Būdamas toks įtakingas ir moksleivių mylimas, Jablonskis daug ko gero
padarė. Jis platino mokinių tarpe lietuviškus spaudinius (jų į Mintaują
pristatydavo Jablonskiui garsusis knygų kontrabandininkas Jurgis Bieliakas-Bielinis (Baltasis Erelis) ; ragino lietuvių mokinius studijuoti savo kalbą ir pats
vasaromis važiuodavo į Lietuvą studijuoti tarmių, rinkti medžiagos lietuvių
kalbos gramatikai ir žodynui. Dėl to 1889 m. jis lankės joniškiečiuos ir
studijavo jų tarmę. Taigi Jablonskis santykiavo su visokių luomų ir
išsilavinimo lietuviais. Jis, susidurdamas su jaunimu ir su vyresniąja
inteligentų karta, visai neatsižvelgdavo į pavojų, kuris jam grėsė dėl
politiškos neištikimybės.
Revelyje
(Taline).
Toks Jablonskio lietuviškas darbas ir jo didelė įtaka lietuvių
moksleiviams nepatiko rusų vyriausybei. Ji 1896 m. iškėlė Jablonskį
toliau nuo Lietuvos į Revelį, į Aleksandro gimnaziją.
Nuvažiavęs į Revelį, Jablonskis terado tik vieną pažįstamą lietuvį
veterinarijos gydytoją J. Bulotą. Netrukus į Revelį pradėjo važiuoti ir
daugiau lietuvių, ypač moksleivių. Visus juos ten traukė kilni
Jablonskio asmenybė. 1896 m. Mintaujos gimnazijoj lietuviai moksleiviai
pasipriešino gimnazijos vyresnybei — jie atsisakė melstis rusų kalba.
Daug moksleivių lietuvių buvo pašalinta iš gimnazijos, jų tarpe ir A.
Smetona, Rimas, Vaiciuška, J. Šlapelis, VI. Mironas, J.
Tūbelis ir kiti. Moksleivių delegatai — A. Smetona ir Vaiciuška, —
važiuodami į Petrapilį, sustojo Revely pas Jablonskį pasitarti.
Jablonskiui labai širdį skaudėjo dėl tų įvykių. Jis ištremtuosius
užjautė, pasižadėjo jiems kiek galėdamas padėti, remti, bet,
nesitikėdamas despotizmo laikais jokių gerų vaisių, jis gailėjosi ir
kone prikaišiojo to pasipriešinimo vadams, kad jie tiek daug Lietuvos
jaunuomenės pražudę, nes daugumui jų beveik ateities kelias uždarytas,
jie nebus priimami į mokyklas. Delegatai ramino Jablonskį, kad esą
Didžiulių bute jaunesnieji mokomi, ruošiami iš gimnazijos kurso.
Keturi klausimai “Kodėl“ :
1. Kodėl lietuvių mokiniams buvo neįprasta gauti mokytoją lietuvį?
2. Kodėl J.Jablonskis stengėsi nukreipti moksleivius į kunigų seminariją?
3. Kodėl apie Jablonskių šeimą būrėsi tiek gražaus jaunimo?
4. Kodėl iš Mintaujos gimnazijos buvo išmesti pažangūs lietuviai
moksleiviai?
Delegatai Petrapily laimėjo: kai kurie mokiniai vėl buvo priimti į
Mintaujos gimnaziją, kiti įstojo į Petrapilio X gim. Be to, buvo
iškovota, kad tose mokyklose, kur yra tam tikras procentas katalikų
mokinių, jiems pamaldos bus atliekamos lotyniškomis apeigomis.
Tačiau nevisi lietuviai, įstoję į Petrapilio gimnaziją, galėjo ten
mokytis. Daugumas jų buvo persekiojami kaip maištininkai. Tada
jie turėjo kitur ieškoti vietos. Kurgi kreipsies, jei ne į
Jablonskį. Todėl važiuoja jie į Revelį. Jablonskis juos
priima. Kai kurie ir gyvena jo bute. Tuo būdu susidarė nemažas
lietuvių būrelis. Iš gimnazistų buvo J. Šlapelis, K. Jokantas,
Vaiciuška, V. Mickevičius-Kapsukas, Liutkevičius, P. Šniukšta ir kiti. Juristai: Andrius Bulota, Kalnietis, M.
Tomkevičius; politiniai tremtiniai Jonas Kriaučiūnas, buvęs
„Varpo" redaktorius, stud. fil. A. Daniliauskas. Visi tie
lietuviai grupuodavos apie Jablonskių šeimą. Čia jie ne tik
jaukiai laiką praleisdavo, bet ir sykiu dirbo kultūrinį ir tautinį
darbą. Kaip matėme, tame rately buvo įvairių pažiūrų žmonių.
Jablonskis visus vertino, visiems darbo rasdavo. Jablonskis, pasak
dr. Vaičiuškos, pradėjęs Lietuvos tautiško atgaivinimo darbą nuo
asmeninių vienetų, visuomet lygiai įvertina lietuvį veikėją,
neatsižvelgdamas į partines diferenciacijas, ir tai jo būdo
šviesiausias bruožas, kadangi jis gal stovėti ant lietuvybės
visumos pagrindo, nesmerkdamas, neskaldydamas ir be to
negausingų mūsų visuomenės inteligentų veikėjų.
Tokia Jablonskio taktika anais laikais ypatingai buvo svarbi ir
naudinga lietuvių kultūriniame ir visuomeniniame gyvenime.
Ištrauka
iš leidinio „Kalba“, Kaunas,
1930