Skuodo Knygnešiams

 

 
SKUODO KNYGNEŠIAMS
  
     
 
 
IR MOTERYS KNYGAS NEŠĖ
 
Žemaičių Kalvarija spaudos draudi­mo laikais buvo tapusi žymiu knygne­šystės centru. Knygnešystės plėtrą pa­rapijoje nulėmė kelios to laiko ir konk­rečios vietos aplinkybės.
XIX a. antroje pusėje Žemaičių Kal­varijoje nebuvo pakankamai stiprių as­menybių dvasiškių, pajėgusių orga­nizuoti knygnešystės judėjimą ir jam vadovauti. Buvusios dominikonų mo­kyklos - gimnazija ir vėliau kurį laiką miestelyje veikusi parapijos mokykla - buvo suformavusios didelį knygos ir mokymosi poreikį. Vis tik pradžioje stipriausias buvo religinis motyvas, skatinęs norą, kaip ir seniau, melstis iš lietuviškų maldaknygių, skaityti re­ligines knygeles. Dar viena sąlyga, ska­tinusi draudžiamos literatūros plati­nimą, buvo palanki Žemaičių Kalvari­jos aplinka.
Gausūs žmonių susibūrimai per Didžiąją Kalvariją ir kitas re­ligines šventes sudarė gerą dirvą pla­tinti lietuviškas knygas, paveikslus, vė­liau ir spaudą, o reikalui esant ir pasi­slėpti. Kaip sakydavo knygnešė ir daraktorė Emilija Pocaitė, "po atlaidų skraiste lengviau ir gudriausius apgau­ti". Ir, aišku, knygnešystės, o tiksliau knygų nešimo ir platinimo jas parduo­dant ir turint iš to piniginę naudą, anksčiau kitų ėmėsi tie, kurie ir šiaip jau užsiiminėjo devocionalijų preky­ba arba, kaip seniau sakydavo, pauparyste, tapdavo paupariais (dar paplitęs slaviškos kilmės žodis "bagamaznikas"). Žemaičių Kalvarijoje vyravo re­liginės literatūros platinimas, nors vė­liau atsirado ir gausėjo pasaulietinių knygelių ir netgi socialdemokratinės pakraipos spaudos. Pastarąją daugiau­sia platino Jurgelis (Jurgis Gudas), nors nevengdavo ir kiti: Vincas Juška, netgi Rėpšaitės.
Tikslią knygnešystės pradžią Žemai­čių Kalvarijoje sunkoka nusakyti dėl duomenų stokos. Žemaičių Kalvarijo­je pirmąsyk knygnešys įkliuvo 1869 m. Tais metais iš Žemaičių Kalvarijos gyventojos Puslaukienės buvo atimtos 5 knygelės (maldaknygės). Moteris sa­kiusi knygeles gavusi iš Gauduševičienės, o tai leidžia spėti tuo metu Že­maičių Kalvarijoje jau atsirandant gru­pinį draudžiamos spaudos platinimą.
Knygnešių veikla Žemaičių Kalva­rijoje darosi pastebima antrojoje lietu­viškos spaudos draudimo laikotarpio pusėje iškilus naujai, daug labiau tau­tiškai susipratusiai kartai.
Tos kartos atstovėmis laikytinos apie 1880 m. iš Margininkų k., Ylakių valsč., į Žemaičių Kalvariją pas gimi­nes atsikėlusios ir nuo pirmųjų dienų į knygnešystę įsijungusios seserys Pet­ronėlė ir Barbora Rėpšaitės. Atsikeldamos į Kalvariją, buvo brandaus amžiaus, ko gero, jau gimtinėje susipažinusios su knygnešys­te. Beje, nuo Ylakių yra kilusi ir dar viena garsi žemaitė knygnešė, vadinta moterų knygnešių "karaliene" - Mag­dalena Bankaitė, su kuria Rėpšaitės buvo pažįstamos ir bendravo. Pasak Jackaus Sondeckio, seserys Rėpšaitės buvo "uoliausi ir didžiausi Žemaičių Kalvarijos knygų platintojai". Ir iš tie­sų, seserys buvo veiklios, išradingos, knygnešystės veiklai atsidavusios ir plataus užmojo knygnešės.
