Kunigų įskųstas A.Baranauskas suimamas ir visam gyvenimui ištremiamas į
Liepoją be teisės grįžti į Lietuvą. Norėdamas paviešėti gimtajame
krašte, turėdavo gauti leidimą: aiškinti ko, kur, kuriam laikui
važiuoja, o grįžęs vėl turėdavo prisistatyti policijai. Tas jį žemino,
skaudino. Be galo ilgėdamasis savo šalelės Lietuvos, Augustinas dažnai
kartodavo:
- Kodėl man teko šitokia dalia? Lyg raupsuotasis esu atskirtas nuo savo
žmonių. Ne, aš negalu prigyti Liepojoje, svetimame mieste. Aš - amžinas
tremtinys.
Nors Ir sielvartaudamas dėl tokios skriaudos, Augustinas nenutraukė
kovos dėl laisvo lietuviško žodžio, jis ir Liepojoje veikė. Nepabūgo
kalėjimų, trėmimų. Paskutinį sykį buvo ištremtas į Voronežą. Prieš tai
grupė lietuvių, tarp jų Gabrielius Landsbergis ir Augustinas
Baranauskas, buvo ištremti į Smolenską.
Namuose laukti vyro pasilikdavo ištikima padėjėja žmona Emilija. Ji ir
materialine šeimos gerove rūpinosi. Baranauskai Liepojoje įsteigė
prekybos namus. „Litevskaja torgovlia" - taip buvo vadinama jų sankrova.
Taigi pinigų šeimai netrūko. Visos trys dukterys lankė gimnaziją.
Jauku būdavo namuose, kai tėtušėlis mokydavo dukras piešti, siuvinėti, o
ypač kai drauge dainuodavo lietuviškas dainas. Galia, kad ne taip dažnai
tėtušis būdavo namuose. Baranauskai gyveno antrame aukšte, pirmame -
lietuvių moksleivių bendrabutis, todėl būdavo patogu bendrauti su
moksleiviais, rengti lietuviškus vaidinimus, kaukių balius, šiaip
suėjimus. Emilija ant stalo pastatydavo arbatos virdulį, užkandžių;
lietuvių moksleiviai visada būdavo maloniai priimami Baranauskų šeimoje,
reikalui esant Ir materialiai šelpiami. Per moksleivius didelė dalis
lietuviškos spaudos pasklisdavo Lietuvoje.
Baranauskų butas Liepojoje pasidarė lietuvių suėjimo vieta. Lankydavosi
pažangūs kunigai, kaip Stakauskas, Stulpelis ir kiti. Pats Augustinas
knygų iš Prūsų nenešdavo, gaudavo jas Iš knygnešio Bendiko Ir kitų, o
po to jas išdalindavo, pats kai kam ir į Šiupylius nuveždavo, kur buvo
pasidaręs medyje slėptuvę. Ir Liepojoje namo rūsyje buvo įsitaisęs
gerai užmaskuotą knygų saugyklą. Tame pačiame rūsyje hektografu
daugindavo savo ir bičiulių kūrybą, ryškindavo nuotraukas. Bute stovėjo
stalas su dvigubu dugnu, kad staigios kratos metu būtų galima paslėpti
draudžiamą spaudą.
Kartą Šiupyliuose atėjęs žandaras -žydas perspėjo, kad naktį žandarai
darys kratą. Augustinas, nuėjęs į kapines, iškasė duobę, ten spaudą
paslėpė. Jo žmona vis stebėjosi:
- Savi įskundė, o žydas išgelbėjo...
Nepasitenkino A.Baranauskas vien draudžiamos spaudos platinimu. Jis
turėjo gražų balsą-tenorą. Namuose stovėjo pianinas, fisharmonija, buvo
gitara, balalaika ir mandolina. Šiame bute susirinkę svečiai dainuodavo
lietuviškai kai kurias paties šeimininko sukurtas dainas. Skambėdavo Ir
rusų, ukrainiečių, lenkų bei lietuviškos dainos. Jų tekstus išversdavo
Augustinas.
Vykdavo repeticijos. Trūko lietuviškų paprastų veikalų, todėl
A.Baranauskas rašydavo dramos veikalėlius. Juos statydavo Liepojoje,
Rygoje, Mintaujoje. Rygoje gyveno keturios Augustino pusbrolio
dukterys, kurį laiką ten tremtyje buvo M.Slančiauskas, Mintaujoje
mokėsi trys Emilijos broliai, todėl susidarė palankios sąlygos
lietuviškiems vakarams rengti.
Klausimai pastabiems skaitytojams?
-
Pagalvokite, iš kur Augustinas galėjo gauti tokį galingą veiklos užtaisą
visam gyvenimui, kai jo vaikystė buvo ne iš lengvųjų?
-
Kokią jo veiklos sritį jūs labiausiai vertintumėte šių dienų akimis?
-
Kodėl Liepojoje gyveno ir mokėsi tiek daug lietuvių?
Kaip moksleiviai yra prisidėję prie knygnešystės?
-
Kokia slapta draugija jungė A.Baranauską ir M.Slančiauską?
