Maila TALVIO
Lakštingalų kraštas
Ėjo 1894-ieji. Mes atvykome į Plokščius prie Nemuno, į vienintelius
lietuvių inteligentų namus, kurie anuo metu tebuvo Lietuvoje, į Petro ir
Zofijos Kriaučiūnų namus. Petras Kriaučiūnas, dailus, galingas ir
sveikas vyras, kuris tartum koks vandens dievas pavasarį ir rudenį
plaukydavo upėje, galynėdamasis su ledo lytimis ir kurio draugai ne
veltui juokaudami vadino jį "Lietuvos karaliumi", dirbo lietuvių kalbos
mokytoju Marijampolės ar Suvalkų gimnazijose, - lietuvių kalbos kurį
laiką mokyta kaip laisvai pasirenkamo dalyko, - paskui persikėlė į
Plokščius dirbti liaudies teisėju. Zofija Kriaučiūnienė iš pradžių buvo
ištekėjusi už poeto Petro Armino, kuris irgi buvo liaudies kalbos
mokytojas. Jaukiuose Armino, kurio artimiausias draugas buvo
Kriaučiūnas, namuose svajota apie Lietuvą ir jos tautiškumą, ten kalbėta
ir rašyta lietuviškai. Nuolatinė suėmimo baimė, nepabaigiami kivirčai su
policija ir pagaliau sėdėjimas kalėjime pakirto Armino sveikatą. Jis
gulėjo, kaip ir daugelis kitų lietuvių, policijos priežiūroje ir laukė
mirties. Nepaisydamas daktaro draudimo, su užsidegimu dirbo ligi
paskutinės savo gyvenimo akimirkos. Į lietuvių kalbą jis vertė kažkokį
stambų poezijos veikalą, tik nepamenu kokį. Policija ištikimai neišleido
jo iš savo akių, o jei ateidavo daryti kratos, savo rankraščius jis
slėpdavo sienoje įrengtoje slaptavietėje. Gulėdamas mirties patale,
Arminas patikėjo žmoną savo draugui Kriaučiūnui, prašydamas ją paimti
sau už gyvenimo draugę. Iš Armino Kriaučiūnas gavo ištikimą savo
gyvenimo draugę Zofiją.
Galima pasakyti, kad anuo metu jų namai buvo vieninteliai susipratusių
lietuvių namai. Lietuvos vyrų, kurie darbavosi ir kentėjo dėl
tautiškumo, buvo šen bei ten, kunigija buvo lietuviška, o didžiuosiuose
universitetuose su svetimomis uniformomis visiškai slaptai rinkdavosi
Lietuvos jaunuoliai pasikalbėti apie tai, ką jie, dėl pavojaus ir
bausmių, turėjo sąmoningai užgniaužti savo krūtinėse, bet lietuvių
inteligenčių moterų nebuvo. Didelis Zofijos Kriaučiūnienės rūpestis tarp
kitų dalykų, - kad neišsilavinę lietuviai vyrai gautų išsilavinusias
žmonas. Aišku, nebuvo galima ir sapnuoti, kad būtų gautas leidimas
paimti jaunas kaimo mergaites į savo namus ir mokyti jas elementariausių
dalykų - už tai būtų grėsęs kalėjimas. Ponia Zofija, kurios energija,
sumanumu ir išradingumu žavėjosi vos ne kiekvienas, nepaprastai slaptai
šalia namų ruošos darbų tarnaites mokė rašyti ir skaičiuoti, ir jas
pakeisdavo, kai tik bent kiek pramokdavo. Žinoma, ji negalėjo kiek
tinkama bendrauti su kaimo moterimis -kiekvieną žingsnį su
nepasitikėjimu sekė valdininkai.
Kai ji nueidavo į bažnyčią ir atsistodavo prie altoriaus, visuomet
būdavo užsirišusi lietuvišką prijuostę, kokias dar dėvėjo senos moterys,
- jaunos savo rūbus pakeitė svetimais. Moterys apžiūrinėdavo ją,
pastebėdavo gražius raštus, kuriuose švietė saulė, ir, ko gero,
prisimindavo, kad namuose skrynioje irgi turi šitokią prijuostę.
