Kriukų Daraktoriams Priartinti

 

 
KRIŪKŲ  DARAKTORIAMS
 
Paminklas daraktoriams Kriūkuose pastatytas  pagerbiant  zanavyko, kalbininko, filologijos mokslų daktaro, profesoriaus Juozo Pikčilingio (1926-1991) atminimą. Tai buvo jo idėja pagerbti visos Lietuvos daraktorius.
            Spausdiname prof. M.Karčiauskienės straipsnį apie mūsų tautinės mokyklos šaknis.
 
  
     
TAUTINĖS MOKYKLOS ŠAKNYS
 
Lietuvos mokykla, kaip ir vi­sa mūsų tauta, nuėjo vingiuotą kelią, kuriame buvo sunkių po­sūkių ir išbandymų. Bene sun­kiausias jai buvo spaudos drau­dimo metas, apimąs laikotarpį nuo 1863—1864 metų sukilimo iki   1905—1907   m.   revoliucijos.
Sukilimą rėmė ir jame daly­vavo ne tik lietuvių valstieti­ja, bet ir nemažai mokytojų, ki­lusių iš Lietuvos studentų ir vy­resnio amžiaus moksleivių. Po sukilimo caro valdžia vykdė žiaurias represijas. Tačiau vien bausmėmis — kartuvėmis, trė­mimais, kalėjimais ji nesiribojo. Užsimota lietuvių tautą demora­lizuoti, palaužti iš vidaus, rusi­fikuoti, vietinę inteligentiją nu­šalinti nuo bet kokio darbo. Nemaža inteligentijos dalis su­naikinta, ištremta, dalis jos, vengdama represijų, pati emigravo į užsienį. Įvairiais būdais buvo naikinama lietuvių kultūra, tradicijos, uždrausta lietu­viška spauda tradiciniu raidynu, įvesta kirilica.
Vykdant prievartinę tautos asimiliaciją ypatingas dėmesys atkreiptas mokyklai. Krašto ge­neralgubernatorius — korikas Michailas Muravjovas bei Vil­niaus švietimo apygardos glo­bėjas Širinskis Šichmatovas ir jį pakeitęs Ivanas Kornylovas pa­sistengė, kad krašto švietimo sistema būtų atitinkamai refor­muota. I. Kornylovas teigė, kad „rusiškas švietimas stipresnis už rusišką kardą". Taigi, ko nepa­darė ginklas, turinti padaryti mokykla.
Dar sukilimo išvakarėse pra­dedamos uždarinėti gausiai prie bažnyčių vyskupo Motiejaus Va­lančiaus iniciatyva paplitusios parapinės mokyklos, kurios 1864 m. galutinai  likviduojamos.   Uždaroma eilė gimnazijų ir kitų tipų aukštesniųjų mokyklų.
Už­draudžiama mokyklas steigti or­ganizacijoms ir privatiems as­menims. Iš mokyklų pašalinami vietiniai mokytojai ir gimtoji kalba. Mokykloje   (išskyrus   Užnemunę)  galėjo   dirbti  tik   rusas  pra­voslavas.
Tokią mokyklą lietuvių liaudis boikotavo, vadino rusifikacijos ir pravoslavinimo urvu. Vals­tiečiai atsisakė tokiai mokyklai skirti lėšų, neleido į ją vaikų, ypač mergaičių. Tačiau žinių troškimas liaudy­je ne tik išliko, bet ir augo. Taip pat rūpėjo išugdyti dorą, savo kraštą mylintį žmogų. Tai ir paskatino vaikus mokyti slap­tai. Slapto mokymo problema tapo visos tautos problema, pradedant  nuo   mažaraščio  elgetos, baigiant įvairiausių  profesijų  inteligentija.
Slaptas  mo­kymas, kurio šaknų reikia ieško­ti dar XIX a. pirmoje pusėje, ypač po 1831 m. sukilimo sus­tiprinus rusifikaciją valdinėje mokykloje, po 1863 m. pasklido po visą Lietuvą. Slaptai vaikai buvo mokomi namuose arba slap­tose (daraktorinėse) mokyklo­se, kurios saugumo sumetimais keliavo iš vienos pirkios į kitą. Kartais buvo mokoma jaujose, saugiose vietose gamtoje ir ki­tur. Mokytojai (daraktoriai) buvo įvairaus amžiaus ir išsilavinimo, pradedant nuo vos paskaitančio ar parašančio vaiko ar sene­lio, užbaigiant aukštos kvalifi­kacijos žmonėmis. Tačiau visa­da mokyklos steigėjai kreipė dėmesį, kad mokytojas būtų do­ras.
Doro daraktoriaus paveiks­lą  ryškiai  atvaizdavo  M. Valančius knygoje „Pasakojimas An­tano tretininko", čia aprašomas daraktorius Antanas doras, my­lintis vaikus, daug žinąs ir pa­sakojąs jiems apie gimtąjį kraštą,  apie doro žmogaus savybes. Tokių savybių M. Valančius no­rėjo ir iš tėvų, ypač motinų, ku­rių vaidmuo auklėjant vaikus turėjo būti lemiamas. Neatsitik­tinai vyskupas reikalavo, kad prieš sutuokdami jaunuosius, ku­nigai ne tik pasidomėtų jų do­rove, bet ir tuo, ar moka jie (ypač mergina) skaityti ir rašyti gimtąja kalba. O kiek išminties ir dėmesio biednuomenės mer­gaičių parengimui auklėti savo vaikus skyrė Valančiaus bendramintis kunigas Jonas Katelė, or­ganizuodamas slaptas mokyklas, daraktorių mokymą, ieškodamas popieriaus ir knygų, iš kurių vaikai galėtų mokytis. Trūks­tant knygų, jis dažnai pats per­rašinėjo tekstus arba organiza­vo tokį perrašymą.
