MARTYNAS JANKUS
RAMBYNO PAPĖDĖJE
Bitėnų kiemelis,
Karaliaus miestelis
Tek pro šalį Nemunėlis,
Ved kiemelin vieškelėlis.
Liaudies dainelė
Rambynas ir Bitėnai — tai du vardai ir du žodžiai, lietuviams daug
ką pasaką ... Rambynas .. . Pasakiškai graži ir brangi lietuviams
vieta. Pro čia Nemunas varo savo vandenis iš Didžiosios Lietuvos ir,
su savo bangomis, rodos, neša prislėgtos lietuvių dvasios skaudžius
vaitojimus ir laisvės ilgesį. O čia — niūriai klausosi susimąstęs
Rambynas savo krašto didį skundą. Prisimena jis visą savo praeities
garbę: šventuosius aukurus, krivius, maldingąsias žmonių minias.
Naktimis Rambynas jaučia tą praeities dvasią, dar mato juoduojant
Šereikių girių liekanas, lyg graudžiomis raudomis aidinčią pilną
"Mergų" užuolanką ir jaučia Rambynas, kaip neramiai vartosi jo
viduje milžinų kaulai. Ir augina bei žadina Rambynas lietuvių
dvasią, kad ji atsibustų, sutvirtėtų, suliepsnotų ir vėl pražystų
gražia gėle tautų margaspalviame vainike.
Jau išmirė arba nutauto Lietuvos didžiūnai, išžudyti kunigaikščių
Šereikių vaikai, ir tik tamsiose lūšnelėse dar tebeplaka lietuviškos
širdys. Tenai ir kreipia Rambynas savo žvilgsnį.
Bitėnų kaimas apsupa Rambyną iš visų pusių. Kaimo viduryje gyvena
Jankų šeima. Stiprūs ūkininkai — būrai. Jie dar tvirtai laikosi
savo tėvų kalbos ir papročių. Labai kieto būdo, atkaklūs ir
ilgaamžiai Jankai. Dar skamba jų namuose lietuviškos dainos,
tebepasakojami senovės padavimai. Dar graudžiai verkia jų
lietuviškos širdys. Dar mena Jankai šventąjį aukuro akmenį, kurį
vokiečiai suskaldė ir malūnui girnoms atidavė, kad žmonės
nesirinktų prie jo. Bet nesisekę tam malūnui, jį ir žaibas trenkęs
ir ugnis deginusi. Jau jis išnykęs. Dar mena, kaip eidavo
jaunavedžiai, gavę bažnyčios palaiminimą, prašyti Rambyno dvasių
palaimos .. .
Ir auga mažasis Merčiukas, besiklausydamas pasakojimų apie protėvių
darbus ir žygius, ir kaupia tas lietuviškąsias jėgas, kurios jam
bus taip reikalingos.
Mokykloje jis dar mokosi lietuviškai. Bažnyčioje dar skamba
lietuviškos giesmės ir maldos, bet lietuvių dvasia slopinama,
migdoma gudriai ir atsargiai. Kaizeris buvo laikomas, tartum, geras
ir malonus tėvas, kuris lygiai rūpinasi visais savo vaikais, kartu
ir lietuviais. Tik jautresnieji jaučia klastą, bet nemoka jos
išreikšti...
1871 metais, sustiprėjus vokiečių valdžiai, pasikeičia ir vokiečių
valdžios politika. Lietuvių kalba išmetama iš mokyklų ir bažnyčių.
Subruzda visas kraštas prašymais, peticijomis ir skundais
"tėvui-kaizeriui", bet lietuviai pasijunta, kad jie ne vaikai, net
ne posūniai buvę, bet vokiečiams nereikalingas ir net kenksmingas
gaivalas. Subruzdo lietuviai gintis. Suprato, kad ne maldavimai ir
prašymai jiems padės, bet tik atkakli kova. Todėl ir prasidėjo kovų
laikotarpis.
Tais laikais Jankų Merčius — jau jaunuolis. Jaunas, tvirtas ir
energingas, jis greitai atsiduria kovotojų eilėse ir išbūna jose iki
mirties. Kovojo jis atkakliai ir visą savo ilgą amžių. Kovojo visais
galimais būdais. Jis ir karštas prakalbininkas, ir įvairių draugijų
organizatorius ir laikraščių bei knygų leidėjas bei platintojas, ir
spaustuvininkas, ir rašytojas, ir kontrabandininkas ir, galų gale,
Vyriausiojo Mažosios Lietuvos Gelbėjimo Komiteto pirmininkas.