Grįždama namo, ponia Zofija moterų būryje gyrė visa, ką matė gražaus
lietuviško, gyrė ir savo prijuostę, kurią gavusi kažkur pirkti, ir
aiškino, kokie gražūs raštai ir spalvos. Kai sutikdavo jauną merginą,
kuri vilkėjo tautiniais apylinkės rūbais ir galvą būdavo pasipuošusi
rūtų vainikėliu, jos širdis džiūgaudavo ir tą džiaugsmą ji reikšdavo
balsu.
Sutikusi kelyje pavojingus valdžios žmones, meiliai šypsodamasi
pakviesdavo pasižiūrėti gražios juostos ar kokio kito rankdarbio. Tai
reikėjo daryti sekmadienio nuotaikos priedangoje. Bet kai vakare iš
smuklės per visą kaimą nuaidėdavo girtų linksmybės ir pirmadienį tiek
vyrai, tiek ir moterys miegojo pavieškelėje, ji nė negalvojo eiti jų
tvarkyti. Energinga ponia Zofija tylėdama kentė savo tautos pažeminimą.
Kriaučiūnų namas buvo prastas, bet ponios nuolatinio išradingumo ir
darbštumo dėka jis atrodė gražus ir švarus. Jis buvo atviras ir bendras
visiems, kurie tik panorėdavo čia atsilankyti. Ir plona Kriaučiūno
piniginė buvo bendra visiems idėjos lietuviams, nes jie buvo vargšai.
Kriaučiūnų namuose, kaimo ramybėje ir vienumoje, valdininkų geležinė,
dusinanti ir stebėtinai budri ranka vargino šeimininkus ir visą jų
mažąjį draugų ratą už miegančios tautos žadinimą ir tautiškumą.
Baisiomis naktimis degė jos tikėjimo žiburys virpančia liepsnele,
kartais jiems rodėsi, kad jų tautiškumas jau žuvęs, kad jo neįmanoma
išsaugoti. Buvo valandėlių, kai geso visos viltys.
Iš šalies viso to nesimatė. Kiekvieną dieną dirbti kasdieniniai darbai,
kaimiečiai ateidavo ir išeidavo, jiems nebuvo leista kalbėti apie ką
nors kita, o tik apie kasdienius reikalus, apie dalykus, kurie nesiekė
plačiau negu ūkis. Laikraščių, žinoma, svetimkalbių, neatnešdavo,
laiškuose nebuvo jokios užuominos apie tautą.
Ponia Zofija turėjo nedidelį sodą, kuris priminė žemiško rojaus kampelį.
Jis rodė, ką gali duoti Lietuvos žemė, jei ji bus prižiūrima. Čia žydėjo
visa lietuvių liaudies dainų augmenija. "Žalia rūta", aišku, buvo
garbingiausioje vietoje, o "balta lelijėlė" kaip miškas kėlė kvepiančius
varpelius. Niekas negali prilygti amžinai žaliuojančiai rūtai - tai
ponia Zofija primindavo kiekvienai lietuvei, kurias valandėlei pro rūtas
vesdavosi į sodą, taip atlikdama liaudžiai uždraustą trumputę pamoką.
Vakarais, atlėgus kaitrai, sėdėjome ant suolelio po ąžuolu. Kaip
sidabrinis savo vaga tekėjo Nemunėlis, kaip dūmoti debesys liūliavo
svyruokliai ir kitokie gluosniai jo pakrantėse, neseniai nušienautose
pievose lakstė jaunų arklių kaimenė - juos augino pardavimui į Prūsijos
armiją - o toliau už dirvų grįžtančios iš darbo merginos ir vaikinai
traukė savo dainą: Sėjau rūtą, sėjau mėtą, sėjau lelijėlę, sėjau savo
jaunas dienas kaip žalią rūtelę.
Iš kažkur j vakaro dvelksmą įsimaišė jazminų kvapas... Dangus
liepsnojo... Lakštingalos ėmė derinti savo balsus... Tokia žavinga buvo
gamta, kad žmogus nė nepajėgė priešintis. Jo krūtinė, prislėgta sunkaus
akmens, ėmė alsuoti, o svajonės virsti tikrove, jis tikėjo ateisiant
kitokią vakaro valandėlę, kai ir lietuvių tauta atras save ir savo
ateitį, kai lakštingaloms reikės padovanoti savo melodijas tautų
chorui... Ji jaučia šitą melodiją... Taigi kokia ta Lietuvos melodija,
kokia pati Lietuva?
