DR. J. ŠLIŪPAS APIE "AUŠROS" IDEALUS
 
Dr. J. Šliūpas savo straipsnyje "Šis tas apie "Aušros" idealus" (Lietuvos šaulių Sąjungos leidinys "Vasario 16-toji", Kaunas 1933) rašo:
"Nepriklausomoje Lietuvoje ramiai begyvenantiems po sa­vos valstybės sparnais šiandien beveik jau nebesuprantama, kaip apniūkusios buvo dvasinės padangės Lietuvoje 50 metų atgalios.
Anuometinė būtis tikrai prilygsta nedidutei valtelei, vos su keliais keleiviais, beplūduriuojančiai vidur audringos jūros, ku­rios apyregėje nesimatė jokios atvangios vietos sustoti: rytuose tykojo keleivius šiaurės meškinas su išžiodintais nasrais (kalėji­mais, Sibiru) ; pietuose tūpčiojo pajacas bekvatojąs iš "lietuvių drąsuolių, apsišarvavusių ilgomis ausimis" (Sviętochovski), ku­rie kėsinosi "Natione Polonorum gente Lithuanorum" uniją su lenkais sudraskyti, o vakaruose tykojo šarvuota kumštimi apsikalęs kryžiuotis prikibti prie kantrių, silpnučių, bet atkakliai pa­siryžusių, nors mažai prityrusių jūreivių, kuriems buvo įkalbama, kad jie "bent 100 metų per vėlai esą gimę". O audrojanti jūra, tai buvo lietuvių tautos visuma, žandarų ir uriadnikų prislėgta ir ujama, nuo 1864 m. palikta be mokyklos, be laikraščių, be pamo­kančios knygos, be galėjimo susitelkti ir pasitarti.
Taip niaukus ir niaurus buvo dangus, kad tikra dvasios nak­tis buvo Lietuvą užgulusi, jei bent tik šiur tur motinėlė, garbingai ratelį sukdama, tedrįso vaikeliams su discipulka "ožius iš pakau­šio" varinėti, pamokydama maldaknygę skaityti.
Tai ne alegorija, bet tikrų tikriausioji teisybė, kuri — po 50 metų — vos sunkiai beįvaizdinama laisviems mūsų tėvynės gy­ventojams, — taip labai pasikeitė gyvenimo raida.
Minėtoje valtelėje likimo buvo lemta ir man keliauti ir, rasi, greta M. Jankaus, judriausiu keleiviu būti, ir todėl mano kelionė buvo trumpa, o betgi gan greit pasakiška, drįsčiau pasakyti, be­veik herojiška. Tačiau ne čion vieta kalbėti apie jaunatvės svajones, pasišventimą, energiją, ir netikėtinus epizodus — moder­niškieji žurnalistai (manęs net žurnalistu nepripažįstą ir visur ignoruoją) tik nusišypsotų ir pečiais patraukytų, kokio padūku­sio drąsuolio būta ...
Juk gi nedovanai caro valdžia buvo už mano galvą paskyrusi 20.000 rublių..... Nedovanai, dar po kelių metų, kada jau seniai atsidūręs buvau laisvos Amerikos žemyne, kratas darydavo Rusi­joje, kaip ir Prūsuose, manęs ieškodami, nes būdavo kieno nors gandai paleidžiami, kad štai Rakandžių Jonas grįžo ... Jei bent tik knygnešys "Baltasis Erelis" ar Raudonkrūtinis buvo tiek bai­mės įvarę kaip ponams, taip carų ir kaizerių tarnams.
"Aušra", sako, buvusi romantizmo padaras. Nesiginčysiu. Ta­čiau ji atliko savo užsibrėžtą uždavinį: supažindino Lietuvos vei­kėjus vienas su kitais, ir šiek tiek nušvietė seniau dirbusius vargstančiųjų tautiečių labui. Iki "Aušrai" išauštant, nors jau buvo buvę būreliai Petrograde, Rygoj, Maskvoje ir kitur, lietuviai inteligentai išsibarstę sporadiškai teveikdavo. "Aušra" kreipėsi taipgi į liaudį. Neklausiama buvo, kas kurios tikybos ar partijos ar pasaulėžiūros buvo, o tik ar lietuvis ir ar susipratęs tautos gynėjas arba nors jos užtarėjas. Tokių kunigų buvo tiktai trys: Jaunys, Gimžauskas, Vaišvilas; o dvarininkų dar mažiau, tik Me­čislovas Davainius-Silvestravičius ("Vieversys") !
        Kas slepiasi po metaforomis: šiaurės meškinas, pajacas, Baltasis erelis, širšių lizdas, pripelėjęs lizdas?   
        Kas slypi po žodžiais: „Natione polonorum gente Lithuanorum““? AUŠRA?
"Aušra" pradėjo nuo lietuvių kalbos meilės, nuo raginimų susipažinti su Lietuvos praeitimi, palytėjo liaudies reikalus, pakibirkštijo pripelėjusį kunigų lizdą, pakrapštė biografijas Daukan­to, Juškevičiaus ir kitų, kėlė polemikas, ir sukėlė klegesį širšių lizduose, būtent — "Przegląd Katolicki", taip pat "Kraj", "Prawda", ar "Dziennik Poznanski"; nė Muraškoms su Botyriais etc. nebuvo ramybės, kada Katkovas, Ščebalskis, etc. suuodė per savo šnipus (pvz. teisėją Smirnovą Vilkaviškyje), kad ne juokais lie­tuviai užsispyrė savo spaudą atgauti.
"Aušra" ne tik krūvon glaudė Didž. Lietuvos žmonių dvasinę kryptį, bet priviliojo lietuvius iš Maž. Lietuvos; ten dirbo Šernius ir Sauerveinas, Mikšas ir Jankus; Voska ir Veyeris, etc, ir net mėginta buvo visus suburti į "Liet. Mokslo Draugiją" (iš ko vė­liau išdygo "Birutė").
Tad romantiškoji "Aušra" išjudino lietuvius iš snaudulio, ir čion glūdi jos nuopelnas kaip vienas svarbiausių etapų liet. tau­tiškosios dvasios atbudimo istorijoje. Tokiu būdu valtelės kelei­viai privažiavo prie išganytingojo uosto, ir ilgainiui atgimė Ne­priklausomoji Lietuva, taip nuoširdžiai anų jūreivių svajotoji ir pageidautoji.
Šiandien ne visi "Aušros" idealai prigijo išsilaisvinusioje Lie­tuvoje. Nors laisvamanių pastangos buvo milžiniškos — juk ir Basanius ir Kudirka, ir Šernas-Adomaitis ir Jankus, Vištelis ir Jablonskis nemažesni laisvamaniai buvo už mane, tačiau, be daug ko kito, Lietuvoje neturime nė civilinės metrikacijos, kuri užtik­rintų mums valstybės globą, o mūsų vaikams savitą auklėjimą ir palikimų tėvams mirus teisėtą paveldėjimą....................Gal bent prieš mirsiant teks išvysti Lietuvą atsikračiusią nuo veid­mainystės ir fanatizmo", — taip rašė dr. J. Šliūpas 1933 m.
 
Cituojame K.Vairo-Račkausko žodžius apie dr. Joną Šliūpą:
„Graži ir stambi Jono Šliūpo figūra Aušros spindėjime žengia ori ir kukli, žengia mūsų kultūros laiptais, palikdama giliai įmintas žymes“
 
         Ištrauka iš  Pranio Alšėno knygos  „Martynas JANKUS“, Torontas, 1967
Knyga išleista Šiauliuose, 2000 m.
Paminklas dr. Jonui Šliūpui Čikagoje