmojo viešo lietuviško spektaklio metai. Rugpjūčio
20-ąją Palangoje buvo suvaidinta Keturakio komedija „Amerika
pirtyje". Tokiam žingsniui paskatino studentas Povilas Višinskis.
„Atvykęs Višinskis kvietė mane suruošti spektaklį. Sutikau,—
pasakoja Stanislava Venclauskienė,— nors darbas buvo ir pavojingas.
Iš Ušnėnų vykome į daugelį apylinkinių vietų, bet niekas nedrįso
prisidėti. Kiti bijojo net į namus įsileisti, nors vyskupas M.
Paliulionis buvo raginęs palaikyti Višinskį ir mane. Mums jau
benusimenant, atėjo žinia iš kun. J. Tumo, kuris kvietė į
Palangą ir pažadėjo savo paramą. Gyvenome pas Bitę-Petkevičaitę,
apie dvi savaites ruošėmės spektakliui. Bet vargom ne veltui..."
„Palangoje tuo metu dar nebuvo jokio „Kurhauzo". Spektaklis vyko
pajūrio barake. Žmonių buvo tiek daug, kad jokiu būdu negalėjo visų
patenkinti..."
Spektaklio rengėjai nė nelaukė tokio pasisekimo. Nors tai buvo
pirmas lietuviškas vaidinimas, daugybė norinčių jį pamatyti liko už
durų. Buvo visko. Štai „atėjo vienas žemaitis, apsirengęs
kaimietiška miline — pilka kaip avies vilna — ir paklausė: „Ar čia
žemaičių vystavs? Ir aš noriu čia įeiti"... Žinoma, jam buvo duotas
bilietas. Tai buvo ūkininkas nuo Ilakių." Pasitaikė ir incidentų:
„Vietos policmeisteris civiliais rūbais norėjo įeiti vaidiniman.
Tačiau prie durų stovėjęs studentas P. Avižonis jo neįleido,
reikalavo bilieto. Kilo skandalas ir ko tik spektaklio jis
neuždarė."
Tą nepakartojamą reginį nesunku pajusti ir iš to, kaip pirmąjį
lietuvišką vakarą aprašė tuometinė spauda. O ir kaipgi kitaip. Nors
ir policija trukdė, ir daugumas palangiškių blogai pranašavo,
pasisekimas buvo puikiausias. Visi bilietai — išpirkti. Prisirinko
pilnas teatras, o šito Palangoje, ypač kai ruošdavo spektaklius
kitataučiai, nėra buvę. Suplaukė čia įvairiausi luomai:
kunigaikščiai Oginskis, Radvila, grafai Tiškevičiai, visa
diduomenė, kuri dar nebuvo išvažiavusi iš Palangos. Prisiminkime:
Palanga XIX a. pabaigoje buvo nedidukas miestelis, priklausęs Kuršo
gubernijai, kurioje negaliojo spaudos ir kultūrinės veiklos
draudimas. Čia pas grafą Tiškevičių praleisti vasaros suvažiuodavo
ne tik garsūs dvarininkai, bet ir kultūros veikėjai, lietuvių
inteligentija. Čia gimė ir pirmojo lietuviško vakaro sumanymas...
Na, o į tą nepakartojamą reginį, sekdama aristokratiją, atėjo ir
bajorija, atėjo kunigai, net davatkos, kurios prieš tai viešai
dievagojos: nežiūrėsiančios „chlapskų komedijų". Bet daugiausia
susirinko paprastų žmonių — ir vietinių, ir iš aplinkinių kaimų. Iš
viso vakare buvo per keturis šimtus žmonių.
Surinkti nemažą būrį (aštuonetą) vaidintojų pasirodė ne taip
paprasta. Tik vienas kitas jų jau buvo dalyvavęs slaptuose
lietuviškuose vakaruose, tačiau patyrimą teturėjo labai menką.
Lietuvoje tuomet tik viena moteris galėjo vadintis aktore
profesionale. Tai buvo Stanislava Jakševičiutė, kuriai ir teko šiek
tiek pramokyti būsimus partnerius.
..................(ieškokite tęsinio)
Skaitydami pagalvokite, kodėl vaidinti lietuviškai buvo palyginti saugu
Palangoje ir Liepojoje. Ir kodėl sakoma, kad tai buvo daugiau nei
vaidinimas?