Iš žmonių minios, kaimiečių, kunigų, vaitų, kaimo raštininkų, pasakorių
mano atmintyje Kriaučiūnų poros fone išsiskyrė dar keli asmenys. Toks
buvo bevardis tautietis, kuris savo noru buvo tapęs gyvu Lietuvos
laikraščiu ir, užsimetęs ant pečių kuprinę, vaikščiojo po kraštą,
nešiodamas žinias iš vienos Lietuvos vietos į kitą. Jis turėjo labai
išlavintą atmintį ir ištikimai perdavinėjo patikimiems žmonėms tėviškės
naujienas: kas pasodintas į kalėjimą, kas pakartas ir t.t. Buvo ir
kitas, varganas vienakis vyras, kuris lietuviškais motyvais rašė
herojines dramas. Jis vadinosi Gužučio slapyvardžiu, o jo dramos buvo
parašytos nepaprastai blyškiu rašalu šiurkščiame geltoname popieriuje.
Ponia Kriaučiūnienė visą laiką rūpinosi šitomis pjesėmis, kur ir kada
jas paslėpti. Šito seno, suvargusio pono mintis be perstojo sukosi apie
šviesius praeities ir ateities dalykus.
Tą baisią naktį, kai mūsų akyse buvo suimtas Vincentas Kudirka,
prisimenu, kaip ponia Kriaučiūnienė susuko tas herojines dramas į
prijuostę ir paslėpė bulvių lauke. Savo prigimtimi daktaras Vincentas
Kudirka buvo toks gražus, toks švelnus, toks šviesus. Jis pažinojo
kalėjimus, pažinojo vargą, o, be to, dar buvo ir mirtinas ligonis.
Žandarai jo neišleido iš akių už lietuviams skirtą mažą knygelę, kurią
kažkada buvo parašęs. Vieną dieną į Kriaučiūno sodą buvo įmestas
perspėjantis laiškelis. Po pietų atėjo kitas, o vakare, didelei audrai
kylant, atvyko žandarai ir jį suėmė. Kai mes tą naktį, iš dangaus
upeliais lietui plūstant, slankiojome po kambarius grąžydami rankas,
netikėtai tamsoje pasirodė galinga Petro Kriaučiūno figūra. Jis įveikė
save, atgavo pusiausvyrą, nugalėjo liūdesį, nes Kudirką mylėjo kaip
brolį ar sūnų, ir dabar mums pasirodė kaip pranašas: "kiekviena idėja
reikalauja savo aukos".
Kiekviena idėja reikalauja savo aukos - tie žodžiai iš tos didingos ir
kartu baisios nakties tebeskamba kaip tolimas pažadas. (...)
Tuose kraštuose Lietuva labai graži. Žemės paviršius tai kyla, tai vėl
leidžiasi. Beakmenėse nuokalnėse auga vešli žolė, ant kalvų viršūnių
ošia šimtametis ąžuolynas, toks, apie kokį dainuojame senose dainose,
slėniuose, tarp vyšnių ir kaštonų sodų, boluoja balkšvi, nubalinti
kalkėmis, šiaudiniais stogais gyvenimai. Pasieniais puikuojasi
ugniaspalvės gėlės, o tvenkiniuose po langais moterys skalbia žlugtą ir
sparnais pliuškena antys. Ant aukščiausios kalvos tarp liepų kyla
bažnyčia, o nuo tos kalvos toli matosi žydinti žemė bei įvairiaspalvės
dirvos ir pievos. Tų pievų ir aukštų krantų apglėbta teka upė, dainose
apdainuotas Nemunėlis, o stačiose jo pakrantėse auga sidabralapiai
gluosniai, kuriuose vasaros naktimis be perstojo suokia lakštingala.
Kraštiniame gyvenime gražiausias sodas ir namas geriau prižiūrėtas negu
kitur kaime. Čia viduje viskas kuklu, bet jauku ir šilta. Rūpestingos
rankos prisilietimas visur jaučiamas. Tos rūpestingosios rankos
kambariuose sustatė visus daiktus, o sode išravėjo visas piktžoles ir
priraištė kiekvieną silpną šakelę. Todėl namuose jauku visur: ir viduje,
ir lauke. Niekur nėra tokių puikių baltųjų lelijų, tokių vešlių gėlių ir
tokio žalio daržo; ir tikriausiai niekur kitur kaime tiek daug
nesijuokiama ir nesilinksminama, kaip čia.
