ANTANAS VIENAŽINDYS
Antanas Vienažindys gimęs 1841 metais rugsėjo 14 d. iš „pracowitych
Justyna i Barbary z Urbanow Wienažindziow" (taip užrašyta
dokumentuose – red.). Į Panevėžio gimnaziją pateko broliai Norbertas
ir Antanas. Gimnazijos direktorius, buvusis uniotas, dabar
pravoslavas, bet sulenkėjęs, Zajączkowski, patyrinėjęs vaikų
mokėjimą, Vienažindžiukam taręs: „Na, dabar jūs nebebūsite chlopai,
tai ir vadinkitės Wienožynski. Pakartok, kaip tu dabar
vadinsies?" “Wienožynski", drąsiai atrėžė Norbertas. „Molodiec",
padrąsino direktorius. Nuo to ir prasidėjo nauja šaka Vienažindžių
genealogijoje; tiesa, tik oficialiai „Vienažinskų" ir tik tarpe tų,
kurie naują pavardę paprato minėti; apylinkė gi ir dabar senoviškai
tebevadina — Vienažindžiais.
Antanas Panevėžio gimnazijoje išėjo penkias klases ir abudu su
Norbertu nuvyko į Varnius, į kunigų seminariją. Norbertas tačiau
po pusės metų sugrįžo baigti gimnazijos ir į seminariją nebegrįžo;
Antanas per ketverius metus išėjo seminariją ir 1864 metais ten pat
Varniuose, „Kauno dar nematęs", įsišventė kunigu.
Kunigas Antanas mėgdavo pasakotis apie seminarijos laikus. Girdi,
teologijos mokslai sau: aš su jais neturėdavau vargo; aš ten daugiau
apie dainas galvojau. Seminarijoje buvo patogiausia liaudies
dainų išmokti: čia suvažiuodavę visų kraštų bernaičiai. Aš jų
prisirinkau iš draugų ir išmokau į 150. Antra tiek pats pridainavau.
Savo „dainai rinkti" patogiausia būdavo dideliausioje spintoje, kur
klerikai savo drapanas sukabinėja. Nebuvo kitos ramesnės vietos.
Įlendu, būdavo, užsidarau ir svajoju, svajoju sau vienas, kartais
gailiai verkiu ir dūsauju, kartais dantim griežiu; jausmai šėlsta
iki varpelis pašauks kurio užsiėmimo. Iš kiekvieno tokio lindėjimo
spintoje išsinešdavau naują sugalvotą dainą. Aš jas ir savo
profesoriams padainuodavau. Turėjau gerą kakarinę, gerą iškalbą,
tai profesoriams itin patikdavau. Seminarijoje tad man buvo taip
gera, jog nė nejutau, kaip ją išėjau.
Čia Antanas „surinko" ar bent apmetė pačias gražiąsias, pačias
jautriąsias jaunimo ir romantines savo dainas. Kunigu tapęs,
žinoma, gavo suvaržyti savo erotizmą, ir vėlesnės jo dainos daug
sausesnės, net pernelyg eleginės, beviltės ar tiesiog galvotinės, be
poetinio šišo.
„Studentavimo" ir klierikavimo laikas Antanui buvo nepaprastai
džiaugsmingas ir laimingas. „Dusetiškiai" — reiškė
Vienažindžių-Stauskų-Valavičių kompaniją. „Slaunesnio jaunimo"-
nebuvo niekur aplinkui per dešimtį mylių. Apie to jaunimo gražumą
ir jo dainas ėjo garsas toli toli. Visi norėjo juos pamatyti ir
išgirsti. O būrys buvo didokas: keturi Vienažindžiukai ir vienas
Stauskiukas. Vienažindytė Karalina (paskui Valavičienė Šutuose arba
Onapolėje ll; ji tebegyva ir tebėra laikytoja visų ano laiko ir ypač
brolio kunigo Antano poetinių palikimų). Jaskoniškių vienasėdžio
Stauskaitė Rožė, Antano simpatija, net meilė, per revoliuciją su
visa šeima pražuvusi. (....)
Vienužio
asmuo ir jo reikšmė
liaudžiai.
Aš ilgai svyravau, dėti ar nedėti visų žinelių, kurių
tik turėjau prisilasęs iš visokių žmonių. 1911-1914 m. ėjęs tas
pačias pareigas, kurias ir kalbamasis mūsų dainius Antanas Vienužis
buvo ėjęs, Laižuvos klebono pareigas. Manyje grūmės du žmogu. Vienas
senasis, tas, kuriam teko į spaudą atiduoti populiariosios dainiaus
giesmelės. Šis žmogus, lygu Dobilas, buvo pilnas pagarbos ir meilės
tų giesmelių kūrėjui. To pasakymo maža: aš buvau aklas
admiratorius to žmogaus, kurs pačias gražiąsias mano klierikavimo
dienas nepasakomai saldino savo poezija. Antras žmogus
atsirado Laižuvoje, kur visi atminimai tebebuvo gyvių
gyviausi, nėmaž dar neapdilę per 19 metų; kur tebebuvo jo
vienamečiai žmonės, ir jo auklėta jaunuomenė (....) 1876-1892
metais..................(ieškokite tęsinio)
Spausdindami šiek tiek patrumpintą Vaižganto žodį apie Vienažindį Vienužį,
norime skaitytojui pateikti ne tik vaižgantišką stilių.
Kviečiame diskusijai apie trijų Antanų reikšmę mūsų tautai – ar sutinkate su
autorium?