STANISLOVAS DAGILIS
Žymi dalis aušrininkų ir visi „Aušros" redaktoriai — aukštaičiai
vakariečiai. Tai nulėmė galutinai, kad šios tarmės pagrindu ėmė
stabilizuotis mūsų rašomoji kalba. „Aušra" suspietė apie save ne tik
skirtingų pažiūrų, bet ir įvairių regionų žmones. Šiaurės Lietuvai
atstovauja biržietis evangelikas reformatas Stanislovas Dagilis
(1843— 1915). Šis gilaus išsilavinimo kalbininkas davė gerų vertimų
iš A. Mickevičiaus, L. Kondratavičiaus, M. Lermontovo kūrybos,
kukliai pasiteisindamas:
Ui tai gi nepaniekink,
jei prastas dagilis,
Paukštelis ne miškinis,
bebalsis, besylis, (bejėgis – red.)
Geisdamas naudos
tautiečiams gimtinėj kalboje,
Svetimųjų giesmininkų
giesmes atkartoja...
Jonas
Stoskeliūnas
Iš:
„Aušra“ (Seinai), 1983 No 1
Stanislovas Dagilis
1923 m. rugsėjo 2 sukakus 80 metų nuo gimimo (1843),
buvo pašvęstas gražus, nors kuklus, paminklėlis žinomam Adomo
Mickevičiaus „Konrad Wallenrod" patriotinės poemos vertėjui
Stanislovui Dagiliui, mirusiam 1915 m. Biržyse. (Taip
taria tos vietos žmonės). Paminklą pašventė (gal tikriau būtų
sakyti — palaimino) evangelikų reformatų superintendentas Povilas
Jokūbėnas; jo bažnyčios choras pagiedojo žinomąjį cerkvių rusų himną
„Kol slavien naš Gospod v Sionie", lietuviškai Dagilio verstą „Kaip
garsus mūsų Pons Sijono". Ir pamokslas ir himnas buvo atlikti
simpatingai, su dideliu patriotiniu pakilimu.
Paminklą atidengė Švietimo Ministeris Bistras. Jis gi ir
prakalbą pasakė iš pakilumo. Paminklo tikram savo
dėdei Dagiliui fundatorius Martynas Yčas pasisakė šitą paminklėlį
statęs visai Lietuvai, ne tam vienam geram jos sūnui dainiui, nes
tas dainius buvo vienas iš pirmųjų Lietuvos atgimimo pionierių.
Dagilis pradėjo rašyti dar tebestudentaudamas Istorijos-Filologijos
Institute 1870 metais, ir paskui dalyvavo ,,Aušros" leidime. Dar
kalbėjo Vilniaus tremtinys kun.I.Šepetys ir solenizanto bendradarbis
dr. J. Šliūpas.
Man teko įvertinti St. Dagilio asmuo. Aš jį sulyginau su anuo
katalikų asketu, kurs mirdamas palikęs šitokį testamentą:
„Vėlę pavedu Dievui, širdį Bažnyčiai, kūną Tėvynei".
St. Dagilis augo tais laikais, kada dar nemokėta „vadintis"
demokratais: jis „buvo" demokratas. Kilęs iš biržėnų
ūkininkų, rengtas vargoninkauti, vargais negalais išėjęs
aukštuosius mokslus, mokė, — „dirbo" Sumuose Charkovo gub., o
praradęs ten pusę sveikatos, apkurtęs, sugrįžo į savuosius.
21 metus dirbo, kol užsitarnavo pensiją ir susidėjo kapitaliuką, 21
metus dar gyveno tarpe savųjų, šiųjų gyvenimu, jų vargais, jų
rūpesčiais, jų „idealais". „Mužikas" buvo, „mužikas" liko:
prieinamas draugas patarėjas visiems, auklėtojas šelpėjas savo
sesers vaikų Yčų, kaip ir našlaičiais likusių, tėvui emigravus į
Ameriką. Tikinčiųjų tėvų evangelikų vaikas, liko iki pat
galo lygiai taip-pat tikintis evangelikas: gyveno tuo pat
dievobaiminguoju gyvenimu, savo bažnyčiai padėjo darbuotis,
sutvarkė jai giesmyną, išvertė religinę knygelę. Tuo žvilgsniu buvo
tvirtintojas, ne ardytojas visuomenės, kurioje gyveno; švietė
pavyzdžiu kitiems ir gėdino tuos, kurie savo „inteligentiškumu" ima
nuo pat penktos klasės reikšti — religijos panieka. Taigi širdį jis
buvo atidavęs savo bažnyčiai, savo artimąjai visuomenei, kurią jis
laikė artimąja savo tėvyne..................(ieškokite tęsinio)
Paskaitykite kaip J.Tumas-Vaižgantas aprašo paminklo S.Dagiliui
atidengimo ceremoniją. Kokie S.Dagilio nuopelnai iškeliami? Kaip Dagilis
(ir Vaižgantas) sprendžia “amžiną” ginčą – kam priklauso Adomas
Mickevičius?