Ir vis dėlto juokas ir žaismas ten slepia didžiausią liūdesį. Ten kančia
gilesnė, ten sunkiau kenčiama. Nes ta žydinti žemė yra tokia nelaiminga,
tiek per šimtmečius trypta karų ir prievartos. Ir tautą spaudžia tokia
didžiulė priespauda, jog visos gėlės atrodo lyg jos būtų kapinėse. Tauta
tūno tamsoje, pati to nesuprasdama. Iš tų retų visame krašte namų,
kuriuose priespauda jaučiama sąmoningai, yra šie namai. Retas kuris tos
tautos budintysis kenčia šimtą kartų stipriau, nes kenčia, budi ir
beviltiškai kovoja, stengdamasis palaikyti visos tautos viltį, kuri
miega.
Suomių rašytoja rinko lietuvių liaudies dainas ir gyveno Plokščiuose pas
Kriaučiūnus. Jos apsakyme iškyla dvasia didis Kudirka. Kokią Lietuvą ji
rado tais metais?
Savotiška dvasia vyrauja tokiuose namuose, kuriuose žmonių širdies
gilumoje neapsakomas nusivylimas ir kartu neįtikėtinas vilties ir
gyvenimo troškimas, - o aplink šilta vasara ir paukščių čiulbėjimas, ir
jaunos kaštonų šluotelės, ir bažnyčios varpų skambėjimas rytą, vakare ir
sekmadienį, ir nuolatinis girtų rėkavimas, ir skambios merginų dainos
laukuose. Tarsi koks simbolis tarp mūsų gyvena vyras, kurį sutikus,
visada pralinksmėja veidai ir kuris visą laiką atrodo ramus ir linksmas.
Jis - tarsi Lietuvos įsikūnijimas, visi jos lūkesčiai ir kuo jie tapo.
Jis skaistaveidis ir dailus, gražios rudos akys, šviesiais, minkštais,
truputį ilgokais plaukais, kurie dažnai krinta ant veido; jo drabužiai
visada be priekaišto - ypač prisimenu jo minkštus marškinius su šviesiai
mėlynai siuvinėta krūtine, kurie jam taip tiko - ir mes mielai
įkišdavome į kilpelę gėlytę. Jis aukštokas, gražiai sudėtas, greičiau
stiprus negu silpnas ir kalba skambiu balsu, kaip paprastai kalba
muzikalūs žmonės. Jis visai neatrodė sergąs, jei jo švelni oda nebūtų
buvusi tokia permatoma, skruostų raudonis ne toks ryškus. Nuostabiai jis
moka slėpti savo ligą. Kai užeina kosulys, jis nepastebimai pasitraukia
į savo mažą kambarėlį, o sunkiausias dienas jis leidžia tylioje
vienatvėje; kaip gydytojas jis, aišku, gali stebėti savo kūno irimą. Tik
mūsų šeimininkė, kuri jį myli kaip savo vaiką, retkarčiais užsuka pas jį
ir grįžusi ne visada pajėgia dėtis linksma. Ji matė jį jaunystėje tokį
stiprų ir veiklų, ji matė jo meilę tautai ir jo jaunatvišką, karštą
ryžtą jai tarnauti. Ji matė, kaip buvo palaužti jo galingi sparnai, kaip
ugninga dvasia geso tarp apipelijusių kalėjimo sienų ir kančiose žuvo
jėgos, ir dabar gyvybė vos ne vos rusena kūne, kuris nesulaikomai irsta.
Kaip jai būtų lengva, nežiūrint sielvarto, pakelti mylimo žmogaus mirtį,
tačiau ji negali iškęsti jame matydama visos tautos praradimą.
Mes leidžiame nuostabias valandėles karštomis saulėtomis dienomis
didelio ąžuolo pavėsyje ir ginčijamės, ir kalbamės apie viską. Daktaras
nemėgsta katalikų kunigų. Verdis -jo mėgstamiausias kompozitorius.
