SILVESTRAS GIMŽAUSKAS
Didžio Rytų Lietuvos švietėjo raštams pasirodžius
Dr.Aloyzas Vidugiris
Pagaliau galime pasidžiaugti, kad išėjo ilgai laukti paties
didžiausio 19 a. antrosios pusės Rytų Lietuvos poeto ir švietėjo,
lietuvių žadintojo ir publicisto, vertėjo ir kraštotyrininko,
knygnešių organizatoriaus ir aušrininkų pirmtako kunigo Silvestro
Gimžausko (1845-1897) raštai "LIETUVOS BICZIUOLIS“. Raštai,
pažymėti 1996 metų data, pasirodė pačiu laiku - dviejų svarbių
sukaktuvių išvakarėse: 100 metų nuo poeto mirties ir 130 metų, kai
M. Valančius suorganizavo uždraustų lietuviškų knygų lotyniškais
rašmenimis spausdinimą Mažojoje Lietuvoje ir jų gabenimą į
Didžiąją Lietuvą.
Į raštus pirmą kartą sudėta visa žinoma rašytojo kūryba. Gaila,
anksčiau, nepriklausomos Lietuvos metais, nesuspėta surinkti visų
S. Gimžausko raštų ir parašyti išsamesnę rašytojo biografiją, kol
dar buvo likę gyvų jo amžininkų. Sovietmečiu ką nors daugiau apie
jį parašyti buvo neįmanoma, nes S. Gimžausko kūryba buvo per daug
aštri okupantams ir aktuali mums. Gal rašytojo raštų dar neturėtume
ir šiandien, jeigu ne literatūrologas Paulius Subačius, pirmasis
praskleidęs tylos užuolaidą ir nors iš dalies grąžinęs visų mūsų
skolą didžiajam Rytų Lietuvos švietėjui.
P. Subačiaus sudaryti S. Gimžausko raštai yra ilgo ir kruopštaus
darbo vaisius. Išsamus įvadinis straipsnis, raštų atranka ir
smulkūs, iš įvairių archyvų sulesioti, gerai sumetrikuoti komentarai
yra ištisa studija apie rašytojo kūrybą ir veiklą, naujausias ir
paskutinis mokslo žodis. Negalima susilaikyti nepacitavus
reziumuojančių įvadinio straipsnio "Tautinio išsivadavimo kultūros
žmogus" pradžios žodžių: "Gimžauskas buvo ne tik raiškus
svaiginančios tautinės savimonės ūgtelėjimo pavyzdys, bet ir
lemtingas "Aušros" dvasios brandintojas, viena didžiausių 19 a.
antrosios pusės Lietuvos asmenybių. Per dešimtmetį nuo Motiejaus
Valančiaus mirties iki 1983 m. neturėjome jam prilygstančio
rašytojo bei švietėjo. Gimžausko veiklos mastai Vilniaus
gubernijoje panėšėjo į "valstiečių vyskupo" užmojus Žemaičiuose
(...) ir buvo įspūdingas lietuviško tautiškumo pragiedrulis šiame
liūdnas mintis kėlusiame slavėjančiame krašte". Greta tokių
plačiašakių asmenybių, kaip A. Baranauskas, P. Kriaučiūnas,
P. Vileišis, J.Basanavičius, V. Kudirka, S. Gimžauskas "vienas
pirmųjų patikėjo pilnavertės tautos būties galybe".
Kirdeikiškio S. Gimžausko kelias į mokslą ėjo per Linkmenų pradinę
mokyklą, Švenčionių ir Daugpilio gimnazijas (1857-1862 m.),
Vilniaus kunigų seminariją (1862-1864 ir 1875-1876 su dvylikos metų
pertrauka), Petrapilio Katalikų dvasinę akademiją (1877-1878 m.).
Toliau mokslą tęsti sukliudė atsivėrusi džiova. Kunigo šventimus
gavo 1876 m. Nuo 1878 m. vasaros prasidėjo jo kilnojimas iš vienos
slavėjančios parapijos į kitą. Kunigui Gimžauskui pašaukimas
susiliejo su pareiga savo tėvynei. Šiai savo pareigai jis liko
ištikimas visą gyvenimą, nors tai pareikalavo iš jo daug pastangų ir
aukų. S. Gimžauskas tvirtus tautinio susipratimo pagrindus, matyt,
atsinešė iš savo tėvų, šeimos: "Nuog paties lopšelio visados buvau
dvasia ir kūnu karštas lietuvys ir toji karštybė tėviškume ne tiktai
ką nesimažin su mano metais, bet vis dar karštyn eina". Jo kaip
sąmoningos asmenybės augimą lėmė interesų platumas, anksti
pasireiškęs kūrėjo talentas, domėjimasis Lietuvos istorija,
archeologinės, etnografinės ir kalbinės medžiagos rinkimas,
pažintys ir ryšiai su įvairiais mokslo ir kultūros žmonėmis. Per
dvylikos metų pertrauką tarp studijų seminarijoje, manoma, dirbo
vaistinėse.
Šalia pagrindinio darbo tuo metu jis domėjosi archeologija, kasinėjo
savo apylinkės pilkapius ir piliakalnius. Archeologinius radinius
dovanojo Vilniaus senienų muziejui. Užrašinėjo padavimus,
patarles, priežodžius, papročius. Jo surinktų pasakų pluoštas pateko
į folkloristo Jano Karlovičiaus rinkinius. Blaivybės tematika 1870
m. Leipcige išspausdino poemėlę "Linkmenes". Parengęs lingvistinį
rašinį "Drin šlėktų apylinkės mano. Pamokslas apie lietuvišką
liežuvį" įteikė Petrapilio Imperatoriškajai mokslų akademijai. Kurį
laiką dirbdamas Petrapilio medikų-chirurgų akademijoje pas
profesorių Troppą, buvo rimtai pradėjęs mąstyti apie farmacininko
specialybę. Negalėjo neatsiliepti ir asmeniška pažintis su
Petrapilio katalikų dvasinės akademijos studentais Kazimieru
Jauniumi ir Petru Kriaučiūnu. Ypač jam imponavo žemaičių milžinas
vyskupas M. Valančius, jo anticarinė nuostata, dorovinė ir kultūrinė
veikla. Tai rodo S. Gimžausko eilėraštis, parašytas M. Valančiaus
mirties proga ("Rauda apie Motiejų, Žemaičių vyskupų"). O ką
kalbėti apie apmaudą, kurį S. Gimžauskui kėlė atviras rusų kalbos ir
stačiatikybės brukimas, katalikų Bažnyčios persekiojimas, lietuvių
spaudos lotyniškais rašmenimis uždraudimas, prasidėjęs jaunimo
lenkėjimas apie Vilnių ("Nemenčinas"), lietuvių dvasininkų
ištežimas ir nuolaidžiavimas sulenkėjusiai vyresnybei ir kt. Visa
tai savo ruožtu tik dar labiau skatino jį kovoti visais įmanomais
būdais: poezija, pamokslais, švietėjiška veikla ir kt.
..................(ieškokite tęsinio)
Šiame
straipsnyje aptariami Pauliaus Subačiaus išleisti aušrininko S. Gimžausko
raštai. Lietuvai pagražinti draugija įsteigė prizą. Žr. teksto gale