Vaidintojų būrelyje — palangiškis studentas medikas Mongirdas (Bekampis),
pora moksleivių — Gabalis ir S. Kuizinas (piršlys ir piemenukas), Kretingos
pirklys Empakeris (Faibčikas). Artistais gavo tapti ir patys
organizatoriai— P. Višinskis, A. Janulaitis ir Jadvyga Juškytė
(garsiųjų Antano ir Jono Juškų giminaitė). Šitam gražiam būreliui, kuriam
vadovavo Palangoje gyvenęs žymus lietuvių kultūros veikėjas Liudas
Vaineikis (jis palaikė ryšius su Rygos gubernatoriumi, išrūpino leidimą
spektakliui), talkino studentas medikas P. Avižonis, pas L. Vaineikį
vasaroję gydytojai Žalnieriukynas iš Smolensko ir F. Jonušis iš Kretingos.
Tai buvo daugiau nei vaidinimas. Tai buvo pirmasis viešas lietuviškas
vakaras, ir nuo šitos minties daugeliui darėsi ir pakilu, ir baugu, ir
nepaprastai gera. Artistai jautė, kad po jų kojomis ne paprasta scena —
tai tarsi kovos laukas, iš kurio jau negalima pasitraukti pralaimėjus.
Kažką panašaus pergyveno ir publika. Spektakliui dar neprasidėjus, kilo
tikros ovacijos, tą kilnią valandą ne vienam sudrėkinusios skruostą.
„Netrukus paaiškėjo, kad geriausiai mūsų Agotai (S. Jakševičiūtei — L.
P.) sekėsi vaidinti. Publika, vaidinimą pertraukdama, plojo. Ir kitais
artistais buvo didžiai pasitenkinama (...).
Vienu žodžiu, scenoje viskas sklandžiai ėjo. Tačiau visas vaidinimas
sudarė tarsi vien šio vakaro epizodą arba, geriau sakant,
akompaniamentą, prie tos didelės dvasios harmonijos, kuri iš karto
radosi tarp vaidilų ir publikos ir sudarė milžiną, vienaip galvojantį,
vienu dideliu užsidegimu qyvenantį...
Artistams kėlė ūpą ir tai, kad spektaklyje dalyvavo kunigaikštis
Oginskis su šeima ir svita, grafas Tiškevičius su šeima ir svečiais.
Tačiau „dar įdomiau, kad kunigaikštis Oginskis ir grafas Tiškevičius
buvo vertėjais savo šeimų nariams, kurie nemokėjo lietuvių kalbos! Abu
„vertėjai" aiškino, kad spektaklis yra aukštos meninės vertės ir nėra
jokia chaltūra, nes režisierė jau buvo profesionalė artistė".
Kas gi režisavo „Ameriką pirtyje"? Neretai minimos dvi pavardės: S.
Jakševičiūtė-Venclauskienė ir G. Petkevičaitė-Bitė. Vertas
dėmesio ir kitoks tvirtinimas (ko gero, jis arčiausiai tiesos): „Visur
režisavo ir vaidino S. Jakševičiūtė-Venclauskienė. Rašytoja Gabrielė
Petkevičaitė buvo tik scenarė. Ji niekad nebuvo režisierė. Ji tam ir
neturėjo jokių kvalifikacijų. Tik viena Jakševičiutė buvo patyrusi
vaidintoja, nes ji lankė specialę mokyklą Peterburge, o vėliau vaidino
rusų trupėje, kuri buvo suorganizuota Šiauliuose. Jai vadovavo rež. N.
N. Dolžanskoj, kuris buvo remiamas ir subsidijuojamas rusų valdžios,
kad platintų rusicizmą Lietuvoje. Po Palangos vaidinimo S. Jakševičiutė
nebedalyvavo rusų teatro trupėje, nes jie visi suprato, kad ta gabi
vaidintoja yra lietuvaitė-patriotė..."
