IR MOTERYS KNYGAS NEŠĖ
Žemaičių Kalvarija spaudos draudimo laikais buvo tapusi žymiu
knygnešystės centru. Knygnešystės plėtrą parapijoje nulėmė kelios to
laiko ir konkrečios vietos aplinkybės.
XIX a. antroje pusėje Žemaičių Kalvarijoje nebuvo pakankamai stiprių
asmenybių dvasiškių, pajėgusių organizuoti knygnešystės judėjimą ir
jam vadovauti. Buvusios dominikonų mokyklos - gimnazija ir vėliau kurį
laiką miestelyje veikusi parapijos mokykla - buvo suformavusios didelį
knygos ir mokymosi poreikį. Vis tik pradžioje stipriausias buvo
religinis motyvas, skatinęs norą, kaip ir seniau, melstis iš lietuviškų
maldaknygių, skaityti religines knygeles. Dar viena sąlyga, skatinusi
draudžiamos literatūros platinimą, buvo palanki Žemaičių Kalvarijos
aplinka.
Gausūs žmonių susibūrimai per Didžiąją Kalvariją ir kitas religines
šventes sudarė gerą dirvą platinti lietuviškas knygas, paveikslus,
vėliau ir spaudą, o reikalui esant ir pasislėpti. Kaip sakydavo
knygnešė ir daraktorė Emilija Pocaitė, "po atlaidų skraiste lengviau ir
gudriausius apgauti". Ir, aišku, knygnešystės, o tiksliau knygų nešimo
ir platinimo jas parduodant ir turint iš to piniginę naudą, anksčiau
kitų ėmėsi tie, kurie ir šiaip jau užsiiminėjo devocionalijų prekyba
arba, kaip seniau sakydavo, pauparyste, tapdavo paupariais (dar paplitęs
slaviškos kilmės žodis "bagamaznikas"). Žemaičių Kalvarijoje vyravo
religinės literatūros platinimas, nors vėliau atsirado ir gausėjo
pasaulietinių knygelių ir netgi socialdemokratinės pakraipos spaudos.
Pastarąją daugiausia platino Jurgelis (Jurgis Gudas), nors
nevengdavo ir kiti: Vincas Juška, netgi Rėpšaitės.
Tikslią knygnešystės pradžią Žemaičių Kalvarijoje sunkoka nusakyti dėl
duomenų stokos. Žemaičių Kalvarijoje pirmąsyk knygnešys įkliuvo 1869 m.
Tais metais iš Žemaičių Kalvarijos gyventojos Puslaukienės buvo atimtos
5 knygelės (maldaknygės). Moteris sakiusi knygeles gavusi iš
Gauduševičienės, o tai leidžia spėti tuo metu Žemaičių Kalvarijoje jau
atsirandant grupinį draudžiamos spaudos platinimą.
Knygnešių veikla Žemaičių Kalvarijoje darosi pastebima antrojoje
lietuviškos spaudos draudimo laikotarpio pusėje iškilus naujai, daug
labiau tautiškai susipratusiai kartai.
Tos kartos atstovėmis laikytinos apie 1880 m. iš Margininkų k., Ylakių
valsč., į Žemaičių Kalvariją pas gimines atsikėlusios ir nuo pirmųjų
dienų į knygnešystę įsijungusios seserys Petronėlė ir Barbora Rėpšaitės. Atsikeldamos į Kalvariją, buvo brandaus amžiaus, ko gero,
jau gimtinėje susipažinusios su knygnešyste. Beje, nuo Ylakių yra
kilusi ir dar viena garsi žemaitė knygnešė, vadinta moterų knygnešių
"karaliene" - Magdalena Bankaitė, su kuria Rėpšaitės buvo
pažįstamos ir bendravo. Pasak Jackaus Sondeckio, seserys Rėpšaitės buvo
"uoliausi ir didžiausi Žemaičių Kalvarijos knygų platintojai". Ir iš
tiesų, seserys buvo veiklios, išradingos, knygnešystės veiklai
atsidavusios ir plataus užmojo knygnešės.