Vagnerio jis nemėgsta, jis, jo manymu, per daug įmantrus. Mes mėgaujamės
visokiais mažyčiais niekniekiais. Šaipomės iš dailaus gydytojo
kaklaraiščio ir apskritai iš jo rūpinimosi savo išore. Vadiname jį
frantu, ir aš peršu jam nuotaką iš Suomijos. Tarp kitų ten yra viena
jauna mergina. Ir daktaras rimtai klausinėja apie ją. Kartą jis jai
pasiuntė kulinarijos knygą, ant viršelio užrašęs dedikaciją. Kačių
daktaras nemėgsta, tačiau jis pakenčia, kai aš ir šeimininkė jas
globojame ir glamonėjame... Kartais daktaras eina kartu, kai aš ir mano
vyras vaikštome po kaimą ar laukus, klausydamiesi pasakotojų ar merginų
dainų. Jis beveik visą laiką tyli, bet, nežiūrint to, jis visą laiką
pirmauja ir jei kartais pasako ką nors tyliai ir juokinga, niekam nė
neateitų galvon kita mintis, kaip tik tai pripažinti. Grįžęs namo, jis
derina savo smuiko stygas ir man padeda užrašyti tai, ką skubėdama buvau
pasižymėjusi popieriuje. Aiškiai prisimenu tą saulėtą rytą, kai mes
užrašėme:
Eicziau asz ant kalno, szale wieszkelelio, Bene pamatycziau Sawo
bernužėli...
Daktaras ir smuikas, be abejonės, sudaro vienumą. Daktaras niekada
nebūna toks gražus, kaip tada, kai griežia, ir niekada neatveria taip
savęs žodžiais, kaip melodijose. Kartais jis groja vienas savo
kambaryje, bet dažniau jis groja sode po ąžuolu mums visiems. Labai
vėlai vakare jis negali būti lauke. Todėl paprastai kartu sėdime
pavakary, kai saulė linksta link laidos. Tada neapsakomai gera. Iš
kaitros dingo visas troškumas, beliko tik šiluma. Nuo žemės kyla saulės
sušildytas stiprus kvapas. Tamsūs šešėliai ilsisi ant pievelės ir
smėlėtų takų. Toli, iš laukų, pasigirsta grįžtančių namo šienautojų
dainavimas. Žaros dega danguje ir atsispindi upėje. Išbalęs vyras
švelniai atremia savo smakrą j smuiką, ir melodijos rauda bei ilgisi.
Tą vasarą aš neprisimenu lietingų dienų, prisimenu tik saulės kaitrą ir
audras. Audros Lietuvoje stiprios ir didingos. Viena jų ypač įstrigo į
mano atmintį, tarsi perkūnas būtų trenkęs į mane pačią.
Kurį laiką mūsų ausis jau pasiekdavo kalbos, kad žandarai seka daktarą.
Atėjo ir anoniminių perspėjančių laiškų. Jais negalėjome visiškai
pasitikėti, nes visiems buvo žinoma, kad daktaras - mirštantis žmogus.
Po ilgų karščių stojo pati tvankiausia diena. Saulė kepina raudona kaip
ugnis, be spindulių, žemė skilinėja nuo karščio, augalai nuleipo,
mirdami iš troškulio, ir tolima perkūnija jau griaudėjo nuo pat ryto.
Dangaus pakraštyje, aukštai virš pievų, gulėjo tamsiai mėlynas debesis
ir retkarčiais jame kryžiavosi žaibai. Vakarop kažkas važiavo dviračiu
pro namus ir pranešė: "Dabar jie atvažiuoja!"
Žinia mus pribloškia kaip mirtis ir reikalauja, kaip ir ji, tokio pat
pasiruošimo. Kiekvienas stengiasi laikytis ramiai, kaip begalėdamas.
