KRIŪKŲ DARAKTORIAMS
Paminklas daraktoriams Kriūkuose pastatytas
pagerbiant zanavyko, kalbininko, filologijos mokslų daktaro,
profesoriaus Juozo Pikčilingio (1926-1991) atminimą. Tai buvo jo idėja
pagerbti visos Lietuvos daraktorius.
Spausdiname prof. M.Karčiauskienės
straipsnį apie mūsų tautinės mokyklos šaknis.
TAUTINĖS MOKYKLOS ŠAKNYS
Lietuvos mokykla, kaip ir visa mūsų tauta, nuėjo vingiuotą kelią,
kuriame buvo sunkių posūkių ir išbandymų. Bene sunkiausias jai buvo
spaudos draudimo metas, apimąs laikotarpį nuo 1863—1864 metų sukilimo
iki 1905—1907 m. revoliucijos.
Sukilimą rėmė ir jame dalyvavo ne tik lietuvių valstietija, bet ir
nemažai mokytojų, kilusių iš Lietuvos studentų ir vyresnio amžiaus
moksleivių. Po sukilimo caro valdžia vykdė žiaurias represijas. Tačiau
vien bausmėmis — kartuvėmis, trėmimais, kalėjimais ji nesiribojo.
Užsimota lietuvių tautą demoralizuoti, palaužti iš vidaus,
rusifikuoti, vietinę inteligentiją nušalinti nuo bet kokio darbo.
Nemaža inteligentijos dalis sunaikinta, ištremta, dalis jos, vengdama
represijų, pati emigravo į užsienį. Įvairiais būdais buvo naikinama
lietuvių kultūra, tradicijos, uždrausta lietuviška spauda tradiciniu
raidynu, įvesta kirilica.
Vykdant prievartinę tautos asimiliaciją ypatingas dėmesys atkreiptas
mokyklai. Krašto generalgubernatorius — korikas Michailas Muravjovas
bei Vilniaus švietimo apygardos globėjas Širinskis Šichmatovas ir jį
pakeitęs Ivanas Kornylovas pasistengė, kad krašto švietimo sistema būtų
atitinkamai reformuota. I. Kornylovas teigė, kad „rusiškas švietimas
stipresnis už rusišką kardą". Taigi, ko nepadarė ginklas, turinti
padaryti mokykla.
Dar sukilimo išvakarėse pradedamos uždarinėti gausiai prie bažnyčių
vyskupo Motiejaus Valančiaus iniciatyva paplitusios parapinės mokyklos,
kurios 1864 m. galutinai likviduojamos. Uždaroma eilė gimnazijų ir
kitų tipų aukštesniųjų mokyklų.
Uždraudžiama mokyklas steigti organizacijoms ir privatiems asmenims.
Iš mokyklų pašalinami vietiniai mokytojai ir gimtoji kalba. Mokykloje
(išskyrus Užnemunę) galėjo dirbti tik rusas pravoslavas.
Tokią mokyklą lietuvių liaudis boikotavo, vadino rusifikacijos ir
pravoslavinimo urvu. Valstiečiai atsisakė tokiai mokyklai skirti lėšų,
neleido į ją vaikų, ypač mergaičių. Tačiau žinių troškimas liaudyje ne
tik išliko, bet ir augo. Taip pat rūpėjo išugdyti dorą, savo kraštą
mylintį žmogų. Tai ir paskatino vaikus mokyti slaptai. Slapto mokymo
problema tapo visos tautos problema, pradedant nuo mažaraščio
elgetos, baigiant įvairiausių profesijų inteligentija.
Slaptas mokymas,
kurio šaknų reikia ieškoti dar XIX a. pirmoje pusėje, ypač po 1831 m.
sukilimo sustiprinus rusifikaciją valdinėje mokykloje, po 1863 m.
pasklido po visą Lietuvą. Slaptai vaikai buvo mokomi namuose arba
slaptose (daraktorinėse) mokyklose, kurios saugumo sumetimais keliavo
iš vienos pirkios į kitą. Kartais buvo mokoma jaujose, saugiose vietose
gamtoje ir kitur. Mokytojai (daraktoriai) buvo įvairaus amžiaus ir
išsilavinimo, pradedant nuo vos paskaitančio ar parašančio vaiko ar
senelio, užbaigiant aukštos kvalifikacijos žmonėmis. Tačiau visada
mokyklos steigėjai kreipė dėmesį, kad mokytojas būtų doras.
Doro daraktoriaus paveikslą ryškiai atvaizdavo M. Valančius
knygoje „Pasakojimas Antano tretininko", čia aprašomas daraktorius
Antanas doras, mylintis vaikus, daug žinąs ir pasakojąs jiems apie
gimtąjį kraštą, apie doro žmogaus savybes. Tokių savybių M. Valančius
norėjo ir iš tėvų, ypač motinų, kurių vaidmuo auklėjant vaikus turėjo
būti lemiamas. Neatsitiktinai vyskupas reikalavo, kad prieš sutuokdami
jaunuosius, kunigai ne tik pasidomėtų jų dorove, bet ir tuo, ar moka
jie (ypač mergina) skaityti ir rašyti gimtąja kalba. O kiek išminties ir
dėmesio biednuomenės mergaičių parengimui auklėti savo vaikus skyrė
Valančiaus bendramintis kunigas Jonas Katelė, organizuodamas slaptas
mokyklas, daraktorių mokymą, ieškodamas popieriaus ir knygų, iš kurių
vaikai galėtų mokytis. Trūkstant knygų, jis dažnai pats perrašinėjo
tekstus arba organizavo tokį perrašymą.