„Amerika pirtyje" sulaukė didelio pasisekimo. Džiūgavo vaidintojai.
Džiaugėsi ir Stanislava Jakševičiutė. Tačiau ir suprato: tai tik
pradžia. Didelio kelio pradžia. Ir visi maži vargeliai dabar atrodė
tokie palaimingi. „Nors oficialiai pelnas turėjo eiti Skuodo
padegėliams šelpti,— pasakojo S. Venclauskienė,— tačiau apie 200 rublių
paskirti tada slaptojo lietuviškojo kultūrinio darbo reikalams." Tuos
pinigus Stanislava įteikė Povilui Višinskiui, kuris juos perdavė dr.
Vincui Kudirkai. Vėliau ji gavo asmenišką dr. V. Kudirkos padėką
(vakare dalyvauti jis negalėjo, nes tuo metu jau sunkiai sirgo).
JUODOJI KARIETA
1900-aisiais „Amerika pirtyje" buvo parodyta Liepojoje (sausio 26 d.).
Vaidino tas pats — palangiškis kolektyvas, tik piršlį — Jonas
Biliūnas.
Pavyko surengti keletą spektaklių Rygoje. Tų pat metų pradžioje didelio
pasisekimo susilaukė ir M. Šikšnio-Šiaulėniškio pjesės „Meilę suardyti —
nuodėmę pagimdyti" pastatymas. Ryga Stanislavai — itin artimas miestas.
Todėl ir saviškius ragino pasirodyt kuo dailiau. Regis, pasisekė. Ir
spauda lietuviams palanki buvo.
Slaptų lietuviškų vakarų banga ūžtelėjo per Lietuvą. Tačiau susidomėjo
ja ir caro žandarai. Kratos, suiminėjimai baigėsi didele byla. Pats
caras pasirašė 1902 m. vasario 27 d. sprendimą represuoti pirmųjų
lietuviškų vakarų dalyvius. Vieni trejiems penkeriems metams buvo
ištremti į Rytų Sibirą, kiti — iš gyvenamosios vietos. Ištremti 49,
represuota — per 200...
Įrodykite,
kad:
1)
lietuviai labai laukė
leidimo lietuviškam
spektakliui
2)
spektaklį
rėmė ne tik inteligentija, bet ir aukštuomenė bei kunigai
3)
grafai
Tiškevičius ir Oginskis mokėjo lietuvių kalbą
4)
organizuoti
spektaklį buvo “ir baugu ir pakilu”.
Kokių represijų ėmesi caras
prieš vaidintojus?
Nors Stanislava Jakševičiūtė ištekėjo už garsėjančio juristo, tačiau dėl
savo suruoštų vaidinimų ir ji pateko į žandarų nemalonę. Tačiau dėl jos
didelio populiarumo vietiniai žandarai nesiryžo Stanislavos liesti.
„Byla buvo atiduota Tifliso policmeisteriui."
„Pas mane atvyko tamsaus veido, gražios išvaizdos vyras,— pasakojo S.
Venclauskienė,— (...) manau, jis buvo gruzinas. Palankus tautinėms
mažumoms. Kada aš jam viską išaiškinau apie spektaklį, to veikalo
turinį, jis net labai garsiai nusijuokė, kad, girdi, čia nesą nieko
blogo ir dar labiau nieko priešvalstybinio. Mano nuotaika pagerėjo. Jis
užsirūkė papirosą ir paprašė vandens. Tada aš pasiūliau naminio vyno
stiklą. Jis sutiko (...).