Pats daktaras visiškai ramus. Vaikščiodami ant pirštų galų, namiškiai
degina kai kuriuos laiškus, ponia, pasikišusi po mėlyna prijuoste, neša
į sodą rankraščius ir slepia juos bulvių lauke. Viskas paruošta, kai
žandarai, lėkdami šuoliais, įgriūva į kiemą. Paskui daugiau neatsimenu
nieko, tik kaip kambaryje pasidarė tamsu, tokiais sunkiais debesimis
apsitraukė dangus ir kad žandarai, du aukšti vyrai, stoviniavo
tarpduryje ir beveik nieko neatsakinėjo į visus ponios klausimus, kol
rengėsi daktaras. Ką jis padarė? Kodėl jį išveža? Kuo jį įtaria? Kur jį
veža? Ar negalima atidėti rytojui - tokia kyla baisi audra. Jie
atsakinėjo trumpai, kad nežino ar neturi teisės pasakyti, jiems įsakyta
vežti daktarą dabar, naktį. Uždegė žiburį. Ant stalo pastatė arbatinį,
ponia bandė vyrus pavaišinti arbata ir degtine, kuo draugiškiausiai
siūlydama jiems pasistiprinti prieš kelionę.
Kai daktaras išėjo iš savo kambario, galima buvo matyti, kaip jis iš
visų jėgų stengėsi laikytis tiesiai, o po jo šaltu ramumu jautėsi didelė
įtampa. Tylėdami paspaudėme jam ranką ir nuėjome paskui jį kaip paskui
numirėlį, kurį išlydi iš namų. Vienas vyras jam padėjo įlipti į ratus ir
atsisėdo šalia jo iš vienos pusės, antrasis - iš kitos. Jo siauri pečiai
visiškai dingo tarp vyrų. Kratydamiesi bjauriu keliu, išdundėjo ratai ir
dingo tamsoje. Pirmieji sunkūs lietaus lašai nukrito ant žemės. Sparčiai
artėdamas, trankėsi perkūnas, paskui prakiuro dangus, svaidydamas ugnį
ir žaibus. Audra lingavo didelius medžius kaip menkus krūmokšnius ir
prie žemės lenkė žolę ir gėles. Lietus plūste plūdo iš debesų, kurie
juodomis juostomis išsiskyrė iš aukščiau buvusio smėlio spalvos debesų
ploto, vanduo žeme sruvo upeliais, namai drebėjo, ir langų rėmai
skambėjo.
Tą naktį mes vaikščiojome iš kambario į kambarį ir grąžėme rankas.
Erdviame, žemame valgomajame ant stalo degė vieniša žvakė, ir jos
liepsna tai ilgėjo, tai platėjo, priklausomai nuo mūsų judesių. Staiga
pakilo šeimininkas, dailus, didele barzda vyras, išsitiesė ir stipriai,
iškilmingai, beveik su kažkokia pranašiška jėga pasakė:
- Kiekviena idėja reikalauja savo aukos.
Ir vėl kambaryje tapo tylu. Bet mes susigriebėme už šių žodžių kaip už
inkaro. Naktis atrodė be galo ilga ir mane beveik stebino, kad po jos
galėjo nušvisti diena ir pasirodyti saulė.
Po to daugiau niekados nebemačiau Daktaro. Mes palikome gražiuosius
Plokščius ir po kiek laiko išgirdome, kad jį mirštantį išleido iš
kalėjimo. Paskui kažkokiu būdu atėjo žinia išlaisvintoja apie jo mirtį.
Tačiau visada, kai prisimenu aną žaliuojančią vasarą, tuos mielus
žmones, kurie kentėjo ir nešė visos tautos kryžių, prieš mano akis
iškyla spindintis savo grožiu Kudirkos paveikslas. Ir jeigu aš
pamėginčiau įkūnyti jį kokiame nors vaizde, jis turėtų būti panašus į
vasaros vakarą jo tėvynėje - tylų, kvapnų, pilną melodijų ir liūdesio.
Iš suomių kalbos vertė Stasys Skrodenis
Iš: „Suvalkija“, 1998, Nr.6
Klausimai pastabiems skaitytojams:
-
Ką suomių rašytoja vadina „liaudies kalbos mokytoju“? Kodėl
liaudies?
-
Kaip ji aiškina tarnaičių švietimą, kurio ėmėsi S.Kriaučiūnienė?
-
Ką naujo sužinojote apie Petrą Kriaučiūną ir V.Kudirką?
-
Paaiškinkite, ką M.Talvio turi galvoje sakydama „tautos budintysis“,
„tautos viltis, kuri miega“? Kuo ji žavisi Lietuvoje ir dėl ko
pergyvena?