Jos knygas platino beveik ketvirtį amžiaus. Daug kartų kratytos, nete­kusios knygų, suimtos ir visą laiką sek­tos,  Rėpšaitės sugebėjo išvengti dides­nių nuobaudų (tiesa, pas Barborą apie 1896 m. pabaigą buvo rasta lietuviš­kų leidinių, bet ji sugebėjo atsipirkti minimaliu 4 dienų areštu policijos areš­tinėje).
Seserys plačiai bendradarbiavo su ki­tais žymiais knygnešiais: jau minėta Mag­dalena Bankaite, joms nešusiais knygas Viktoru Norkumi iš Sedos, Kostu Baltimu iš Židikų, knygnešiu profesionalu Jur­giu Gudu bei kitais. Pas jas namuose prieš 1905 m. lankėsi Jurgio Bielinio sūnus Kip­ras - vienas iš socialdemokratų judėjimo Lietuvoje pradininkų.
Pateikiame Edm.Mickūno straipsnį. Tarp Ž. Kalvarijos knygnešių rasite ir Skuodo krašto knygnešes.
        DĖMESIO: KONKURSAS.  Simono Daukanto bibliofilų klubas kviečia surinkti žinias apie visas žinomas žemaičių knygnešes ir daraktores, pasekant ne tik jų knygnešystės takus, bet ir gyvenimus. Jūsų laukia knyginiai prizai.
Be knygų, gauna­mų iš minėtų knygnešių, seserys Rėpšaitės nevengdavo ir pačios važiuoti į parubežį jų atsivežti arba pasiųsdavo savo tal­kininkes - giminaites Moncaites. Matyt, parubežy jų turėta gerų ryšių ar knygų sau­gyklų. Knygos buvo saugojamos keliuose kaimuose (Žemaičių Kalvarijoje, Rotinėnuose, Gečaičiuose), specialiai įrengtose vietose. Knygos buvo platinamos vietoje arba buvo vežamos kitur, netgi į Šiaulius, Rygą, Vilnių, kur buvo nelegalios spau­dos gavėjų, nuolat palaikančių ryšius su Rėpšaitėmis. Visuose veiklos baruose jos turėjo pakankamai padėjėjų - į knygne­šystės veiklą jos buvo įtraukusios didelį būrį žmonių. Ir gaunamų bei platinamų knygų ir spaudos kiekiai buvo gan dideli. Pavyzdžiui, didžiausia seserų netektis -  kai trijose dėžėse į Šiaulius vežamos knygos pakliuvo žandarams. Ir tai buvo ne vienintelė Rėpšaičių netektis. Toks aktyvus knygnešys kaip Jurgis Gu­das yra minėjęs, kad per visą veiklą dėl valdžios tarnų yra praradęs knygų už 700 rb. Ir dar: pakankamai darbštus knygne­šys vidutiniškai per metus pernešdavo per sieną knygų maždaug už 1000 rb.
Nors ir  religingos ir iš esmės platindamos religinę literatūrą bei spaudą (mal­daknyges, "Tėvynės sargą", kitus lietuviš­kus katalikiškus raštus), seserys vis tik neatsisakydavo išplatinti ir socialdemok­ratinius atsišaukimus, spaudą.
Abi mirė Žemaičių Kalvarijoje, deja, nėra aiškiai žinoma jų palaidojimo vieta. Vieti­nio kraštotyros entuziasto mokytojo Bro­niaus Kleinausko žiniomis, jos gali būti palaidotos seserėčios Konstancijos Dokšienės (Moncaitės) kape. Kadangi pastaroji aktyviai talkininkavo Rėpšaitėms knygnešystėje ir pati laikytina knygneše, tokio fakto patvirtinimas būtų reikšmingas knygnešystės įamžinimui.
               
                           Edmundas Mickūnas. Menant knygnešystę Žemaičių Kalvarijoje    
    Iš: Knygnešių krivulė 2003 No 27 („Žemaičių saulutė“ Nr.10)
Dėkojame Skuodo Žemaičių muziejui už nuotrauką