Per tardymą prie mano namų visą laiką stovėjo „juodoji karieta", skirta
vežti areštuotiems į kalėjimą. Tardymas prasidėjo 12 val., o baigėsi 6
val., o „juodoji karieta" jau buvo paleista 5 val. po pietų, nes pats
policmeisteris įsitikino, kad aš esu visai nekalta ir nieko blogo rusų
valstybei nesu padariusi. Tiesa, dar viena smulkmena: mane kratė viena
Šiaulių miesto žydė, kuri, pasirodo, dirbo rusų saugume. Ji smulkiai
iščiupinėjo mano kūną. Ji nieko, žinoma, nerado. Bet pats faktas yra
labai šlykštusl Nors tai yra biauru, bet ką padarysi, kad ir tokių
žmonių pasitaiko. Gruzinas policmeisteris atsisveikino gražiai...“
Represijos neišgąsdino. Vieši lietuviški vakarai, kuriuose pirmuoju
smuiku grojo S. Jakševičiūtė-Venclauskienė, virto savotiškomis
politinėmis bei tautinėmis demonstracijomis. 1904 metų spalyje
lietuviškas vakaras įvyko ir Šiauliuose, tuometiniuose Liaudies
namuose. Artistų būrelyje šiauliškiai pamatė ne tik jau gerai
pažįstamą Stanislavą, bet ir jaunąjį jos vyrą — advokatą Kazimierą
Venclauskį. Šiauliams tai buvo neeilinė diena.
Ligi tol lietuviai galėjo ruošti spektaklius tik kitur: Peterburge,
Mintaujoje, Rygoje, Liepojoje... Koks yra reikalingas ir laukiamas toks
reginys, paaiškėjo pamačius, kaip lietuviai sutiko pirmąjį Šiauliuose
lietuvišką vaidinimą. Nuo tada, kai gubernatoriui buvo įteiktas
prašymas, kad leistų statyti spektaklį, lietuviai susitikę vietoj
„laba diena" sakė: „Kas girdėti apie teatrą?". O tik pasklidus žiniai,
kad atėjo leidimas ir spektaklis rengiamas, prasidėjo visuotinis
sujudimas: bilietų paieškos, sveikinimų siuntimas. Bilietų neliko per
dvi dienas... O spektaklio dieną, spalio 31-ąją, Šiauliuose buvo toks
judėjimas, kokio šis miestas turbūt per visą savo istoriją neregėjo.
Žmonių privažiavo iš visų pasviečių. Linksmų, laimingų. Didelis
džiaugsmas rodės ne tik būsimas vaidinimas, bet ir neįprasti akiai
skelbimai lietuvių kalba.
Ištrauka iš L.Peleckio knygos „Namuose ant Pasadnos ulyčios“, V., 1991.
(S.Venclauskienės atsiminimai cituojami iš O.Saulaitienės strp.
“Gyvenimas – dirbti Lietuvai”, - “Draugas” (JAV), 1953, rugpjūčio
11.)
1905 m. revoliucijos metu stažuodamasis Rygoje, K.Venclauskis leidžia
laikraštuką „Pirmyn". Nors jis buvo tik kelių puslapėlių ir teišėjo tik
du numeriai, tas darbas sunkiomis sąlygomis iš leidėjo pareikalavo ir
sumanumo, ir drąsos.
K.Venclauskio iniciatyva įsteigiamas slaptas Rygos lietuvių
darbininkų „Kultūros centras", kurio narių posėdžiai vykdavo jo
vadovo K.Venclauskio bute. Taip pat K.Venclauskio iniciatyva
įkuriama legali švietimo draugija „Žvaigždė'' (vadovavo rašytojas ir
pedagogas P.Mašiotas), kurios valdybon jis išrenkamas.
K.Venclauskis apie jos veiklą rašydavo į „Vilniaus žinias". Draugija
lietuvių darbininkų gyvenamuose Rygos priemiesčiuose (tuo metu
Rygoje gyveno apie 50000 lietuvių darbininkų) atidaro kelias
lietuviškas pradžios mokyklas, kursus darbininkams ir knygynėlius.
