VYDŪNAS - VILHELMAS STOROSTAS
Martynas Jankus ir Vydūnas:
bendrumai ir skirtybės
Prof. Vaclovas Bagdonavičius
Martynas Jankus ir
Vydūnas – pačios iškiliausios figūros 19 a. pabaigos – 20 a. pirmosios
pusės Mažosios Lietuvos tautiniame sąjūdyje. Tiek vienas, tiek kitas
nuveikė stebėtinai daug, paliko bene ryškiausiai įsimenamus įvaizdžius
tiek amžininkų, tiek jaunesnės kartos žmonių, juos dar mačiusiųjų,
atmintyje. Galima sakyti, abu tiek anuomet buvo, tiek dabar tebėra vos
ne legendinės asmenybės. Konkrečios jų veikimo sferos susisieja tik iš
dalies, didžiąja dalimi tas veikimas kiekvieno buvo kitoks, nors ir
orientuotas į tą patį bendrąjį tikslą – lietuvybės saugojimą ir
puoselėjimą savame krašte.Tasai tikslas vienijo ne tik šios du
didžiavyrius, bet ir kitus bent kiek aktyvesnius to krašto lietuvius,
palikusius didesnius ar mažesnius pėdsakus jo kultūrinės ar kitokios
raiškos dirvoje.
Visi ano meto lietuvybės
sąjūdžio dalyviai stengėsi jame darbuotis kaip kas galėjo, sugebėjo,
kiek energijos turėjo ar kokio išsilavinimo buvo. Visi bent intuityviai
jautė, jog svarbiausia yra, kad tauta atsilaikytų naikinimo bangose,
išliktų, kad būtų kartu su kitomis laisvon būtin besiveržiančiomis Rytų
Europos tautomis, kad galėtų bent minimaliai reikšti savo tautinį
tapatumą.
M. Jankus ir Vydūnas –
plačiašakės, didelių užmojų asmenybės. Principingos, nelabai
tepripažįstančios kompromisus, kietai besilaikančios dar vaikystėje
susiformavusių vertybinių nuostatų, kurių pagrindinės – besąlygiška
ištikimybė savai tautai, sakralumu dvelkianti pagarba josios dvasiniam
paveldui. Būtent šios pagrindinės vertybinės nuostatos juo abu ir ves į
tarnystę savo tautos kultūros lobių sklaidai ir gausinimui. Ta nuostata
vedini, jie taps aktyviais tautinio sąjūdžio dalyviais. O jis jų
jaunystės laiku kaip tik ir kilo. M. Jankui buvo lemta tapti jo dalyviu
pačioje jo pradžioje, Vydūnas, būdamas dešimtmečiu jaunesnis, į tą
sąjūdį dešimčia metų vėliau ir įsijungs.
Būsimajam Vydūnui dar tik besiruošiant savarankiškam gyvenimui, dar
besimokant Ragainės mokytojų seminarijoje, M. Jankus jau buvo ne tiek
mažai nuveikęs. Kai kas iš to veikimo tiesiogiai palietė ir „garbėn
kelti lietuviškumą“ pasiryžusį jaunikaitį. Pirmiausia - garsioji
„Aušra“, kurios aktyviausių talkininkų gretose buvo M. Jankus. Kai
„Aušra“ buvo spausdinama Ragainėje, vienas iš Vydūno brolių toje
spaustuvėje mokėsi raidžių rinkėjo amato ir keletą jos numerių
parsinešė namo. Tieji numeriai būsimajam Vydūnui tarsi atvėrė akis, nes
parodė, kaip gražiai skamba lietuviškas žodis ir sužadino norą pačiam
lietuviškai rašyti. Ypač sužavėjusi 1885 Nr. 12 išspausdinta G.
Sauerweino (Zauerveino) baladė „Macilenas ir Gražina“. Beje, G.
Sauerweino raginimai patiems lietuviams imtis švietimo veiklos – leisti
lietuviškus raštus, steigti šventadienines lietuviškas mokyklas, kurti
tuo besirūpinančią draugiją – patį Jankų paskatino šį tą iš tų siūlymų
bandyti įgyvendinti. Kai kas iš tų bandymų nelabai tesisekė, pvz.,
lietuviškų mokyklų steigimas, tačiau jų būta.
...............
(ieškokite tęsinio VYDŪNAS II)
Šiuo mokslininko, Vydūno tyrinėtojo straipsniu siūlome sugretinti dvi
Mažosios Lietuvos asmenybes, dirbusias lietuvybės gaivinimo darbą. Kviečiame
dalyvauti rašinio konkurse ir pelnyti Vydūno draugijos prizą už rašinį apie
Vydūno įsipareigojimą ginti M.Lietuvos lietuvius nuo germanizacijos.