MOTIEJUS
ČEPAS
Visada buvęs teisybės pusėje
2006 m. spalio 28 d. Motiejaus Čepo žemiečiai Bardiškių kultūros
centre (Pakruojo raj., Lauksodžio seniūnija) surengė Motiejaus Čepo
140-ųjų gimimo metinių minėjimą, aplankė jo gimtąją sodybą Diržių
kaime ir tėvų kapus Diržių kapinėse, ant kurių vartų išrėžta
Motiejaus Čepo sukurti žodžiai: „Nebijokit mūsų, mes seneliai jūsų,
kurie jus mylėjo, už jus galvas dėjo". Minėjime dalyvavo iš visos
Lietuvos suvažiavę Motiejaus Čepo giminės, pasidaliję
prisiminimais.
Nors į minėjimą nesusirinko daug aplinkinių kaimų žmonių, bet vis
tiek galima sakyti, kad Motiejaus Čepo valanda išmušė ir pirmieji
ledai, prikeliant jo vardą iš užmaršties, pralaužti. Jo 140-ąsias
gimimo metines paminėjo ir Lietuvos žiniasklaida. Yra vilties, kad
šiam XIX a. pab.-XX a. pr. Lietuvos atgimimo dalyviui, lietuvybės
žadintojui, knygnešiui ir švietėjui pagaliau bus rasta garbinga
vieta tarp kitų, iki šiol jau minimų to meto tautos didvyrių, su
kuriais jis kartu dirbo ir kentėjo dėl lietuvybės. Motiejaus Čepo
vardas buvo užmirštas nepelnytai. Jo indėlis pirmajame Atgimime nėra
nė kiek ne menkesnis, o kartais ir svaresnis už dažniau minimų
istorinių asmenybių. Ir ypač svarus M. Čepo indėlis į jo gimtojo
krašto - Pakuršės, kaip pats Motiejus Čepas užrašuose įvardija savo
gimtuosius kraštus, kultūrą ir istoriją.
„Žiemgalos" almanache Teodora Katilienė, jo giminaitė ir gal
vienintelė Motiejaus Čepo biografė, ieškojusi progos laisvę
atgavusios Lietuvos spaudoje priminti apie šį atkaklų kovotoją už
spaudos laisvę caro priespaudos metais, rašė, kad Diržių žemė jam
buvo šventa. „Visada jo vidinėje kišenėj būdavo gražiai išsiuvinėtas
mazgelis su gimtosios žemės žiupsneliu. M. Čepas aiškindavęs savo
vaikams ir visiems, kad tai senolių ir prosenelių palikimo dulkės,
įsigėrusios į jų kūnus per duoną ir vandenį".
Tai liudija ir jo užrašai, kuriuose tiesiog deimantu sužiba
Pakuršės kraštas. Gal pirmą kartą lietuvių literatūroje taip
ryškiai atsispindi Šiaurės Lietuvos dvarelių, kur būrėsi Mintaujoje
mokęsi ir dirbę lietuviai inteligentai, reikšmė Lietuvos kultūroje.
Tas nuošalus Šiaurės Lietuvos kampas aplink Žeimelį, Lauksodį,
Pašvitinį iki šiol atrodė pilkas ir neįdomus, prisimenamas nebent
kartu su garsaus kraštotyrininko Juozo Šlevo darbais. Motiejus Čepas
liudija kitokią šio krašto istoriją. Jo užrašuose pasakojama, kad
Pakuršės dvareliuose lankėsi ir repetitoriais dirbo bei lietuvybės
labui veikė Mintaujoje, Rygoje, Revelyje ir kituose šiauriau
Lietuvos esančiuose carinės Rusijos miestuose mokęsi ir dirbę
Suvalkijos bei kitų Lietuvos vietų šviesuoliai.
Motiejus Čepas (1866-1962), gimęs Diržių kaime, Nociūnų (Žeimelio)
valsčiuje, Šiaulių apskrityje, gimnaziją baigęs Šiauliuose, teisę -
Maskvos universitete, buvo iš tų XIX a. pab. - XX a. pr. lietuvių
humanistų, švietėjų, lietuviškosios dvasios žadintojų carinėje
Rusijoje, kaip ir Jonas Jablonskis, Motiejus Lozoraitis,
Pranas Mašiotas, Gabrielius Landsbergis-Žemkalnis, Antanas
Smetona, Liuda Didžiulienė-Žmona, Antanas
Kriščiukaitis-Aišbė ir kt. Buvo V. Kudirkos „Varpo" bendradarbis,
pasirašinėjęs „Greitakojo" slapyvardžiu. Dėl dalyvavimo
lietuviškajame judėjime ir bendradarbiavimo „Varpe" buvo suimtas ir
dvejus metus gyveno prižiūrimas policijos, vėliau byla nutraukta
neradus įkalčių. Teisininko praktiką pradėjo Mintaujoje (Latvijoje),
kur suartėjo ir kartu lietuvišką darbą dirbo su daugeliu to meto
šviesuolių. Lietuviško darbo nenutraukė ir Sibire, kur turėjo
išvykti dirbti, nes nei Lietuvoje, nei Latvijoje negavo darbo pagal
savo profesiją. Sibire, Užbaikalėje - Barguzine ir Čitoje - labai
sunkiomis sąlygomis praleido 25-erius metus. Vadovavo Čitos
lietuvių rateliui, 1917 m. buvo Čitos lietuvių atstovas Lietuvių
seime Petrapilyje; 1918-1923 m. - Užbaikalės lietuvių komiteto
tremtiniams
tėvynėn grąžinti pirmininkas; 1921-1923 m. Lietuvos Respublikos
atstovas...
...............(ieškokite tęsinio)
Vyriausiojo tribunolo teisėjas, visą gyvenimą dirbęs lietuvybei, savo
vidinėje kišenėje nešiojosi mazgelį. Kas jame buvo?