        Kodėl straipsnyje sakoma, kad knygnešystė ir slaptoji mokykla neatsiejami?
        Ar esate pastabūs skaitytojai?
1. Kas ir už ką gavo „koriko“ vardą?  Žr. GALERIJA
2. Kokia skulptūra dar vadinama „Motinos mokykla“? Raskite paaiškinimą straipsnyje.
3. Kaip vertinate teiginį  „rusiškas švietimas stipresnis už rusišką kardą“?
4. Ką reiškia „mokyti iš kantičkų“? Paklausinėkite savo senelius ar mokytojus.
Panašiai Užnemunėje dirbo ku­nigas M. Sederevičius. Tai bu­vo ir knygnešys, ir daraktorius. Jis palaikė glaudžius ryšius su kitais knygnešiais, padėjo slėpti slapta gabenamas knygas, ku­rių nelegalų spausdinimą Ryt­prūsiuose pirmiausia organiza­vo M. Valančius, o XIX a. pa­baigoje į tai įsijungė naujai iš­augusi įvairių profesijų lietuvių inteligentija.
 Knygnešys ir slapta mokykla buvo neatsieja­mi. Reikėjo aprūpinti knygomis besimokančius vaikus ir suaugu­sius. Lietuviška knyga buvo gerbiama, branginama, saugoja­ma. Už rastą knygą, kaip ir  susektą slaptą mokyklą, buvo baudžiama. Baudė tą, kuris kny­gą gabeno, kuris ją turėjo, o ypač jeigu iš jos ir mokė. Bu­vo nemaža atvejų, kad užtikę tokią mokyklą žandarai nagaikomis mušė, klupdė ir kitaip kankino ten besimokančius vai­kus. Todėl motinos, o taip pat ir daraktoriai dažnas turėjo dvi knygas — vieną mokytis gim­ta  kalba,   kitą  parodyti   netikėtai užklupus žandarams, o vaikus pavojaus metu visaip slėpė. Motinos sijonų išvirkštinėje pu­sėje dažnai prisisiūdavo kišenę, kad esant reikalui  galėtų greitai knygą pa­keisti. Mokė slaptoje mokykloje iš to, ką turėjo, rašė ten, kur galėjo: ant pirkios durų, kur laikinai buvo įsikūrusi mokykla, ant lovos galų, ant kokiu nors būdu įsigyto popieriaus (pvz., nuo perkant popieriumi suvynio­to daikto) ant medinių ar iš molio pagamintų lentelių. Ži­nomas net atvejis, kai piemenė­lis, atbėgęs pas darbininką, tie­siantį geležinkelį, pirmąsias rai­des išmoko rašydamas ant pabėgių kreida bei anglimi. O už stropumą gavęs pieštuką, šią dovaną laikė viena brangiausių iš visų gyvenime gautų dovanų.                                                  
Dažnai mokė iš kantičkų. Ta­čiau nelegaliai buvo rengiami ir knygnešių platinami vadovė­liai slaptam mokymui. Pirmiau­sia tai buvo elementoria i, už­davinynai, įvairios knygelės, skirtos tiek slaptai mokyklai, tiek nelegaliai suaugusių sa­višvietai. Tokius vadovėlius ruošė J. Basanavičius, J. Šliū­pas su žmona, A. Krikščiukaitis-Aišbė, Povilas Višinskis, P. Vi­leišis ir kt.
Slapta mokykla tapo visos at­bundančios lietuvių tautos rei­kalu. Apie ją rašė slaptoji lie­tuviškoji periodika, atsišaukimai, ja rūpinosi besikuriančios slap­tos švietėjiškos draugijos. O kaip ją plūdo carinės mokyklos vadovy­bė savo ataskaitose  už tai, kad griaunanti   rusišką   švietimą.
Slaptosios mokyklos vaidmuo lietuvių tautai didžiulis. Ji labai pakėlė gyventojų raštingumą, būrė tautą kovai prieš rusifika­ciją, paralyžavo rusifikacijos už­mojus per mokyklą. Nepaisant to, kad slaptose mokyklose daž­nai buvo žemas mokymosi ly­gis, jose viešpatavo humaniški santykiai, buvo prisilaikoma tau­tos tradicijų. Slaptoji mokykla žadino pedagoginę mintį, for­mavo tautinės lietuviškos mo­kyklos modelį. Apie jas reikėtų daugiau šiandien kalbėti jauni­mui. Daraktorių paminklais rei­kėtų papuošti užmokyklines įs­taigas ir mokyklas. Tai mūsų tautos ištvermės ir ryžto simbo­lis.                                        
                                           Prof.M. Karčiauskienė
       Iš:   Knygnešių krivulė No 3 („Šviesa”  VPU), 1989.09.30
Vytauto Ylevičiaus nuotrauka