Kodėl straipsnyje sakoma, kad knygnešystė ir slaptoji mokykla neatsiejami?
Ar esate pastabūs skaitytojai?
1. Kas ir už ką gavo „koriko“ vardą? Žr. GALERIJA
2. Kokia skulptūra dar vadinama „Motinos mokykla“? Raskite paaiškinimą
straipsnyje.
3. Kaip vertinate teiginį „rusiškas švietimas stipresnis už rusišką
kardą“?
4. Ką reiškia „mokyti iš kantičkų“? Paklausinėkite savo senelius ar
mokytojus.
Panašiai Užnemunėje dirbo kunigas M. Sederevičius. Tai buvo ir
knygnešys, ir daraktorius. Jis palaikė glaudžius ryšius su kitais
knygnešiais, padėjo slėpti slapta gabenamas knygas, kurių nelegalų
spausdinimą Rytprūsiuose pirmiausia organizavo M. Valančius, o XIX a.
pabaigoje į tai įsijungė naujai išaugusi įvairių profesijų lietuvių
inteligentija.
Knygnešys ir slapta mokykla buvo neatsiejami. Reikėjo aprūpinti
knygomis besimokančius vaikus ir suaugusius. Lietuviška knyga buvo
gerbiama, branginama, saugojama. Už rastą knygą, kaip ir susektą
slaptą mokyklą, buvo baudžiama. Baudė tą, kuris knygą gabeno, kuris ją
turėjo, o ypač jeigu iš jos ir mokė. Buvo nemaža atvejų, kad užtikę
tokią mokyklą žandarai nagaikomis mušė, klupdė ir kitaip kankino ten
besimokančius vaikus. Todėl motinos, o taip pat ir daraktoriai dažnas
turėjo dvi knygas — vieną mokytis gimta kalba, kitą parodyti
netikėtai užklupus žandarams, o vaikus pavojaus metu visaip slėpė.
Motinos sijonų išvirkštinėje pusėje dažnai prisisiūdavo kišenę, kad
esant reikalui galėtų greitai knygą pakeisti. Mokė slaptoje mokykloje
iš to, ką turėjo, rašė ten, kur galėjo: ant pirkios durų, kur laikinai
buvo įsikūrusi mokykla, ant lovos galų, ant kokiu nors būdu įsigyto
popieriaus (pvz., nuo perkant popieriumi suvynioto daikto) ant medinių
ar iš molio pagamintų lentelių. Žinomas net atvejis, kai piemenėlis,
atbėgęs pas darbininką, tiesiantį geležinkelį, pirmąsias raides išmoko
rašydamas ant pabėgių kreida bei anglimi. O už stropumą gavęs pieštuką,
šią dovaną laikė viena brangiausių iš visų gyvenime gautų
dovanų.
Dažnai mokė iš kantičkų. Tačiau nelegaliai buvo rengiami ir knygnešių
platinami vadovėliai slaptam mokymui. Pirmiausia tai buvo elementoria
i, uždavinynai, įvairios knygelės, skirtos tiek slaptai mokyklai, tiek
nelegaliai suaugusių savišvietai. Tokius vadovėlius ruošė J.
Basanavičius, J. Šliūpas su žmona, A. Krikščiukaitis-Aišbė, Povilas
Višinskis, P. Vileišis ir kt.
Slapta mokykla tapo visos atbundančios lietuvių tautos reikalu. Apie
ją rašė slaptoji lietuviškoji periodika, atsišaukimai, ja rūpinosi
besikuriančios slaptos švietėjiškos draugijos. O kaip ją plūdo carinės
mokyklos vadovybė savo ataskaitose už tai, kad griaunanti rusišką
švietimą.
Slaptosios mokyklos vaidmuo lietuvių tautai didžiulis. Ji labai pakėlė
gyventojų raštingumą, būrė tautą kovai prieš rusifikaciją, paralyžavo
rusifikacijos užmojus per mokyklą. Nepaisant to, kad slaptose mokyklose
dažnai buvo žemas mokymosi lygis, jose viešpatavo humaniški santykiai,
buvo prisilaikoma tautos tradicijų. Slaptoji mokykla žadino pedagoginę
mintį, formavo tautinės lietuviškos mokyklos modelį. Apie jas reikėtų
daugiau šiandien kalbėti jaunimui. Daraktorių paminklais reikėtų
papuošti užmokyklines įstaigas ir mokyklas. Tai mūsų tautos ištvermės
ir ryžto simbolis.
Prof.M. Karčiauskienė
Iš: Knygnešių krivulė No 3 („Šviesa” VPU), 1989.09.30
Vytauto Ylevičiaus nuotrauka