Dzūkijos dainiui
Dr.
Motiejui Gustaičiui atminti
Ačiū
Tau, Vyre, už Žiburį šviesų,
Mokslo
Šventovę, iškilusią vėlei...
Ačiū už
ryžtą, už atneštą tiesą,
Nuostabią Ugnį, kurią čia įskėlei...
Viešpats
gerumas ir meilė te imas,
Visas
gyvenimas šičia atgijo...
Dėkui,
kad, Dainiau, taip lėmė likimas
Spirtis
ir dirbti Tau žemėj Dzūkijos...
Ainiai
prisimena nuopelnų dydį,
Jo
atminimas per amžius lai lydi...
Aloyzas Sušinskas
Ar galite iš šio eilėraščio išskaityti M.Gustaičio nuopelnus savo kraštui?
Įvardinkite juos.
Klausimai
pastabiems ir ambicingiems skaitytojams:
-
Kokios kunigų seminarijos klierikai įkūrė „Varpą“ ir „Ūkininką“? Ar
jie tai darė vieni?
-
Jeigu ruošite pranešimą apie J.Tumą-Vaižgantą, kokia informacija jus
sudomins?
-
Kodėl Vilniaus kunigų seminarijos klierikams buvo sunkiau kovoti už
lietuvybę?
-
Kodėl daug kunigų, dėstančių tikybą valdinėse mokyklose, buvo
ištremti į vienuolyną?
Šio K.Misiaus straipsnio tęsinys (pradžią žr.
DABRILA) apie kunigų įtaką ir pastangas ginant kalbą. Ar kunigų
seminarijose klierikai paisė seminarijos vadovybės ir kodėl?
Pasirodžius "Aušrai" ir vis labiau kylant lietuvių tautiniam atgimimui,
sujudo ir kunigų seminarijų klierikai. Nepaisant konservatyvios
prolenkiškos seminarijų vadovybės, Žemaičių bei Seinų seminarijose
slapta ėmė veikti klierikai.
Kunigų seminarijoje Kaune jau 1884 metais susibūrė slaptas lietuvių
klierikų šešių narių būrelis. Ši kuopelė leido rankraštinį laikraštėlį.
1888 metais susitelkė nauja iki 20 narių tautiškai nusiteikusių klierikų
grupė, kuriai vadovavo Juozas Tumas (Vaižgantas). Kitais metais nuo
jos atskilo Šv. Kazimiero draugijėlė, kuriai priklausė aktyvūs klierikai
J. Tumas, Kazimieras Pakalniškis, Felicijonas Lialis, Povilas
Šilinskas ir kt. Įšventintas kunigu, tos draugijos narys K.
Pakalniškis netrukus ėmė leisti bei redaguoti "Žemaičių ir Lietuvos
apžvalgą". Nuo 1896 metų kun. F.Lialis ėmė redaguoti "Tėvynės sargą",
kurį vėliau perėmė kun. J. Tumas.
"Žemaičių ir Lietuvos apžvalga" apie rusų valdymą rašė tokiu
bekompromisiniu tonu, kokiu po 1905 metų nelabai drįso prabilti
socialistų spauda. Kunigų dėka katalikiški laikraščiai Lietuvoje buvo
plačiai paplitę.
Dar tautiškesnė slapta klierikų veikla kilo Seinų kunigų seminarijoje.
Čia buvo gaunama ir skaitoma "Aušra", kita spauda. 1888 metais įsteigta
slapta klierikų bibliotekėlė. Jos skaitytojai tais pat metais susibūrė
į 50 narių draugiją. Ta draugija kartu su Maskvos bei Varšuvos
studentais buvo "Varpo" bei "Ūkininko" įkūrėjai ir leidėjai. Seinų
klierikai dalyvaudavo varpininkų suvažiavimuose. Tai truko apie
penkerius metus, kol šie laikraščiai "neužkabindavo" kunigų. Seinų
klierikai rengdavo ir pasaulietinę literatūrą - kalendorius, kurie buvo
ypač populiarūs.
Apie 1890-uosius lietuviškos tautinės idėjos jau plito ir Vilniaus
kunigų seminarijoje, kur ypač vyravo lenkiška dvasia. Kunigai dalyvavo
ir kituose kovos už lietuvišką spaudą baruose. Kunigai Aleksandras
Burba, Silvestras Gimžauskas, Juozas Tumas, Boleslovas Šlamas ir kiti
organizavo kolektyvinius prašymus panaikinti
lietuvių spaudos draudimą. Savo vardu šiuo reikalu prašymus siuntė
kunigai Jonas Balvočius, Juozas Tumas, vyskupai Antanas Baranauskas,
Mečislovas Paliulionis.
Gauti leidimą bent lietuviškiems religinio turinio raštams rūpinosi ir
Žemaičių vysk. Aleksandras Beresnevičius. Dėl lietuvių spaudos draudimo
panaikinimo Vilniaus generalgubernatoriaus kanceliarijoje ne kartą
lankėsi kun. Juozas Ambraziejus.
Daugelyje parapijų, ruošiant vaikučius Pirmajai Komunijai, kunigai
rūpindavosi, kad jie pramoktų ir lietuviškai paskaityti. Kulių
parapijoje švietėjiška veikla garsėjo kun. Kazimieras Skrodzkis
(1801-1874). Ilgametis Panemunėlio klebonas kun. Jonas Katelė savo
parapijoje organizavo platų slapto mokymo tinklą. Nors kun. J. Katelė
buvo įskųstas, tačiau išsisuko ir savo švietėjišką veiklą tęsė iki 1904
metų.
Buvo reikalaujama, kad antrus trečius metus valdžios išlaikomose
mokyklose kunigai tikybą dėstytų rusiškai. Kunigai, nenorėdavo rusinti
vaikų, religiją stengdavosi dėstyti lietuviškai. Tolerantiškesni ir
garbingesni mokytojai į tokį reikalavimą žiūrėdavo pro pirštus, o kiti
skųsdavo. Dėl tikybos dėstymo daug kunigų buvo nubausti
administracinėmis baudomis, uždaryti į vienuolynus.
Žinoma nemažai kunigų, kurie prisaikdindavo žmones neišdavinėti slaptų
lietuviškų mokyklų, knygnešių, per išpažintis ragindavo jaunimą mokytis
lietuviško rašto. Su vietos valdžios pareigūnais kunigai stengdavosi
palaikyti gerus santykius, retkarčiais juos pavaišindavo.
Jeigu rinktume atskirus faktus, visada rastume ir blogybių. Galima
priminti, kad Vilniaus vyskupijos Paberžės klebonas Jonas Stšeleckis
1866 metų balandį priėmė stačiatikybę ir paragino parapijiečius pasekti
jo pavyzdžiu.
Dar 1844 metais Žemaičių vyskupijos Jurbarko vikaras kun. Antanas
Petkevičius (1804 -1880) priėmė stačiatikybę. Jis nuo 1851 metų
paskirtas lietuviškų knygų cenzoriumi, tapo aršiu vysk. M. Valančiaus
priešu, buvo uolus caro valdžios tarnas.
Pasitaikydavo kunigų, kurie dėl lietuvių spaudos draudimo brukdavo
žmonėms lenkiškas maldaknyges. XIX a. antroje pusėje buvo sulenkinta
nemažai parapijų, ypač Vilniaus vyskupijoje.
Kazys
Misius. Kunigų vaidmuo spaudos draudimo metais
Iš: Knygnešių krivulė No 31 („XXI
amžius“, 2002.05.15