Tekdavo jam pačiam įsteigtose mokyklose ir mokyti. Kad būtų galima
uždirbti pinigų joms išlaikyti, organizuojami lietuviški vakarai ir
vaidinimai. Drauge su žmona Stanislava K.Venclauskis dalyvauja
vaidinimuose ir ima pačias sunkiausias roles, nes nėra kitų, kas
jas paimtų.
Nors vaidindavo reikalo spiriamas, K.Venclauskis polinkį menui,
kultūrai turėjo iš prigimties, jį, be abejo, stiprino
ir puoselėjo
artimiausias žmogus - žmona aktorė (jiedu susituokė 1902 m.).
K.Venclauskis vaidino ir garsiajame pirmajame lietuviškame
spektaklyje Šiauliuose „Amerika pirtyje", kuris įvyko 1904 m. spalio
31 d. Iki tol mieste nuo scenos lietuviškas žodis legaliai dar
nebuvo skambėjęs (1900 m. A.Janulaičio suorganizuotas gimnazistų
būrelis buvo slapta suvaidinęs N.Gogolio „Vaito piršlystę"), - čia
veikė režisieriaus N.N.Dolžanskojaus vadovaujama rusų aktorių trupė,
kurią subsidijavo caro valdžia, kad platintų rusinimo darbą
Lietuvoje. Joje profesionalios artistės karjerą pradėjo Stanislava
Jakševičiūtė - Venclauskienė, bet po Palangos spektaklio šioje
trupėje nebedalyvavo, visą širdį ir talentą atidavė lietuviškam
mėgėjų teatrui.
Pasitarimai dėl sumanyto spektaklio vykdavo S. ir K.Venclauskių
namuose arba Antano Povyliaus bute: reikėjo pasirinkti veikalą,
pasiųsti prašymą gubernatoriui, surasti aktorius (režisavo
S.Venclauskienė), suflerį, grimuotoją, kasininką, reikėjo spausdinti
skelbimus ir t.t. Pagaliau išnuomota salė, prasidėjo
repeticijos. Kaip šiauliečiai lietuviai laukė šito įvykio! Susitikę
vietoj „Labos dienos" sakydavo „O kaip teatras?"
Spektaklio diena buvo tikra šventė. Nuotaika labai priminė pirmojo
Lietuvoje, palangiškio, spektaklio atmosferą, kurią G.Landsbergis -
Žemkalnis tiksliai ir lakoniškai taip apibūdino: „Esame, gyvename ir
gyvensime!"
Neapsieita ir be incidentų, tokių būdingų tais laikais. A.Povylius
pasakoja: „Dieną prieš spektaklį (...) policija pranešė, kad aktorių
kolektyvas, pradėdamas vaidinti, turįs scenoje sugiedoti „Bože, caria
chrani" (Dieve, saugok carą). Policijai buvo pranešta, kad himnas nebus
giedamas. Publikai ėmus rinktis, prisistatė pats ispravnikas Sasnauskas
ir įsakmiai pareikalavo sugiedoti Rusijos himną. Jau buvo visiškai
pasiruošta pradėti vaidinFti ir dėl to su ispravniku ėmė aiškintis
K.Venclauskis (jis vaidino Bekampį) ir P.Pundzevičius (Rygos
politechnikumo studentas inžinierius ). Pastarieji, nusiplėšė jau
užsidėtus grimus ir ispravnikui įteikdami savo vizitines [korteles],
pareiškė: „Rygoj yra nuolat ruošiami panašūs spektakliai, bet ten niekas
nereikalauja daugiau, nei pažymėta..." Ispravnikas nusileido, bet
pareiškė „A vse taki ja razparažusj čto by muzika igrala „Bože, caria
chrani". [„Vis dėlto aš pasirūpinsiu, kad būtų grojamas „Dieve, saugok
carą“]. Ir išėjo. Pagaliau paskutiniam skambučiui nuskambėjus, muzika
(vietos įgulos orkestras) sugrojo Rusijos himną (...) Dėl tokios
suirutės ir susierzinimo susigadino aktorių grimai, todėl visa valanda
užtruko, kol vėl buvo pasiruošta. Pagaliau uždanga pakilo. Pasirodė
siuvėjas /Pundzevičius/ savo rolės pirmąja fraze prabilęs: „Rupūžės,
neduos man su merginom susitikti..." Publika jį pasitiko triukšmingomis
ovacijomis. Minėtoji frazė pirmą kartą vaidinimą matančios publikos
buvo, atrodė, dviprasmiškai suprasta, būtent, kad „artistas taiko į
rimtį sutrukdžiusią policiją".