Kuo pakeri šis Rambyno ir Bitėnų aprašymas?
Tai ko gi graudžiai verkia lietuviškos širdys? DĖMESIO – KONKURSAS Mažosios
Lietuvos mylėtojams. Prizą įsteigė „Donelaičio žemės“ redakcija
Rimti klausimai rimtiems skaitytojams:
Kaip suprantate autoriaus mintį „Rambynas augina ir žadina lietuvio
dvasią“?
Ar esate matę „Amžinąją Rambyno knygą“, saugomą Nacionalinėje
M.Mažvydo bibliotekoje? Apie ją žr. GALERIJOJE.
Kokia nutautinimo politika buvo vykdoma Mažojoje Lietuvoje Jankaus
laikais?
Kaip aiškintumėte Mažosios Lietuvos Gelbėjimo komiteto veiklą?
Kurlink dirbta? Kaip Klaipėdos kraštas (ir Bitėnai) grįžo Lietuvai?
Kuo garsus buvo Jankus?
Žinau, kad Martynas Jankus ligi paskutiniųjų savo
gyvenimo dienų buvo gerbiamas, tautos mylimas ir garbingas
žilabarzdis senelis. Jam, dar gyvam būnant, pastatytas bronzinis
biustas Karo Muziejaus sodelyje, įteiktas Gedimino ordinas,
Šaulių žvaigždė, suteiktas Mažosios Lietuvos Patriarcho vardas
ir t.t.
Bet kuo iš tikrųjų jis buvo garsus? Jei kalbėtumės
ir aptartumėm jį iš kurio nors vieno, siauresnio taško, pvz.,
kaip kultūrininką, spaustuvininką, visuomenininką, kovotoją už
Mažosios Lietuvos lietuvių teises, ar, pagaliau, net
rašytoją-kūrėją, reikėtų pripažinti, kad Martynas Jankus nei
vienoj iš čia suminėtų sričių nebuvo ganėtinai garsus ir
ypatingai stiprus. Tik visų tų dalykų ir veiklos visuma,
pasakytume, sudarė Jankaus stiprybę, tuo pačiu ir iškėlė jo
garsą.
M.Jankus nebuvo didžiai išmokslintas vyras, nebuvo
atžymėtas jokiais moksliniais laipsniais. Jis tebuvo išėjęs
pradinį mokslą, o paskiau išsilavinimo siekęs savimokos keliu.
Tačiau vėliau jis beveik visą savo gyvenimą, ypač gražiausias
jaunystės dienas, paskyrė lietuviškos knygos ir savojo
spausdinto žodžio labui. Tuos spausdinius spausdindamas, kaip
spaustuvininkas, knygelių ir brošiūrų autorius, laikraščių
redaktorius bei jų platintojas, net eidamas anų laikų knygnešio
pareigas.
Be spaudos, jis dirbo ir kitokį Lietuvai ir
lietuviams naudingą darbą. Galima sakyti, jis ėjo visur ten, kur
jį šaukė anuometiniai kultūriniai, visuomeniniai ir pagaliau,
politiniai reikalai. Jis steigė ir kūrė organizacijas („Birutės“
draugija ir kt.), dalyvavo ir politinėje veikloj, stengdamasis
pravesti Mažosios Lietuvos lietuvį atstovą į vokiškąjį
reichstagą ir t.t.
Ir, kas svarbiausia šiuose jo darbuose ir
veiksmuose, jis niekur ir niekada nesusvyravo, nepalūžo ir
nenustojo vilties. Jis ėjo, klupo ir vėl kėlėsi, bet niekad
nenuleido rankų kai viena jo spaustuvė subankrutavo ir
varžytininkai apkarpė jo ūkį - žemę ar gyvulių bandą, - jis vis
vien stengėsi įsigyti kitas spausdinimo mašinas, o tą patį ūkį -
vėl kaip nors pastatyti „ant kojų“.
Žodžiu sakant, M.Jankus visą laiką buvo, tarytum,
niekad nepailstanti, nepalūžtanti ir nuo savo siekių
nesitraukianti lietuvių gyvoji dvasia Mažojoj Lietuvoj.
Ištrauka iš Pr.Alšėno monografijos „Martynas Jankus“,
Torontas, 1967