Liepojoje veikė lietuvių savišalpos draugija. Ji rengdavo vakarus,
kaukių balius, Naujųjų Metų sutikimus. Ši draugija vėliau suskilo.
Pažangieji lietuviai atsiskyrė ir įsteigė meno ir mokslo draugiją.
Heigingas jūros pakrantėje pastatydino didelę dviejų aukštų salę ir
ją išnuomojo pažangiesiems. 1911 m. į salės atidarymą buvo
pakviestas kompozitorius ir dirigentas Stasys Šimkus. Jis pažadėjo
ta proga suorganizuoti šimto žmonių chorą ir pakoncertuoti. Po
repeticijų dirigentas dažnai ilsėdavosi Baranauskų bute, gerdavo
gydančių žolelių arbatą. Kartą dirigentas taip užkimo, kad tik
švilpdamas galėjo paduoti balsą. Nuo Emilijos arbatos atsigaudavo
balso stygos, dirigentas daug, įdomiai kalbėdavo, o Baranauskų
Onutė perrašinėdavo choro partijas. Ji ir chore dainavo.
Nepaisydamas daromų kliūčių, A.Baranauskas dažnai vienas, o kartais
su visa šeima ar su kuria nors dukterimi lankydavosi gimtinėje. Ten
artimai bendravo su Gricių šeima. Lietuvoje drauge su Slančiausku,
Trumpuliu, gydytoju L. Vaineikiu ir kitais įsteigė .Atgajos"
draugiją platino savo sudarytas hektogratuotas dainų knygeles, apie
1885 m. išleido „Dainių neszėįis" du numerius. Platino savo pieštus
atvirukus, kuriuos spausdino Liepojoje Zylės spaustuvė. Viename
atviruke buvo nupieštos kaukolės ir parašyta:
Kuris čia Jonas, kuris čia Petras,
Kuris čia ponas, kuris čia tarnas.
Savo lėšomis A Baranauskas išleido atvirukų seriją „Didvyrių kapai"
ir įrašė savo kūrybos ketureilį:
Tuos kapus per amžius mes turim pažinti
Ir mus vaikų vaikai turi prisiminti
Tuos, kur už tėvynę
savo kraują liejo
Už mūsų Iiuosybę ir galvas padėjo.
Be dramos veikalėlių, A.Baranauskas kūrė dainas-tekstus ir muziką,
rašė eilėraščius monologus, mėgdavo juos skaityti.
Savo lėšomis Išleido knygelę „Žvaigždė" kurią pats sudarė Ir viršelį
nupiešė.
A.Baranausko raštus spausdino „Aušra“, „Varpas", „Uni|a",
„Lietuviškas balsas“, „Šviesa", „Apžvalga", „Vienybė lietuvninkų“,
„Vilniaus žinios", „Ūklninkas“, „Rygos naujienos". Pasirašinėdavo
įvairiais slapyvardžiais, kaip A.B., Špokas, Žagaras, A.Vėlė,
A.Velenaitis, Kiblrkštėlis, A.Br. ir kt.
Kai 1924 metais buvo švenčiamas spaudos atgavlmo 20-metls, išėjo
knygelė apie aušrininkus. Ten buvo minimas ir Augustinas
Baranauskas. Tuo senasis knygnešys labai džiaugėsi: nors prieš pat
mirtį buvo prlpažintas. O 1935 metais Šaulių sąjunga pastatė gražų
paminklą jam Šiupylių kapinėse.
Iš: Knygnešių krivulė No 17 („Voruta“,1995, Nr.10)
Petras Mažylis
Žagarės senieji knygnešiai ir šviesos skleidėjai
Sulig senelių pasakojimu, Vyskupo Valančiaus laikais, apie 1860 metus,
kada visa Lietuvos dvarponija ir kunigija buvo paskendusi lenkystėje,
Žagarėje kurį laiką buvo kunigas Vaišvila, kuris drįso save vadinti
lietuviu, lietuviškai kalbėti, laikyti bendravimus su lietuviais. Pas
šį kunigą užsilaikė tūlas raštininkas Daukantas, kuris ką tai vis rašė
apie Lietuvą ir jos garbingą praeitį. Dabar prisieina įsitikinti, kad
tai būta tų laikų lietuvystės rašytojo Simano Daukanto. Trumpai tas
rašytojas čia tegyveno. Kun. Vaišvilą iškėlus į Papilę, kartu su juo ir
Daukantas iš Žagarės į Papilę išvyko.
Apie 1870 metus, čia dar buvo kitas kunigas, pavarde Aleksandravičius,
kuris pirmas platino čia lietuviškų giesmių kantičkas, maldaknyges,
švietė parapijiečius, šio kunigo rūpesniu buvo įsteigtas Žagarėje
paštas ir smulkaus kredito bankas.