Matydamas didžiulį tokių renginių poreikį, šiek tiek pasikeitęs
vaidintojų kolektyvas 1905 m. pradžioje surengė naują spektaklį
„Audra giedroje". Spektaklio proga suruoštos arbatėlės metu
svarstytas pribrendęs klausimas - Šiauliuose reikia draugijos
meninėms ir kultūrinėms programoms ruošti. Tokio pobūdžio
organizacijos lengviau gaudavo leidimus, galėjo laisviau veikti, jų
tikslai įstatuose apibūdinami labai nekaltai: „Dlia preprovoždenija
vremeni s prijatnostju i polzoju" („Maloniai ir naudingai praleisti
laiką"). Draugijai duotas pavadinimas „Viltis", įstatai pasiųsti į
Petrapilį tvirtinti, bet laukti teko net trejus metus.
Per tą laiką, o ypač K.Venclauskiui nuolat apsigyvenus Šiauliuose,
nesant mieste jokio lietuvių kultūrinio gyvenimo centro, senieji
Jakševičių namai, dabar jau Venclauskių namai, tampa savotišku
kultūros klubu: čia vyksta muzikos, poezijos vakarai, čia
repetuojami ir statomi spektakliai, čia buriasi, lankosi (ar net
apsigyvena) ne tik miesto, bet ir šviesuomenė iš visos Lietuvos: P.Višinskis,
Žemaitė, J.Biliūnas, J.Janonis, J.Miglovara-Miliauskas, J.Jablonskis,
Jovaras, Lazdynų Pelėda, G.Petkevičaitė
- Bitė, Vydūnas, Vaižgantas, G. Landsbergis-Žemkalnis ir kt."
Pagaliau oficialus leidimas draugijai gautas 1908 m. rugsėjo 19 d.
Iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus parengtos knygos „Kazimieras
Venclauskis“, Šiauliai, 2000
Šioje ištraukoje bandykite atsekti, dėl ko susigadino aktorių grimas? ( Ir
ką tai turi bendro su knygnešyste?)
Rimti klausimai rimtiems skaitytojams:
-
Ar įsidėmėjote, kad Šiauliuose veikė rusų aktorių trupė,
subsidijuojama caro. Jeigu jos paslėptas tikslas buvo krašto
rusinimas, tai kaip pavadintumėte mūsų pirmuosius viešus spektaklius
lietuvių kalba? Kodėl „klojimo teatrai“ įėjo į mūsų kultūros
istoriją?
-
Net ir po spaudos atgavimo lietuvių draugijoms kurtis buvo nelengva.
Kodėl buvo trukdoma?
-
Ką primena ovacijos teatre, kas jomis išreiškiama? Pasiremkite
Palangos ir Šiaulių spektakliais. Paklausinėkite savo senelių ir
tėvų apie ovacijas ir nuotaikassovietmečio spektakliuose,
kai buvo vaidinama Just.Marcinkevičiaus dramos.
-
Šiame diske turite pakankamai medžiagos apie pirmuosius lietuviškus
spektaklius. Suvalkijoje toks spektaklis buvo suvaidintas metais
vėliau valstiečio Šnirpūno troboje (deja, neišlikus) šalia
V.Pietario gimtinės. Gal pabandysite parengti pranešimą šia tema
Knygnešio dienos skaitymuose?
Apie "Amerika pirty" skaitykite
čia