Jos knygas platino beveik ketvirtį amžiaus. Daug kartų kratytos,
netekusios knygų, suimtos ir visą laiką sektos, Rėpšaitės sugebėjo
išvengti didesnių nuobaudų (tiesa, pas Barborą apie 1896 m. pabaigą
buvo rasta lietuviškų leidinių, bet ji sugebėjo atsipirkti minimaliu 4
dienų areštu policijos areštinėje).
Seserys plačiai bendradarbiavo su kitais žymiais knygnešiais: jau
minėta Magdalena Bankaite, joms nešusiais knygas Viktoru Norkumi iš
Sedos, Kostu Baltimu iš Židikų, knygnešiu profesionalu Jurgiu Gudu bei
kitais. Pas jas namuose prieš 1905 m. lankėsi Jurgio Bielinio sūnus
Kipras - vienas iš socialdemokratų judėjimo Lietuvoje pradininkų.
Pateikiame Edm.Mickūno straipsnį. Tarp Ž. Kalvarijos knygnešių
rasite ir Skuodo krašto knygnešes.
DĖMESIO: KONKURSAS.
Simono Daukanto bibliofilų klubas kviečia surinkti žinias apie visas žinomas
žemaičių knygnešes ir daraktores, pasekant ne tik jų knygnešystės takus, bet
ir gyvenimus. Jūsų laukia knyginiai prizai.
Be knygų, gaunamų iš minėtų knygnešių, seserys Rėpšaitės nevengdavo ir
pačios važiuoti į parubežį jų atsivežti arba pasiųsdavo savo
talkininkes - giminaites Moncaites. Matyt, parubežy jų turėta gerų
ryšių ar knygų saugyklų. Knygos buvo saugojamos keliuose kaimuose
(Žemaičių Kalvarijoje, Rotinėnuose, Gečaičiuose), specialiai įrengtose
vietose. Knygos buvo platinamos vietoje arba buvo vežamos kitur, netgi į
Šiaulius, Rygą, Vilnių, kur buvo nelegalios spaudos gavėjų, nuolat
palaikančių ryšius su Rėpšaitėmis. Visuose veiklos baruose jos turėjo
pakankamai padėjėjų - į knygnešystės veiklą jos buvo įtraukusios didelį
būrį žmonių. Ir gaunamų bei platinamų knygų ir spaudos kiekiai buvo gan
dideli. Pavyzdžiui, didžiausia seserų netektis - kai trijose dėžėse į
Šiaulius vežamos knygos pakliuvo žandarams. Ir tai buvo ne vienintelė
Rėpšaičių netektis. Toks aktyvus knygnešys kaip Jurgis Gudas yra
minėjęs, kad per visą veiklą dėl valdžios tarnų yra praradęs knygų už
700 rb. Ir dar: pakankamai darbštus knygnešys vidutiniškai per metus
pernešdavo per sieną knygų maždaug už 1000 rb.
Nors ir religingos ir iš esmės platindamos religinę literatūrą bei
spaudą (maldaknyges, "Tėvynės sargą", kitus lietuviškus katalikiškus
raštus), seserys vis tik neatsisakydavo išplatinti ir
socialdemokratinius atsišaukimus, spaudą.
Abi mirė Žemaičių Kalvarijoje, deja, nėra aiškiai žinoma jų palaidojimo
vieta. Vietinio kraštotyros entuziasto mokytojo Broniaus Kleinausko
žiniomis, jos gali būti palaidotos seserėčios Konstancijos Dokšienės
(Moncaitės) kape. Kadangi pastaroji aktyviai talkininkavo Rėpšaitėms
knygnešystėje ir pati laikytina knygneše, tokio fakto patvirtinimas būtų
reikšmingas knygnešystės įamžinimui.
Edmundas Mickūnas. Menant knygnešystę
Žemaičių Kalvarijoje
Iš: Knygnešių krivulė 2003 No 27 („Žemaičių saulutė“ Nr.10)
Dėkojame Skuodo Žemaičių muziejui už nuotrauką