Apie 1880—1886 metus, čia gyveno med. gydytojas Buivydis, kuris dabar
platesnėms masėms mažai beliko žinomas, bet prie atgimimo lietuvių
kalbos jis buvo didelis darbuotojas. Jis tuomet pirmas vedė
kovą su sulenkėjusiais kunigais ir dvarponiais, kurie, žinoma, dėl to
jo nemėgo. Tačiau žmonių kaimiečių tarpe minėtas gydytojas turėjo įtaką
ir pasisekimą. Jo padėjėjais lietuvystės darbuose buvo Senosios
Žagarės bažnyčios vargonininkas A. Baranauskas ir valdžios
felčeris Marcinkus. Bet atsirado asmenų ir jų gražiai darbuotei
kliudė. Naujosios Žagarės bažnyčios kunigas Čyžas (lenkiškai jis
pasirašydavo Czyž) iškeikė iš pamokslinyčios bedieviu ir parmazonu
Senosios Žagarės bažnyčios vargonininką Baranauską ir grasino
zakristijonui Moscickiui, kam jis leido tekėti savo dukteriai už
minėto bedievio vargonininko Baranausko. Bet savasis Senosios Žagarės
klebonas vargonininką Baranauską užsistojo ir kunigas Čyžas nieko
negalėjo jam padaryti. Tas pats kun. Čyžas apskundė rusų valdžiai
gydytoją Buivydį, būk jis esąs socialistas, skaitąs uždraustus
lietuviškus laikraščius ir tt. Pradėjus rusams kibti prie Buivydžio, jis
turėjo apleisti Lietuvą, kur jam taip miela buvo savo brolių naudai ir
krašto gerovei dirbti.
1892—1894 metais prie Naujosios Žagarės bažnyčios buvo vikaras kunigas
Juozas Lideikys iš Rožių kaimo. Jis anais laikais rašinėdavo „Tėvynės
Sargui". Rašė sakmes ir kitokius raštus slapyvarde Aldonas (žiūr.
„Tėvynės Sarge" 1898 m. 2 ir 12 Nr Nr). Šio kunigo rūpesniu ir lėšomis
atsirado pirmos lietuviškos mišios, paskirtos kunigui Strazdeliui kaip
autoriui populiarios bažnyčiose giedamos giesmės „Pulkim ant kelių".
Taip pat jis yra parašęs giesmių ir eilių. Dar buvo vienas žagarietis
privatinis advokatas Benediktas Tautvaišas. Jis apie 1890 metus irgi
prisidėjo prie aušrininkų ir bendrai daug pagelbėdavo valstiečių
reikaluose teisme ir kitose rusų įstaigose. Už tai jis buvo labai
gerbiamas ir mylimas kaimiečių tarpe.
Šiame straipsnyje (1932) rasime žinių apie knygnešį Augustiną
Baranauską, gyd.Petrą Avižonį ir kitus, dirbusius lietuvybės gaivinimo
darbus Žagarėje. Papildykite savo žinias. (Kalbą paliekame mažai taisę).
1902 metais atvyko Žagarėn ir apsigyveno antras gydytojas, dabar dar
gerai visur Lietuvoje žinomas profesorius Avižonis. Čia jie už
lietuvių kalbos teises ir už lietuvių spaudą kėlė balsą. Gydytojo
Avižonio rūpesniu, čia prasidėjo pirmieji lietuviški vakarai, įsisteigė
vartotojų bendrovė, draugija su prieglauda pavargėliams šelpti,
elgetynas ir k.t.
Maždaug nuo 1883 metų iki 1901 metų kontrabandos keliu nuo Tauragės
pusės ateidavo knygų ir laikraščių iš Tilžės. Tų laikraščių ir knygų
kontrabandas priiminėdavo pil. Slančauskas, o platindavo —
Daugmaudis Pranas, minėtas vargonininkas Baranauskas ir Naujosios
Žagarės vargonininkas Ulpa ir dar koks zakristijonas.
Vargonininkas Baranauskas su siuvėju Slančausku, ne tik nuo kunigo Čyžo
keiksmų nukentėjo, bet Baranauskas dar apie 1886 metus gavo ilgokai
sėdėti Šiaulių kalėjime ir ne kartą buvo iškrėstas žandarų ir pagaliau
ištremtas Liepojun, o iš čia į Smolenską, kame išsėdėjo trejus metus.
Bausmę atlikus, grįžo Liepojun, bet vėl už platinimą lietuviškų raštų
buvo pasodintas Liepojaus kalėjiman, čia pasėdėjo pusę metų.
Vargonininkui Baranauskui tame kultūriniame darbe pagelbėdavo ir jo
žmona Emilija, kuri laike vyro ištrėmimo ir sėdėjimų kalėjimuose su
mažais vaikais turėjo viena vargti, dėl to suardė savo sveikatą ir be
laiko mirė. Baranauskas po Did. karo grįžo Lietuvon ir 1923 metais mirė.
Iš: „Naujas žodis“, 1932 Nr.16
Klausimai mąstantiems skaitytojams:
-
Kodėl nevisi lietuviai kovojo už lietuvių kalbos teises?
-
Ką reiškė būti iškeiktam iš pamokslinyčios už bedievystę?
-
Kokie šviesuoliai Žagarės krašte dirbo kalbos labui?
-
Ar nuo kunigo asmenybės priklausė, kokia kalba bus laikomos mišios?