VYDŪNAS - VILHELMAS STOROSTAS II
Tegul ir
netiesiogiai, M. Jankų ir Vydūną sieja 1885 m. pradžioje įsteigta
„Birutės“ draugija. M. Jankus – vienas iš jos steigėjų, vienas iš
karščiausių kalbėtojų, kai kurių iniciatyvų sumanytojas, vienas iš
pirmininkų. Čia ypač aistringai reiškėsi M. Jankaus – lietuvybės
propaguotojo – veikla. Vydūno tėvas ima lankytis draugijos
susirinkimuose, kur pamato G. Sauerweiną, sužino apie J. Basanavičių
ir apie tai, ką regėjęs, ką girdėjęs, pasakoja vaikams. 1886 m.
viename iš „Birutės“ susirinkimų dalyvauja pats būsimasis Vydūnas,
kur klausosi Viliaus Bruožio įkvėptos kalbos.
Tačiau „Birutės
“ vaidmuo Vydūno kelyje itin reikšmingas yra kitaip. Būtent ši
draugija rašytoju tapti besiruošiantį jauną Tilžės mokytoją traukte
įtraukia į praktinę kultūrinę tarnystę lietuviškumui. 1895 m. rudenį
„Birutės“ veikėjo K. Voskos ir Tilžės lietuvių bažnyčios kunigo H.
Reidžio atkakliai prašomas V. Storosta sutinka diriguoti iš karto
dviems chorams – „Birutės“ ir minėtosios bažnyčios.
Kiek vėliau,
1899 m., Vydūnas ima vadovauti naujai įsikūrusiai Tilžės lietuvių
giedotojų draugijai, ir ši savo lietuviškumo programą kuo
nuosekliausiai vykdo iki pat draugijos uždraudimo 1935 m.
M. Jankaus ir
Vydūno keliai jau tiesiogiai susitiko dar viename svarbiame
lietuviškumo sklaidos bare – knygų leidyboje. Taip buvo lemta, kad
Vydūnui teko prisidėti prie realizavimo to, kas tai pačiai “Birutei”
nebuvo pasisekę padaryti. Jai nepavyko išleisti, kaip buvo užsimota,
kalbos ir švietimo sklaidai svarbių lietuviškų knygų. To ėmėsi 1901
m. Tilžėje įsisteigęs „Prūsų lietuvių susivienijimas“. Deja, ir jam
tik kai kas tepavyko padaryti. O pavyko būtent su Vydūno ir jo
bendražygių – M. Raišukytės, A. Bruožio – pagalba. Minėtasis
„Susivienijimas“ 1902 m. išleido pirmą knygelę – „Bendraitė“, o 1904
m. antrą – „Senutė“. Šios abi gotiškais rašmenimis spausdintos
knygelės faktiškai yra pirmosios Vydūno knygos. Pirmoji – įvairių
autorių patriotiškai orientuotų tekstų rinkinys. Didžiosios tų
tekstų dalies autorius ir knygos sudarytojas – Vydūnas. Antroji –
„Senutė“ – trumpa Lietuvos istorija. Tiesa, knygoje jis nenurodytas,
tačiau autorystę (kaip ir pirmosios sudarymo autorystę) vėliau yra
nurodęs pats Vydūnas. Spausdintos jos abi Bitėnuose M. Jankaus
spaustuvėje.
Bitėnai ir Rambynas ilgainiui tapo ne epizodinių, o nuolatinių M.
Jankaus ir Vydūno kontaktų vietomis. Maždaug nuo XIX a. paskutiniojo
dešimtmečio vidurio Rambynas tampa lietuviškų švenčių (dažniausiai
Joninių) vieta. Būtent iš Tilžės matyta Rambyno aukuro liepsna
jaunąjį Vydūną pašaukusi tautoje kurenti dvasinės gyvybės ugnį. Čia
vyksta lietuvių jaunimo susibūrimai, rengiami koncertai,
spektakliai, sakomos patriotinės kalbos. Pirmą kalbą ant Rambyno
Vydūnas sakė 1896 m. birželio 23 d. „Birutės“ surengtoje Joninių
šventėje. Nuo tada Vydūnas tapo nuolatiniu kalbėtoju čia
vykstančiose šventėse, Tilžės lietuvių giedotojai – nuolatiniai
programos atlikėjai, pasilinksminimų organizatoriai. M.Jankus – irgi
daugelio švenčių dalyvis ir dažnas kalbėtojas. Svetinga M.Jankaus
sodyba Bitėnuose – taip pat nuolatinė Giedotojų, kaip ir daugelio
kitų svečių, prieteliško pabendravimo vieta.
Ypač gražūs
tokie pabendravimai, kuriuose susitikdavo Didžiosios ir Mažosios
Lietuvos žmonės, būdavo tarpukario laiku. M. Jankus tada atrodė kaip
koks Rambyno vaidila. Berods tada jis buvo tituluotas Mažosios
Lietuvos patriarchu. Lietuvos nepriklausomybės dešimtmečiui „Aukuro“
rūpesčiu buvo padirbdinta Amžinoji Rambyno kalno knyga (Žr.GALERIJA),
kurią pavesta saugoti M. Jankui. Joje garbė pasirašyti pirmajam buvo
suteikta Vydūnui. Jis įrašė: „Tegul auga lietuvių tautoje visa, kas
gera, kas gražu, kas išmintinga, teisinga ir tvirta. Rambyne 1928
birželio 24 d.“ ..........................(ieškokite tęsinio)