DR. J. ŠLIŪPAS APIE "AUŠROS" IDEALUS
Dr. J. Šliūpas savo straipsnyje "Šis tas apie "Aušros" idealus"
(Lietuvos šaulių Sąjungos leidinys "Vasario 16-toji", Kaunas 1933) rašo:
"Nepriklausomoje Lietuvoje ramiai begyvenantiems po savos valstybės
sparnais šiandien beveik jau nebesuprantama, kaip apniūkusios buvo
dvasinės padangės Lietuvoje 50 metų atgalios.
Anuometinė būtis tikrai prilygsta nedidutei valtelei, vos su keliais
keleiviais, beplūduriuojančiai vidur audringos jūros, kurios apyregėje
nesimatė jokios atvangios vietos sustoti: rytuose tykojo keleivius
šiaurės meškinas su išžiodintais nasrais (kalėjimais, Sibiru) ;
pietuose tūpčiojo pajacas bekvatojąs iš "lietuvių drąsuolių,
apsišarvavusių ilgomis ausimis" (Sviętochovski), kurie kėsinosi
"Natione Polonorum gente Lithuanorum" uniją su lenkais sudraskyti, o
vakaruose tykojo šarvuota kumštimi apsikalęs kryžiuotis prikibti prie
kantrių, silpnučių, bet atkakliai pasiryžusių, nors mažai prityrusių
jūreivių, kuriems buvo įkalbama, kad jie "bent 100 metų per vėlai esą
gimę". O audrojanti jūra, tai buvo lietuvių tautos visuma, žandarų ir
uriadnikų prislėgta ir ujama, nuo 1864 m. palikta be mokyklos, be
laikraščių, be pamokančios knygos, be galėjimo susitelkti ir pasitarti.
Taip niaukus ir niaurus buvo dangus, kad tikra dvasios naktis buvo
Lietuvą užgulusi, jei bent tik šiur tur motinėlė, garbingai ratelį
sukdama, tedrįso vaikeliams su discipulka "ožius iš pakaušio" varinėti,
pamokydama maldaknygę skaityti.
Tai ne alegorija, bet tikrų tikriausioji teisybė, kuri — po 50 metų —
vos sunkiai beįvaizdinama laisviems mūsų tėvynės gyventojams, — taip
labai pasikeitė gyvenimo raida.
Minėtoje valtelėje likimo buvo lemta ir man keliauti ir, rasi, greta M.
Jankaus, judriausiu keleiviu būti, ir todėl mano kelionė buvo trumpa, o
betgi gan greit pasakiška, drįsčiau pasakyti, beveik herojiška. Tačiau
ne čion vieta kalbėti apie jaunatvės svajones, pasišventimą, energiją,
ir netikėtinus epizodus — moderniškieji žurnalistai (manęs net
žurnalistu nepripažįstą ir visur ignoruoją) tik nusišypsotų ir pečiais
patraukytų, kokio padūkusio drąsuolio būta ...
Juk gi nedovanai caro valdžia buvo už mano galvą paskyrusi 20.000
rublių..... Nedovanai, dar po kelių metų, kada jau seniai atsidūręs
buvau laisvos Amerikos žemyne, kratas darydavo Rusijoje, kaip ir
Prūsuose, manęs ieškodami, nes būdavo kieno nors gandai paleidžiami, kad
štai Rakandžių Jonas grįžo ... Jei bent tik knygnešys "Baltasis Erelis"
ar Raudonkrūtinis buvo tiek baimės įvarę kaip ponams, taip carų ir
kaizerių tarnams.
"Aušra", sako, buvusi romantizmo padaras. Nesiginčysiu. Tačiau ji
atliko savo užsibrėžtą uždavinį: supažindino Lietuvos veikėjus vienas
su kitais, ir šiek tiek nušvietė seniau dirbusius vargstančiųjų
tautiečių labui. Iki "Aušrai" išauštant, nors jau buvo buvę būreliai
Petrograde, Rygoj, Maskvoje ir kitur, lietuviai inteligentai išsibarstę
sporadiškai teveikdavo. "Aušra" kreipėsi taipgi į liaudį. Neklausiama
buvo, kas kurios tikybos ar partijos ar pasaulėžiūros buvo, o tik ar
lietuvis ir ar susipratęs tautos gynėjas arba nors jos užtarėjas. Tokių
kunigų buvo tiktai trys: Jaunys, Gimžauskas, Vaišvilas; o
dvarininkų dar mažiau, tik Mečislovas Davainius-Silvestravičius
("Vieversys") !
Kas slepiasi po metaforomis:
šiaurės meškinas,
pajacas, Baltasis erelis, širšių lizdas, pripelėjęs lizdas?
Kas slypi po žodžiais:
„Natione polonorum gente Lithuanorum““? AUŠRA?
"Aušra" pradėjo nuo lietuvių kalbos meilės, nuo raginimų susipažinti su
Lietuvos praeitimi, palytėjo liaudies reikalus, pakibirkštijo
pripelėjusį kunigų lizdą, pakrapštė biografijas Daukanto, Juškevičiaus
ir kitų, kėlė polemikas, ir sukėlė klegesį širšių lizduose, būtent —
"Przegląd Katolicki", taip pat "Kraj", "Prawda", ar "Dziennik
Poznanski"; nė Muraškoms su Botyriais etc. nebuvo ramybės, kada
Katkovas, Ščebalskis, etc. suuodė per savo šnipus (pvz. teisėją Smirnovą
Vilkaviškyje), kad ne juokais lietuviai užsispyrė savo spaudą atgauti.
"Aušra" ne tik krūvon glaudė Didž. Lietuvos žmonių dvasinę kryptį,
bet priviliojo lietuvius iš Maž. Lietuvos; ten dirbo Šernius ir
Sauerveinas, Mikšas ir Jankus; Voska ir Veyeris, etc, ir net mėginta
buvo visus suburti į "Liet. Mokslo Draugiją" (iš ko vėliau išdygo
"Birutė").
Tad romantiškoji "Aušra" išjudino lietuvius iš snaudulio, ir čion
glūdi jos nuopelnas kaip vienas svarbiausių etapų liet.
tautiškosios dvasios atbudimo istorijoje. Tokiu būdu valtelės
keleiviai privažiavo prie išganytingojo uosto, ir ilgainiui atgimė
Nepriklausomoji Lietuva, taip nuoširdžiai anų jūreivių svajotoji ir
pageidautoji.
Šiandien ne visi "Aušros" idealai prigijo išsilaisvinusioje
Lietuvoje. Nors laisvamanių pastangos buvo milžiniškos — juk ir
Basanius ir Kudirka, ir Šernas-Adomaitis ir Jankus, Vištelis
ir Jablonskis nemažesni laisvamaniai buvo už mane, tačiau, be
daug ko kito, Lietuvoje neturime nė civilinės metrikacijos, kuri
užtikrintų mums valstybės globą, o mūsų vaikams savitą auklėjimą ir
palikimų tėvams mirus teisėtą paveldėjimą....................Gal
bent prieš mirsiant teks išvysti Lietuvą atsikračiusią nuo
veidmainystės ir fanatizmo", — taip rašė dr. J. Šliūpas 1933 m.
Cituojame K.Vairo-Račkausko žodžius apie dr. Joną Šliūpą:
„Graži ir stambi Jono Šliūpo figūra Aušros spindėjime žengia ori ir
kukli, žengia mūsų kultūros laiptais, palikdama giliai įmintas
žymes“
Ištrauka iš Pranio Alšėno knygos „Martynas JANKUS“,
Torontas, 1967